נתניהו מגיב לבנט: "הונאת המאה, מוליך שולל את הציבור"
(צילום: קונטקט)

האשמות חריפות על "הונאת המאה", "הפצת שקרים" ו"דהירה לממשלת שמאל". זמן קצר לאחר שיו"ר ימינה נפתלי בנט הצהיר על כוונתו להקים ממשלה עם יאיר לפיד, הזהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו מהשלכות המהלך הזה: "לפיד וזנדברג יעמדו מול איראן? הם יילחמו בחמאס? הם תלויים בטיבי ובעודה. ומי יסלול כבישים ביהודה ושומרון, שרת התחבורה מרב מיכאלי?".
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
נפתלי בנט ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
"נפתלי, לערכים שלך אין משקל נוצה". נתניהו ובנט
(צילום: קונטקט, יונתן זינדל)
נתניהו תקף את בנט וטען כי יו"ר ימינה "שוב הוליך שולל את הציבור. אותם שקרים, סיסמאות נבובות וחלולות על שנאה ופילוג למי שנותן את ידו לשנאה ופילוג. הוא אמר לפני הבחירות שלא יאפשר ללפיד להיות רה"מ גם לא ברוטציה. הוא אמר במערכת הבחירות שלא יהפוך את לפיד לרה"מ כי הוא איש ימין וזה נוגד את ערכיו ולערכיו יש משקל. נפתלי, לערכים שלך אין אפילו משקל נוצה. אין אדם אחד בארץ שהיה מצביע עבורך אם היה יודע מה אתה הולך לעשות, זו הונאת המאה".
לדברי נתניהו, "מיד אחרי הבחירות בנט עשה את הפליק פלאק הראשון ונסוג מכל ההתחייבויות שלו, הוא דוהר לממשלת שמאל כדי להיות רה"מ בכל מחיר. זה הדבר היחיד שמעניין אותו, כל השאר זה גלגולי עיניים. בזמן הלחימה בעזה בנט עשה עוד פליק פלאק, הוא הצהיר שממשלת שמאל ירדה מעל הפרק. אחרי שעבר המבצע, הוא עשה פליק פלאק שלישי והוא שוב דוהר לממשלת שמאל. הוא מסביר שזה כדי למנוע בחירות חמישיות, אבל מה השתנה? בזמן הלחימה, כשבנט הוריד את ממשלת השמאל מהפרק, לא הייתה סכנת בחירות? עכשיו מתברר שמה שבנט אמר תוך כדי מערכת הבחירות והלחימה אלו דברי סרק שנועדו לרמות את בוחרי הימין ולקחת את קולות הימין שמאלה".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"הם קוראים לממשלה הזאת 'ממשלת ריפוי', ריפוי של מי?". נתניהו, הערב
(צילום: קונטקט)
נתניהו טען כי עדיין ניתן להקים ממשלת ימין והאשים את בנט וסער שלדבריו "דוהרים לעבר ממשלת שמאל". "במקום להקים ממשלת שמאל מסוכנת, מיד עם סיום המנדט של לפיד אפשר להקים ממשלת ימין טובה לישראל. יש שתי דרכים לעשות זאת. אחת, לא שגרתית, מרחיקת לכת, זו ההצעה שאני וחבריי הצענו היום, שסער יכהן כרה"מ ראשון, אני אכהן אחריו ובנט יכהן אחריי. ראשי הסיעות הימין, הסכמנו לכך ואני רוצה להדגיש שאנחנו לא חושבים שזה מקובל ומאוד מעוות, כי לתת את ראשות הממשלה לראש מפלגה של 6 מדנטים זה מעוות, אבל טובת המדינה לנגד עינינו ואנחנו יודעים שאפשרות של ממשלת שמאל היא עוד יותר גרועה".
לדבריו, "בנט אומר 'אסור שתהיינה בחירות', הוא אומר את זה לא בגלל שאכפת לו מהמדינה, מהימין, מהסחרור, מהבוחרים שלו, לא אכפת לו מהדברים האלה, הוא לא רוצה בחירות כי הוא יודע שבבחירות הללו הוא פשוט יימחק, לא יעבור את אחוז החסימה, כי הוא הפר את כל הבטחותיו. אני מבטיח לכם שאם היו לו 20 מנדטים בסקרים הוא היה הולך גם הולך לבחירות, כי אכפת לו רק מעצמו. הוא רוצה להיות רה"מ לשנתיים, לא מספיקה לו שנה אחת".
