8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וראובן ריבלין
ג'ו ביידן וראובן ריבלין
ריבלין יגיד לביידן: "הסכם הגרעין - סכנה לישראל"
(צילום: חיים צח, לע"מ, רויטרס)
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין יאמר הערב (יום שני) לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שהסכם הגרעין בתצורתו הנוכחית מהווה סכנה למדינת ישראל. ריבלין, שייפגש עם ביידן בחדר הסגלגל בבית הלבן, יעמוד על כך שלמדינת ישראל תהיה זכות להשפעה במהלך השיחות העקיפות עם איראן בווינה - וגם יציג את העקרונות המהותיים של ישראל בנוגע להסכם הגרעין.
הנשיא הישראלי ידגיש בפני ביידן גם שישראל מוטרדת מהמשך ההתעצמות של חיזבאללה בחסון איראן, ומההשלכות האזוריות החמורות של התעצמות זו. ריבלין יאמר לנשיא ביידן כי "איראן היא האיום האסטרטגי החמור ביותר לעולם החופשי".
8 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
"איראן - האיום האסטרטגי החמור ביותר לעולם החופשי". מתקן הגרעין בנתנז
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
בית הדין הפלילי בהאג
בית הדין הפלילי בהאג
"העברת הסכסוך הישראלי הפלסטיני להאג - פעולה הרסנית". בית הדין הפלילי הבינלאומי
(צילום: shutterstock)
בפגישה ידגיש ריבלין את עומק הידידות בין ישראל לארה"ב ובין העמים, על בסיס הערכים המשותפים שהם חולקים. ריבלין מתכוון להודות לביידן על התמיכה המדינה והצבאית ועל מעורבותו האישית במתרחש במבצע שומר החומות - כמו גם על מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל.
בהתייחסו לסוגיה הפלסטינית, יבהיר ריבלין שבניית אמון היא תנאי לתהליך מדיני - וכי העברת הסכסוך לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ולאו"ם היא הרסנית ליחסים בין העמים. בהקשר זה יביע הנשיא את החשש מהמשך ההסתה הפלסטינית, שחותרת תחת קיומה של מדינת ישראל בתוכניות הלימוד ובשיח הציבורי, וגודעת כל סיכוי לבניית האמון. בהמשך להסכמי אברהם, ריבלין גם ידגיש את חשיבות תמיכתה של ארה"ב ונוכחותה במזרח התיכון בהרחבת מעגל השלום.
8 צפייה בגלריה
פינוי הריסות בעזה
פינוי הריסות בעזה
שיקום הרצועה יעלה גם כן בשיחה בין ביידן לריבלין. ההריסות בעזה
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
לאה גולדין
לאה גולדין
ריבלין צירף אותה לנסיעה. לאה גולדין תיפגש עם מזכ"ל האו"ם
(צילום: AFP)
גם העיסוק בשיקום הרצועה לאחר מבצע "שומר החומות" עתיד לעלות בשיחה בין הנשיאים. בהקשר זה יבהיר ריבלין את החשיבות שרואה מדינת ישראל בהשבתם השבויים והנעדרים הישראלים מרצועת עזה. ריבלין צירף לפמלייה שלו לארה"ב את לאה גולדין, אמו של הקצין הדר גולדין שגופתו מוחזקת בידי ארגון החמאס. גולדין תצטרף לפגישה של ריבלין עם מזכ"ל האו"ם ביום שלישי ועם ראשי הקהילה היהודית בארה"ב.
