על רקע השחיקה בתמיכה בו באזורי הפרברים של ארה"ב – בין היתר בעקבות אי-שביעות הרצון הגדולה מהאופן שבו ניהל את משבר הקורונה – נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חזר בשבועות האחרונים לטקטיקה מוכרת מהקמפיין הקודם שלו ב-2016: ניסיון "להפחיד" את הבוחרים מפני האפשרות של נשיא דמוקרטי בבית הלבן, יריבו ג'ו ביידן.
3 צפייה בגלריה
טקטיקה של הפחדה. טראמפ
טקטיקה של הפחדה. טראמפ
טקטיקה של הפחדה. טראמפ
(צילום: gettyimages)
בשבועות האחרונים ניסה טראמפ להציג את עצמו כמי שישמור על אמריקה בטוחה, ובין היתר שלח כוחות פדרליים להתעמת עם מפגינים בערים שנשלטות על-ידי הדמוקרטים, כמו פורטלנד. בתשדירי הבחירות שלו מוצגת ארה"ב תחת נשיאות של ביידן כמדינה חסרת חוק ומסוכנת.
אלא שסקר שערכה החודש סוכנות הידיעות רויטרס, יחד מכון איפסוס, מראה כי אמריקנים לבנים מהפרברים מוטרדים פחות מסוגיית הפשיעה, ומודאגים הרבה יותר מהמצב הכלכלי – שהגיע לשפל של עשרות שנים בעקבות המגפה – וממצבה של מערכת הבריאות. זהו סימן לכך שהאסטרטגיה שבה נקט עד כה טראמפ לא תואמת לסדר העדיפויות של קבוצת בוחרים שהייתה קריטית עבורו ניצחונו המפתיע ב-2016 על הילרי קלינטון, וקריטי עבורו גם כעת, אם ברצונו לזכות בארבע שנים נוספות בבית הלבן.

כלכלה ובריאות, לא פשיעה

בסקר של רויטרס ומכון איפסוס אמרו 21% מהנשאלים כי הכלכלה היא הבעיה הבוערת ביותר שעמה ארה"ב צריכה להתמודד כעת. 21% אחרים ענו שמערכת הבריאות היא הסוגיה הבוערת ביותר, ורק 6% אמרו שפשיעה היא הסוגיה הדחופה ביותר עבורם. הסקר המדובר נערך בין 15 ל-21 ביולי, והשתתפו בו 1,603 מבוגרים שהזדהו כלבנים שחיים בפרברים.
טראמפ על משבר הקורונה, בראיון לפוקס ניוז

כמו סקרים רבים אחרים, גם הסקר הזה מצא שאי-שביעות הרצון מההתנהלות של טראמפ גבוהה. 81% אמרו כי הם מודאגים מההתפשטות של נגיף הקורונה, שהדביק בארה"ב כבר יותר מ-4.5 מיליון איש וגבה את חייהם של יותר מ-152 אלף חולים. 41% מהתושבים הלבנים בפרברים הביעו שביעות רצון מהאופן שבו טראמפ ניהל את המשבר, צניחה של 12% לעומת סקר דומה שנערך בחודש מרץ.
בעוד 42% מכל האמריקנים סבורים, כך לפי הסקר הזה, שביידן יטפל בצורה טובה יותר במשבר (לעומת 33% שסבורים שטראמפ יעשה זאת טוב יותר), בקרב הלבנים שמתגוררים בפרברים עדיין יש תמיכה גבוהה יחסית בטראמפ, בכל הנוגע לטיפול במשבר: 40% אמרו שהוא יכול להנהיג את האומה טוב יותר בתקופה זו, לעומת 38% שאמרו כי ביידן יעשה זאת טוב יותר.
פרשנים פוליטיים אומרים כי הנתונים הללו מצביעים על כך שלטראמפ – שמפגר אחרי ביידן בסקרים הארציים – יש אפשרות לחזק את התמיכה בו בפרברים ובכך לשפר את סיכוייו לנצח ב-3 בנובמבר – אם ישכיל להוביל מדיניות נחושה יותר בתחומי בריאות וכלכלה, במקום לנסות להדגיש עד כמה ארה"ב תהיה מקום מסוכן במקרה שביידן ינצח.
"נראה שמטרת המסר שלו, של 'חוק וסדר', מיועדת יותר להפיח מחדש רוח חיים ב'בייס' שלו מאשר לזכות בתמיכת הקהילות המתנדנדות בפרברים", אומר דייב וסרמן, פרשן ממכון Cook Political Report. "אין שום דרך שבה טראמפ ינצח בבחירות בלי להפוך את המספרים שלו בנוגע לניהול משבר הקורונה".

