1 צפייה בגלריה
שופט העליון עוזי פוגלמן
שופט העליון עוזי פוגלמן
שופט העליון עוזי פוגלמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ההחלטה של יו"ר ועדת הבחירות, השופט עוזי פוגלמן, לפסול לשידור את ההופעה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתוכנית הסאטירה "סטנד-אפ ניישן" של רשת הייתה לא צפויה, מקוממת ובעיקר לא חכמה.
פוגלמן, בעבר ראש מחלקת הבג"צים בפרקליטות, הוא בין השופטים הליברלים ביותר המכהנים בבית המשפט העליון. ליתר דיוק, הוא מנושאי דגל חופש הביטוי. אינספור פסיקות שהוא חתום עליהן או שותף להן מקדשות ערך זה.
הוא גם נמנה עם השופטים שאינם רואים בחוק רק ציווי פורמלי שיש למלאו ככתבו, ונוטה בפרשנותו למתוח את גבולות ההגדרות. לכן החלטתו, שדבקה בהנחיות חוק דרכי התעמולה בבחירות לכנסת, היא יותר מתמוהה.
כתלמיד של הנשיאה בדימוס דורית ביניש, פוגלמן מודע לכל הצעותיה לתקן את החוק האנכרוניסטי הזה. ביניש, שכיהנה אף היא בעבר כיו"ר ועדת הבחירות, מונתה על ידי הכנסת להציע תיקונים בחוק. היא אבחנה כבר לפני שנים רבות שמדובר בחוק המתאים יותר לעידן ימי מתושלח. בעידן שבו הרשתות החברתיות מארחות את תעמולת הבחירות, החוק הזה אינו רלוונטי.
דווקא בנושא זה התעקש פוגלמן להתנהג בשמרנות יתר, כמי שנפל מהירח אל המציאות ששררה בארץ בשנות ה-80
יותר מזה, כל ראיון רדיו או טלוויזיה או בפלטפורמות הדיגיטליות מגלם בתוכו הפרות נמרצות של החוק. שלא לדבר על תוכניות אירוח ותוכניות סאטירה כמו "ארץ נהדרת", שמגחיכה או מעלה על נס את ביצועי הפוליטיקאים – וכל זה לא נפסל.
טובה צימוקיטובה צימוקיצילום: עמית שאבי
בית המשפט העליון רשם השבוע פרק חשוב בתולדותיו באמצעות פסיקות מתקדמות, ובהן עמידה מול הממשלה והכנסת בכל הקשור לאיכוני שב"כ לצורך התמודדות עם מגפת הקורונה. ללא ספק פסיקה המהווה תרומה מהותית לזכויות האדם בישראל. פסק דין הגיור, שניתן 15 שנה לאחר גרירת רגליים של הכנסת, הוכיח שהעליון עדיין משפיע רבות על חיינו, למרות המצור שמוטל עליו מכל מפלגות הימין, שמתחרות מי תגביל יותר את עצמאותו לאחר הבחירות.
החלטתו של פוגלמן, הגם שהיא צמודה לחוק, הוכיחה שהוא מנותק מההוויה הפוליטית, התרבותית, הבידורית והחברתית בישראל. הוא ציין כי מדובר בתעמולת בחירות אסורה. "צפייה בקטע מלמדת שיש לו תכלית בידור, אולם לאורכו שזורים מסרים שנוגעים במישרין לסוגיות שנמצאות בימים אלה על סדר היום הפוליטי, ובכלל זאת הטיפול במשבר הקורונה, החיסונים, הצגת המורכבות בראש ממשלה חליפי והסכמי השלום", קבע.
דווקא בנושא זה התעקש פוגלמן להתנהג בשמרנות יתר, כמי שנפל מהירח אל המציאות ששררה בארץ בשנות ה-80. לא להאמין.
  • טובה צימוקי היא כתבת המשפט של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com