ריבלין יבקש מהנשיא ביידן לעסוק גם באנטישמיות הגואה ובחשיבות זיכרון השואה כמאבק משותף של כל האומות. לפני הפגישה עם הנשיא, נועד הנשיא ריבלין עם נציגי הקהילה היהודית בניו יורק ואמר להם כי "התמיכה רבת השנים במדינת ישראל של העולם היהודי והקהילה היהודית האמריקנית הופכת אתכם לחלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית, שבט חמישי". הוא הבהיר כי "עלינו להיאבק בכל צורות האנטישמיות בעודנו משתמשים בכל הכלים העומדים לרשותנו. אני יודע שהנשיא ביידן והממשל הנוכחי מחויבים למלחמה בלתי מתפשרת בשנאה הגואה ואני מבטיח לכם שמדינת ישראל לעולם תעמוד בחזית המאבק באנטישמיות- בארה"ב ובכל העולם".
הוא התייחס בפגישתו גם לתוצאות הבחירות שנערכו לאחרונה באיראן ואמר כי הבחירה ברודן האחראי למותם של אלפים היא הוכחה נוספת לסכנה האיומה שמהווה המשטר האיראני לעם האיראני, לישראל, למזרח התיכון ולעולם כולו: "בכוונתי לדבר על כך עם הנשיא ביידן במהלך ביקורי. אני יודע שאולי יהיו בינינו חילוקי דעות אבל כתמיד, ננהל אותם כפי שחברים נוהגים לנהל מחלוקות תמיד".
הנשיא התייחס לאסון קריסת הבניין בפלורידה: "אחיי ואחיותיי, ברצוני לשלוח תפילות, את תפילותינו העמוקות ביותר, לקהילה היהודית בפלורידה ולכל המשפחות שאיבדו את יקיריהן בטרגדיה האיומה שהתרחשה לפני כמה ימים. אנו מתפללים היום להחלמתם המלאה של כל הפצועים באסון הנורא הזה".

3 נשיאים ב-7 שנים: ריבלין והממשל האמריקני

נשיא המדינה היוצא הוא חסיד גדול של יחסי ישראל-ארה"ב. הוא תמיד נוהג לומר ש"יש שלושה עקרונות ביחסי החוץ של מדינת ישראל, היחסים עם ארה"ב, היחסים עם ארה"ב והיחסים עם ארה"ב". יחסיהן של ישראל וארה"ב מבוססים על שותפות אסטרטגית ומהווים נדבך מרכזי בתפיסת הביטחון הלאומי של ישראל. ארה"ב מספקת לישראל תמיכה מדינית משמעותית בזירה הבינלאומית וסיוע צבאי החיוני לביטחונה של ישראל.
הנשיא ריבלין נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני בלינקן
(צילום: : Ziv Sokolov / U.S. Embassy Jerusalem)

ארה"ב היא שותפת הסחר המרכזית של ישראל ומתגוררת בה הקהילה היהודית והישראלית הגדולה ביותר מחוץ לישראל. נוסף לשת"פ צבאי ופיתוח טכנולוגיות מתקדמות, בין המדינות מתקיים שת"פ הדוק בתחום המודיעין והסייבר התורמים לביטחון שתי המדינות. כמו כן, לארה"ב מחויבות בחקיקה לשמירה על יתרונה הצבאי האיכותי של ישראל. ארה"ב היא בעלת הברית החזקה ביותר של ישראל בזירה הבינלאומית, החל במועצת הביטחון של האו"ם וכלה בשורת ארגונים ופורומים בינלאומיים, מקצועיים ואחרים, בהם אנו נעזרים בארה"ב בהדיפת החלטות אנטי-ישראליות וקידום נושאים בעלי חשיבות מדינית לישראל.
בהקשר זה מהווה חקיקת הקונגרס המחייבת את ארה"ב להפסיק מימון לכל סוכנות או"מית המקבלת את הפלסטינים כחברים, כלי משמעותי מאוד בהרתעת סוכנויות או"ם אחרות מקבלתם כמדינה חברה.