ביטחון באמריקה של ביידן

יועציו של הנשיא הרפובליקני מתעקשים שהמסר שלו, של מאבק חסר פשרות בפשיעה, מהדהד היטב בקרב בוחרים מהפרברים, אחרי חודשים של הפגנות נגד גזענות ואלימות משטרתית כלפי אפרו-אמריקנים, וקריאות להסיט תקציבים מהמשטרה למטרות קהילתיות אחרות.
"האלימות, היעדר החוק – זה מחליא. זה מה שג'ו ביידן והדמוקרטים תומכים בו", אמר ריק גורקה, חבר בכיר בוועידה הרפובליקנית הלאומית שפעיל גם בקמפיין הבחירה מחדש של טראמפ. "הנתונים שלנו מראים שזו סוגיה שנוגעת ללבם של רבים, במיוחד הבוחרים מהפרברים והמתלבטים".
3 צפייה בגלריה
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
טראמפ מזהיר: "לא תהיו בטוחים באמריקה של ביידן"
(צילום: AFP)
גורקה, שסירב לשתף את המידע שעליו דיבר, ציין כי טראמפ היה מעורב בגיבוש המסר הזה ובאסטרטגיית הפרסום של הקמפיין.
ביידן, יצוין, לא תומך בקריאות שנשמעות בקרב השמאל הפרוגרסיבי להסטת תקציבים מהמשטרה למטרות קהילתיות, באופן שלכאורה יצמצם בצורה טובה יותר את רמת הפשיעה. למרות התנגדותו של ביידן לקריאות כאלו, אחת הפרסומות ששידר הקמפיין של טראמפ מציגה אישה מבוגרת שמותקפת על-ידי שודדים, ולא מצליחה להשיג בטלפון את שירותי החירום. הפרסומת מסתיימת עם קריאת הסיסמה: "לא תהיו בטוחים באמריקה של ג'ו ביידן".

עקרות הבית של אמריקה

"ביידן יחריב את השכונות שלכן ואת החלום האמריקני שלכן", כתב טראמפ בציוץ מהשבוע שעבר, שאותו הוא ייעד ל"עקרות הבית הפרבריות של אמריקה". "אני אשמור עליו (על החלום האמריקני), ואפילו אהפוך אותו לטוב יותר!", הבטיח.
הקו שבו נוקט כעת טראמפ בקמפיין שלו, קו שפרשנים רואים בו ניסיון להפחדת הבוחרים, מזכיר את האסטרטגיה שלו מהבחירות ב-2016 – אז הוא תיאר את המהגרים ממקסיקו כפושעים וכאנסים. הפעם הוא מזהיר מ"אנרכיסטים ששונאים את אמריקה", כשלדבריו הערים שבשליטת הדמוקרטים לא מצליחות לרסן אותם.
כחלק מניסיון ההפחדה הזה לכאורה, טראמפ שלח כאמור כוחות פדרליים לערים כמו פורטלנד שבמדינת אורגון. בממשל טראמפ הסבירו כי שליחת הכוחות נועדה להגן על רכוש פדרלי בעיר, מפני מפגינים ומתפרעים, אך שליחת הכוחות רק הוסיפה שמן למדורה והחריפה את העימותים בעיר. ביום רביעי השבוע הודיעה מושלת אורגון, קייט בראון, כי בהסכמת הממשל הכוחות הפדרליים יעזבו את פורטלנד.
מנגד, משרד המשפטים הודיע כי בכוונתו לשלוח כוחות פדרליים לערים אחרות שנמצאות בשליטת הדמוקרטים, כמו קליבלנד, מילוואקי ודטרויט – כולן במדינות מפתח מתנדנדות בבחירות – וזאת כחלק מתוכנית נפרדת שמטרתה להילחם בפשיעה בערים.
עימותים בפורטלנד. הכוחות הפדרליים ייסוגו

