גולשי ynet - פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש עונה
(צילום: אורי דוידוביץ)

בכירי משרד הבריאות מזהירים שהעלייה במקדם ההדבקה שנרשמת בימים האחרונים עלולה להביא לדחייה בשלב הבא של היציאה מהסגר – ואף לנקיטת צעדים מחמירים כדי לבלום את התחלואה.
מקדם ההדבקה הגיע אתמול ל-0.93, לאחר שירד כבר אל מתחת ל-0.8. כאשר מקדם ההדבקה חוצה את 1, נפסקת בלימת המגפה והיא שוב מתפשטת. השלב הבא ביציאה מהסגר, שמתוכנן ל-7 במרץ, כולל חזרה לבתי הספר של כיתות ז'-י' בערים ירוקות וצהובות ופתיחה של מסעדות וגני אירועים. כאמור, במשרד הבריאות מזהירים מפני דחייה בהקלות ואף חזרה לאחור בנוגע לפתיחות שכבר בוצעו ובהן של חדרי הכושר, קניונים ומלונות.
4 צפייה בגלריה
"כל האפשרויות על השולחן". רמ"ט "מגן ישראל" תומר לוטן
"כל האפשרויות על השולחן". רמ"ט "מגן ישראל" תומר לוטן
"כל האפשרויות על השולחן". רמ"ט "מגן ישראל" תומר לוטן
(צילום: מורן ויזל)
4 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
(צילום: AP)
"כל האפשרויות על השולחן", אומר תומר לוטן, ראש מטה "מגן ישראל", "בשבוע הבא נעשה הערכת מצב, כאשר האפשרויות הן בין המשך כמתוכנן לברקס משמעותי". לדברי לוטן, נשקלת פתיחה רק של מערכת החינוך, לצד הקפאת יתר המהלכים. "אפשרות אחרת היא שדברים מסוימים שפועלים עכשיו יצטרכו לחזור לאחור", הוא הוסיף.
4 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
מנכ"ל משרד הבריאות: "חיסון המחלימים תלוי באספקת החיסונים"
(צילום: שחר גולדשטיין)
4 צפייה בגלריה
גליה רהב
גליה רהב
"אין מספיק חיסונים כדי לחסן מחלימים". פרופ' גליה רהב
(צילום: דנה קופל)
מנגד, גורמים אחרים במערכת הבריאות מתנגדים לנסיגה בכל הנוגע להקלות. "מקדם ההדבקה הוא נתון שמחושב בצורה שגויה ולא צריך להסתמך עליו אלא רק על מספר החולים הקריטיים והמונשמים, ובמובן הזה מצבנו משתפר בעזרת החיסונים", אומר ד"ר יואב יחזקאלי, חבר מועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה. "צריך להיערך לפתיחת המשק לצד פתיחת מערכת החינוך".
בתוך כך, שבוע לאחר שהצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות המליץ על חיסון למחלימים מקורונה, במשרד טרם קיבלו את ההמלצה ומודים כי המהלך יתעכב. "חיסון המחלימים תלוי באספקת החיסונים", אמר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, "אנחנו צריכים עדיין לחסן במנות שניות. יכול להיות שנעשה את זה יותר מאוחר ממה שחשבנו".
מאות אלפים מוגדרים מחלימים ורבים מהם מעוניינים להתחסן. הסיבה: לא ברור לכמה זמן ועד כמה הנוגדנים שהתפתחו בגופם מגינים עליהם מפני הדבקה נוספת. "אין מספיק חיסונים", אומרת פרופ' גליה רהב, חברת הוועדה שבה התקבלה ההמלצה, "יותר חשוב לחסן קודם את מי שלא חוסן עדיין".