את קשריו של הנשיא ריבלין עם הממשלים האמריקנים הוביל עקרון העל-מפלגתיות, ה'בי-פטרזניות' לפיו תמיכה בי-פרטיזנית בישראל היא אינטרס ישראלי מובהק העומד בבסיס הקשרים. עיקרון זה אינו מחייב תמיכה מלאה בכל מדיניות של כל אחת מממשלות ישראל, אבל משתמע ממנה שיח פתוח במטרה להגיע להסכמות או לפחות להבנות בנושאים שנויים במחלוקת.
8 צפייה בגלריה
כהונתו החלה איתו. אובמה וריבלין בוושינגטון
כהונתו החלה איתו. אובמה וריבלין בוושינגטון
כהונתו החלה איתו. אובמה וריבלין בוושינגטון
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
והמשיכה איתו. טראמפ בבית הנשיא
והמשיכה איתו. טראמפ בבית הנשיא
והמשיכה איתו. טראמפ בבית הנשיא
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין עם ננסי פלוסי
ראובן ריבלין עם ננסי פלוסי
ריבלין ופלוסי - ידידים קרובים
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
במהלך כהונתו של הנשיא ריבלין כיהנו בארה"ב הנשיא אובמה, הנשיא טראמפ והנשיא ביידן. עם כולם עמד הנשיא בקשר שוטף וביקר בארה"ב בינואר 2015, בדצמבר 2015, בנובמבר 2017 וביקורו זה הוא האחרון.
הנשיא ידיד קרוב של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ולאורך שנות כהונתו שוחח ונועד עימה פעמים רבות. פלוסי אף ייצגה את ארה"ב לצידו של ג'ארד קושנר, השליח המיוחד של הנשיא דאז דונלד טראמפ, באירועי הזכרון של בית הנשיא ויד ושם לציון 75 שנים לשחרור אושוויץ-בירקנאו בירושלים.
בקיץ 2019 הרגיעו השניים את הרוחות שהתלהטו על רקע ביטול הגעתן של חברות קונגרס אמריקניות לישראל והתבטאות מפי נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ, באשר לנאמנותם של יהודים המצביעים למפלגה הדמוקרטית.
"הקשר בין מדינת ישראל וארצות הברית הוא קשר בין עמים, הנשען על קשרים היסטוריים, ידידות עמוקה ואמיצה וערכים משותפים שאינם נובעים מחיבור מפלגתי כזה או אחר. עלינו לשמור על מדינת ישראל מעל המחלוקות הפוליטיות ולעשות כל מאמץ להבטיח כי התמיכה בישראל אינה הופכת לסוגיה פוליטית", אמר אז הנשיא לפלוסי.
משבר נוסף הנוגע ליחסי ישראל-ארה"ב, שקידם שיחה בין הנשיא ריבלין לנשיא מקסיקו התלקח סביב עיסוק ישראלי-אמריקני מורחב בסוגיית בניית גדר בגבול שבין ארה"ב ומקסיקו בשנת 2017 שהוביל לאיומים בנתק מצד מקסיקו. בשיחתם אמר הנשיא למקבילו דאז כי המשבר נוצר נבע מאי-הבנה והביע צער על כל פגיעה שהיתה ברגשות העם במקסיקו.
לאחרונה עמד הנשיא על הצורך לקידום הגדרת חמאס כפושעי מלחמה על רקע פתיחת החקירה נגד חיילי צה"ל בבית הדין הבינלאומי בהאג. "לא ייתכן שחמאס לא מוגדר בפה מלא בפי העולם כולו כפושע מלחמה וחשוב כל כך להוביל הגדרה שכזו. בימים שבהם חיילי צה"ל, הילדים של כולנו, נדרשים לדין וחשבון בפני בית המשפט לדין בינלאומי, על העולם להבין שפושעי המלחמה האמיתיים מסתתרים בעזה, מאחורי אוכלוסיה אזרחית", אמר הנשיא למזכיר המדינה הנכנס אנתוני בלינקן בביקורו בארץ לאחר מבצע 'שומר החומות' והוא עודנו סבור כי על ארה"ב לקדם מהלך של הגדרה שכזו.