ראש הממשלה תקף את בנט וסער שדחו את "ההצעה הנדיבה שלנו" והזהיר מפני ממשלת שמאל. "בעוד כמה ימים בישיבת הקבינט הביטחונית של ישראל יישבו לפיד, הורוביץ, מיכאלי וזנדברג. מה זה יעשה להרתעה הישראלית, איך נראה בעיני אויבנו? מה יעשו באיראן ובעזה? מה יאמרו במסדרונות הממשל בוושינגטון? הם יעמדו נגד איראן? הרי הם תומכים בהסכם הגרעין המסוכן הזה. הם יילחמו בחמאס? הם תלויים בטיבי ובעודה.
בנט מצהיר שיקים ממשלה עם לפיד: "מדינת ישראל בסחרור"
(צילום: בנוביץ תקשורת)

7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"אין ממשלת ימין, זהו שקר מוחלט". בנט, הערב
(צילום: יונתן זינדל)
"הורוביץ אמר שאפשר לחקור את חיילנו ומיכאלי קראה לא לשלוח חיילים לצבא", הוסיף נתניהו. "ומי יסלול כבישים ביו"ש, מיכאלי? עוד הונאה כל כך מגוחכת, עוד מכבסת מילים. זו ממשלה עם 40 מנדטים של שמאל קשה, עם איזה עלה תנאה של מפלגות שלקחו קולות מימין והעבירו לשמאל. הם קוראים לממשלה הזאת 'ממשלת ריפוי', ריפוי של מי? האם שני מיליון איש שהצביעו לליכוד ולמפלגות שהתחייבו לתמוך בי כרה"מ, מפלגות שרצו ממשלת ימין, הם מחלה שצריך לרפא? איזו שנאה, איזו התנשאות. הם קוראים לזה 'דמוקרטיה', הם כל כך דמוקרטיה שהם זוממים להעביר חוקים פרסונליים נגדי, מחשש שאנצח אותם בבחירות הבאות.
"ראינו את זה בסוריה, אסד השאיר שני מועמדים נגדו וניצח ב-95% מהקולות וזה בדיוק מה שקורה באיראן. דמוקרטיה של איראן, סוריה וצפון קוריאה. לא ריפוי, לא דמוקרטיה", הוסיף נתניהו. "זו כניעה, הונאה, רפיון. לכן, אסור להקים ממשלה כזאת. אני קורא לח"כים שנבחרו בקולות הימין, אל תרמו את הציבור שבחר בכם, ולא פחות מזה, אל תרמו את עצמכם".
7 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"דוהר לממשלת שמאל". סער
(צילום: יואב דודקביץ)
אחרי לחצים כבדים וכשברקע חשש ממערכת בחירות חמישית, הערב הודיע יו"ר ימינה נפתלי בנט כי בחר בממשלת השינוי שגיבש יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. "אני מודיע היום שבכוונתי לפעול בכל כוחי כדי להקים ממשלת אחדות לאומית יחד עם ידידי, יאיר לפיד, כדי שביחד, נחלץ את המדינה מהסחרור ונחזיר את ישראל למסלולה", אמר בנט בהצהרה דרמטית ממשכן הכנסת.
"יש מי שמספר לנו שיש ממשלת ימין מעבר לפינה, ורק אנחנו מונעים את הקמתה. זהו שקר מוחלט. אין ממשלת ימין", אמר בנט. "כבר ארבע מערכות בחירות ועוד חודשיים הוכיחו לכולנו שפשוט אין ממשלת ימין בראשות נתניהו. זה או בחירות חמישיות או ממשלת אחדות. שלא יספרו לכם סיפורים: אין עריקים, אין שתי אצבעות נוספות ל-61, ואין ממשלה. ומי שאומר אחרת – משקר לכם במצח נחושה".
