אב ובנו מרמלה הואשמו היום (א') שסחטו דמי חסות ("פרוטקשן") מבעלי עסקים וחברות באזור רמלה-לוד תוך מצג שווא של חברת שמירה. לנאשמים, עבאד אבו גאנם (52) ובנו מחמוד אבו גאנם (26), מיוחסות שורת עבירות של סחיטה באיומים – ונטען כי הבהירו לבעלי העסקים כי "עדיף להם" לשכור את שירותיהם.
על פי כתב האישום, שאותו הגישה המחלקה הכלכלית בפרקליטות לבית המשפט המחוזי בלוד, הבן מחמוד היה אמנם הבעלים הרשמי של חברת השמירה "שומרי המרכז", אך אביו עבאד שימש כבעלים בפועל. בין נובמבר 2019 ליוני 2021, כך נטען, פעל עבאד לאתר את בעלי העסק והקבלנים שאחסנו ציוד יקר ערך וביצעו עבודות בנייה ותשתית באזור רמלה-לוד. לאחר איתורם, נהג עבאד לפנות אליהם ולהציע לו את שירותי השמירה שלו.
2 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום אילוס אזיקים
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום אילוס אזיקים
לפי כתב האישום האב והבן פנו לקבלנים והבהירו: "זה האזור שלנו". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
עבאד, כך נכתב באישום, הבהיר "בדרכים שונות" לבעלי העסקים והקבלנים כי השטח שבו הם פועלים הוא "אזור שלו" – וכי עדיף להם לשכור את שירותי השמירה שלו, אחרת עלולים להיגרם נזקים לאתרים בהם עבדו או לרכוש המצוי בהם. בעקבות איומיו שכרו בעלי העסקים והקבלנים את שירותיו, באמצעות "שומרי המרכז" או באמצעות חברות שמירה אחרות.
באחד המקרים המתוארים בכתב האישום, בעל חברה שכר מגרש של 5 דונם והתקשר עם חברת שמירה אחרת, כפי שהתחייב מול חברת הביטוח. הוא קיבל סייר קבוע שהיה באתר בלילה, וקיבל 1,100 שקלים ללילה. אבל אז הגיעו הנאשמים והבהירו שהוא צריך לשכור מהם שירותי שמירה של 24 שעות, בעשרת אלפים שקלים בחודש.
בעל החברה הסכים, למרות שלא היו נחוצים לו השירותים, אבל ביקש שהסכום יעמוד על 2,000 שקלים. הנאשם עבאד, כך נכתב באישום, אמר לו "אל תשלם" - אך הבהיר לו כי אף חברת שמירה אחרת לא תשמור במגרש, כי הוא בשטח "שלהם". באישום מצוין כי הוא אמר זאת בטון תקיף ועם תנועות ידיים. בסופו של דבר נוצר קשר עם חברה אחרת, ששילמה לנאשמים 2,500 שקלים על האבטחה.
2 צפייה בגלריה
להב 433
להב 433
הפרשה גדולה יותר. חוקרי להב 433 עצרו כבר 11 חשודים
(צילום: אוראל כהן)
יחד עם עבאד, מואשם גם בנו מחמוד כי היה שותף בחלק מהאירועים המתוארים בכתב האישום. האב והבן מואשמים גם בהחזקת משרד שמירה ללא רישיון, ומכתב האישום עולה שחברת "שומרי המרכז" פעלה ללא רישיון שמירה כחוק מטעם משרד המשפטים. ביחידה הכלכלית בלהב 433 של המשטרה אמרו לפני הגשת האישום כי בפועל אותה חברת שמירה היא פיקטיבית.
הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להאריך את מעצרו של האב עבאד עד לתום ההליכים נגדו, ולאפשר חלופת מעצר עבור בנו. בבקשת המעצר ביחס לעבאד צוין: "מעשיו מלמדים כי הפך את דרך הסחיטה באיומים לדרך חיים ולמשלח יד, וקיימת סכנה ממשית כי ישוב לדרך זו במידה וישוחרר מן המעצר".
התיק נחקר במסגרת פרשה גדולה יותר העוסקת במספר חברות שמירה מובילות, בעליהן, מנהליהן ועובדיהן. במסגרתה נחקר חשד לביצוע עבירות סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה, הלבנת הון ועבירות מס שונות. הפרשה מטופלת על ידי עורכי הדין טל פרג'ון, אלעד אשכנזי, שאול אשחר וורד ליבוביץ מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות.
במסגרת חקירת הפרשה, שהתנהלה באופן סמוי כמה חודשים עד שנחשפה מוקדם יותר החודש, המשטרה פשטה על בתיהם של 11 חשודים. בלשים פשטו גם על חברת אבטחה גדולה באזור המרכז ועצרו את בעליה, יחד עם עורך דין וחשודים נוספים. בסך הכול המשטרה ערכה חיפושים בכ-26 כתובות, ואספה מסמכים רבים.
ירי על מסעדת המבורגרים בגליל: "חיים בטרור"
(צילום: משה מזרחי)

במשרדי היחידה הכלכלית בלהב 433 נחקר גם באזהרה בכיר בחברת בנייה גדולה, בחשד לעבירות מרמה, הפרת אמונים בתאגיד והלבנת הון. החוקרים חושדים כי הוא פעל בתיאום עם בעלי "חברת השמירה" ואפשר לאנשיה להיכנס לאתרי בנייה ולאבטח אותם, תוך סיוע בהלבנת כספים.
עו"ד שי טובים, שמייצג את מחמוד אבו גאנם, מסר: "מדובר באירועים שלמחמוד, אותו אני מייצג, אין קשר ישיר אליהם, פרט לאישום אחד. המערך הראייתי על אודות הקשר הישיר יילמד".
תופעת גביית דמי חסות זוכה כעת לתשומת לב מחודשת גם בעקבות הירי בסוף השבוע לעבר המסעדה המוכרת "כביש 90" בצומת מחניים שבגליל העליון. איש לא נפגע, אבל נזק נגרם למסעדה – שנפתחה כבר באותו יום. רן ששון, אחד מבעלי המסעדה, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי הוא לא יודע מי ירה על המסעדה ומדוע, אבל הודה: "פרוטקשן זו תופעה רווחת פה באזור. זה פשוט הטרור שאנחנו חיים בו, בגליל. זו אלימות שבאה להפחיד ולהביא גם תוצאות".