קיילי קונדיק, פרשנית מהמרכז לפוליטיקה של אוניברסיטת וירג'יניה, סבורה שטראמפ שלח את הסוכנים הפדרליים לפורטלד "כדי לייצר מראות מפחידים עבור הבוחרים מהפרברים". עם זאת, היא מציינת כי לא נראה שהמסר הזה מחלחל בקרבם, כיוון שהסוגיה לא קרובה מספיק ללבם.
לפי הסקר של רויטרס ומכון איפסוס, שיעור התמיכה בטראמפ בפרברים צלל ב-17% בין מרץ ליולי, על רקע התפשטות הנגיף. בייידן מוביל על טראמפ ב-11% בפרברים, כמעט כפליים מאז היתרון של 6% שהיה לו לפני ארבעה חודשים.
דובר הקמפיין של ביידן, טי.ג'יי דוקלו, מסר כי טראמפ מנסה "ללבות עימותים וסכסוכים" – במטרה להסיט את תשומת הלב של האמריקנים מכישלונותיו בבלימת המגפה. "ברור שהם לא קונים את זה".

כאן בפרברים אין פחד

הסקר מצא כי בקרב רפובליקנים, התמיכה באופן שבו טראמפ מטפל בהפגנות נגד גזענות עלתה בחודשים האחרונים. באמצע יוני, בעיצומן של המחאות שפרצו בעקבות רצח העצור השחור ג'ורג' פלויד, 67% מהרפובליקנים תמכו באופן ההתנהלות של טראמפ בסוגיה, וכעת 78% מביעים שביעות רצון בתחום זה.
3 צפייה בגלריה
היישוב ראונד רוק שליד אוסטין, טקסס. קרב על הפרברים
היישוב ראונד רוק שליד אוסטין, טקסס. קרב על הפרברים
היישוב ראונד רוק שליד אוסטין, טקסס. קרב על הפרברים
(צילום: shutterstock)
אלא שהבוחרים מהפרברים, כך לפי הסקר, חשדניים יותר באשר למניעים של טראמפ. 44% מהם אמרו כי טראמפ שלח את הסוכנים הפדרליים לערים מסיבות פוליטיות, בעוד 37% חשבו כי הם נשלחו "בעיקר" כדי לשמור על הסדר הציבורי.
מארי אפונטה, אם בת 38 שמתגוררת במחוז הפרברי באקס קאונטי בפנסילבניה, אומרת כי היא אינה תומכת של טראמפ, אך מסכימה עמו שיש לתמוך במשטרה ולמצות את הדין עם פושעים. "אני חוששת ממה שיקרה בערים גדולות אם נקבל את ביידן בבית הלבן", אמרה. היא הוסיפה שהיא עדיין מתלבטת בנוגע לבחירה שלה בנובמבר, בגלל שהיא מזדהה עם תנועת Black Lives Matter ("לחיי שחורים יש ערך").
טיסריה קלמאר, אם בת 45 מהפרבר דלאוור שבאוהיו, סבורה כי המסר של "חוק וסדר" אותו מקדם טראמפ לא יהדהד היטב בקהילה שלה. "אני חושבת שאף אחת מהאמהות לא פה מרגישה מאוימת מהמפגינים", אמרה קלמאר, שהצביעה להילרי קלינטון ב-2016, למרות שעד אז הצביעה בקביעות עבור רפובליקנים. "אפילו אלו שלא תומכות בהפגנות, הן לא חוששות לביטחון שלהן כאן בפרברים".