הודעתו של בנט התאפשרה רק לאחר שסיים את תהליך הבדיקה שערך על מנת לוודא שאיש מחברי מפלגתו, למעט ח"כ עמיחי שיקלי, לא יערוק לצד השני ושכל אצבעות אנשי ימינה יתמכו בהצבעה על הקמת ממשלת השינוי. בנט עדכן בצהריים את חברי סיעתו ברעננה כי הוא "צועד לקראת ממשלת שינוי". בישיבה נכחו כל חברי הכנסת של ימינה פרט לח"כ עמיחי שיקלי שמתנגד לממשלה עם לפיד.
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ביציאה מישיבת הסיעה
נפתלי בנט ביציאה מישיבת הסיעה
בנט ביציאה מישיבת הסיעה
(צילום: יריב כץ)
בסיום הישיבה פרסמה ימינה הודעה שלפיה "הסיעה מגבה פה אחד את בנט במאמציו להקמת הממשלה ולמניעת בחירות חמישיות". לפי ימינה, "בנט הציג בפני חברי הכנסת בישיבה את אירועי הימים האחרונים ואת מאמציו להקים ממשלה יציבה ומתפקדת בישראל".
בליכוד אמרו בתגובה: "בזמן הלחימה בעזה בנט הצהיר שממשלת השמאל ירדה מהפרק. היום, רק שבוע לאחר מכן, למרות ששום דבר לא השתנה, בנט דוהר לממשלת שמאל בתירוץ של מניעת בחירות. אבל כשבנט פסל את ממשלת השמאל בזמן הלחימה, אלטרנטיבת הבחירות הייתה רלוונטית באותה מידה כמו היום. עכשיו התברר שהתירוץ הזה היה רק אמצעי להסחת הדעת של הימין".
7 צפייה בגלריה
תמונה של נפתלי בנט ואיילת שקד
תמונה של נפתלי בנט ואיילת שקד
בנט ושקד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
תומכי הליכוד מפגינים מול ישיבת הסיעה של ימינה

בניסיון כמעט אחרון לבלום ממשלת שינוי, פרסם הבוקר נתניהו באופן רשמי הצעה לרוטציה משולשת עם בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער. לפי ההצעה, סער יכהן כראש ממשלה במשך כשנה ורבע, לאחר מכן נתניהו יכהן בתפקיד שנתיים - ואז בנט יכהן כראש ממשלה למשך שנה וחצי. בימינה הסכימו להצעה, סער סירב - ובהמשך נתנו ראשי סיעות הימין-חרדים תוקף רשמי להצעה כשחתמו על מכתב שבו התחייבו לקיים אותה במלואה.
סער דחה את ההצעה על הסף וכתב בטוויטר: "עמדתנו ומחויבותנו הייתה ונותרה - החלפת שלטון נתניהו. בהתאם לכך נמשיך לפעול. המלצה חמה לימים הקרובים - התעלמו מספינים". הסיבה לכך, ככל הנראה, היא שבסביבתו של יו"ר תקווה חדשה לא מאמינים לנתניהו. עם זאת, גורמים בימינה טענו מוקדם יותר כי "אם סער ישיב בחיוב להצעה - תקום ממשלת ימין".
7 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ונפתלי בנט
יאיר לפיד ונפתלי בנט
בנט ולפיד. בדרך לממשלה?
(צילום: יריב כץ, יואב דודקביץ')
בנימין נתניהו: "חתמנו על הצעה מרחיקה לכת לגדעון סער ונפתלי בנט"

המנדט להרכבת הממשלה שבו מחזיק לפיד יפקע בעוד שלושה ימים, ואם אכן תוקם ממשלה ללא נתניהו הוא ישמש בשנתיים הראשונות כשר החוץ ולאחר מכן כראש הממשלה השני ברוטציה במקום בנט.
לפי הסיכום המסתמן, ימינה תקבל את ראשות הממשלה ברוטציה לבנט, תיק הפנים לאיילת שקד, תיק הדתות למתן כהנא, תיק ההתיישבות, יו"ר ועדת הכנסת, יו"ר קואליציה ברוטציה וח"כ בוועדה למינוי שופטים.