4 צפייה בגלריה
מפגין בכניסה להלווייתה של דיאנה רז ז"ל
מפגין בכניסה להלווייתה של דיאנה רז ז"ל
מפגין בכניסה להלווייתה של דיאנה רז ז"ל
(צילום: מוטי קמחי)
בני משפחה וחברים ליוו הערב (יום א') למנוחות בבית העלמין ברחובות את דיאנה רז בת ה-32, שנרצחה ביום שישי ביישוב נעלה על ידי בעלה השוטר אמיר רז. היא הותירה אחריה ארבעה ילדים, הבכורה בת שבע והצעיר רק בן שנה. מהחקירה עלה כי הבעל החשוד דקר תחילה את דיאנה בפלג גופה התחתון, ולאחר מכן שלף את אקדחו, ירה ברגלה ולאחר מכן ירה כדור נוסף בראשה.
רז הייתה מנטורית לזוגיות ושיתפה את חבריה בפייסבוק בסיפורים מזוגיות קשה והרסנית שהתמודדה עמה בעבר. אחרי הרצח יזמו חבריה פרויקט מימון המונים בשם "4 ילדים לא לבד", למען ילדיה שנותרו מחוסרי הורים. הם כתבו: "דיאנה האהובה עזרה לכל כך הרבה נשים ואנשים ואנו זקוקים לעזרתכם לתמיכה בארבעת הילדים שעולמם התרסק בשנייה אחת". ביממה האחרונה נתרמו יותר מ-500 אלף שקל כשהיעד הוא מיליון שקל.
אחותה מריאנה הודיעה בעמוד הפייסבוק שלה: "בצער רב ובלב כבד אנו מודיעים על מותה בטרם עת של דיאנה אחותי האהובה והיקרה שנרצחה על ידי בן עוולה".
חברה משה קשמקוב כתב: "לא מתקבל על הדעת שמשוש חייך יעשה דבר לא מתקבל שכזה. חיכיתי שמישהו יגיד שזה מתיחה, שזה בצחוק, אבל זה לא הגיע. אף אחד לא הפריך את זה. תנוחי על משכבך בשלום".
4 צפייה בגלריה
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי בהלווייתה של דיאנה רז ז"ל
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי בהלווייתה של דיאנה רז ז"ל
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, היום בהלוויה
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
הלווייתה של דיאנה רז ז"ל
הלווייתה של דיאנה רז ז"ל
לפני הלווייתה של דיאנה רז
(צילום: מוטי קמחי)
(צילום: ניצן דרור, חגי דקל)

חברתה מירב אשריאן ספדה לה בעמוד הפייסבוק שלה: "הכאפה עד עכשיו מצלצלת לי. כואבת לי הבטן, חלמתי עלייך בלילה, חושבת עלייך ביום. לא, זה לא קורה רק בסיטואציות קיצון, זה לא קורה רק לאנשים אחרים שאתם לא תכירו או לסתם זוג, לא. זה קרה לזוג אוהב, לבן זוג מפרגן, לפנים מחייכות ומאושרות, לאישה שמאמנת נשים למצוא זוגיות אוהבת, בטוחה, טובה. יותר פרדוקס מזה? זה קרה לארבעה ילדים רכים שהמחשבה עליהם משאירה המון זוגות עיניים פקוחות בלילה".
מעצרו של הבעל אמיר רז בן ה-33, החשוד ברצח, הוארך אתמול בתשעה ימים. השופטת ציינה כי "הנסיבות טרם התבררו עד תום". לפי החשד הוא ירה באשתו בביתם בזמן שילדיהם בבית. בת ה-7 סיפרה לקרוב משפחה שהוריה התווכחו ודיאנה ביקשה שיעלו לקומה העליונה. לאחר מכן שמעו הילדים את היריות וירדו למטה- שם ראו את אימם שרויה על הרצפה. "ראינו את אמא שוכבת בדם והיא לא קמה", אמרה.
לבקשת סנגורו של הבעל, עו"ד משה אלון, הוא יישלח לבדיקה פסיכיאטרית בימים הקרובים, בניסיון לטעון לאי שפיות בזמן המעשה הנורא.
בפתח ישיבת הממשלה היום אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "דיאנה הייתה מקור השראה להרבה מאוד נשים. אנחנו נמצה את הדין עם הרוצח שלה ונפעל ביד קשה כדי למגר תופעה בלתי נסבלת זו. בתקופת הקורונה תופעת האלימות במשפחה גברה מאוד והאלימות נגד נשים גברה מאוד".
השר בני גנץ הוסיף: "צריך לתת לכלל הגורמים כמה שיותר כלים למנוע אלימות בחברה הישראלית. בנושא הזה כולנו יד אחת".
הפגנה נגד הטיפול באלימות נגד נשים, הערב
(צילום: ליהי קרופניק)

4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד רצח נשים מול בניין העירייה בהרצליה
הפגנה נגד רצח נשים מול בניין העירייה בהרצליה
הפגנה נגד הטיפול באלימות כלפי נשים, הערב בהרצליה
(צילום: טל שחר)
כ-150 נשים וגברים השתתפו בצעדה בין רמת השרון להרצליה כאות מחאה על הטיפול של הממשלה ברצח נשים. המפגינים הניפו בשלטים שעליהם שמות נרצחות וקראו "דם נשים אינו הפקר". עם הגעתם לבניין העירייה בהרצליה, הם שמעו את דבריו של אריאל וישניאק, אביה של מאיה ז"ל, שנרצחה על ידי בן זוגה: "אין יום שאנחנו לא קמים עם מחשבות על מאיה והולכים לישון איתן. החלטנו שנעשה הכל כדי שמאיה תהיה המקרה האחרון. לבצע שינוי צריך את כל אחד מכם, על ידי אירועים כאלו. חשוב שההורים ילמדו את הילדים מהי זוגיות נכונה ומה מותר ומה אסור. אם נחכה להנהגה שלנו זה ייקח שנים ובשנים האלו יירצחו הרבה נשים".
בישיבת הממשלה התנהל עימות בין שר הרווחה איציק שמולי לבין השרה אורלי לוי אבקסיס על רקע רצונה להקים רשות לאומית למאבק באלימות נגד נשים. לוי אבקסיס טענה כי משרד הרווחה לא מבצע מספיק תכניות בנושא, ושמולי ענה: "אני מבין שאת מחפשת תעסוקה אבל לא צריך להקים רשויות וגופים מיותרים שמפריעים למשרדים הלא מומצאים לעבוד. אין לך מושג. מדי פעם, במקום לבסס את דברייך על פאתוס, דברי על העובדות עצמן".
לוי אבקסיס: "לצערי הכל עדיין במגירה. הלכה למעשה שום דבר לא בוצע". שמולי: "אין לי בעיה לשמוע ביקורת, רק תתבססי על עובדות". לוי אבקסיס: "אני מתבססת על דברים שעולים מהשטח. הלוואי שהמציאות הייתה אחרת, הייתי שמחה לפרגן". שמולי: "את מתבססת על המצאות ולא בפעם הראשונה. לא יודע באיזה שטח היית אבל ניכר שאין לך מושג. משרד הרווחה היחידי שמבצע".
השר לביטחון פנים אמיר אוחנה אמר בממשלה שרוב הנשים הנרצחות הן ערביות. שרת העליה והקליטה פנינה תמנו שטה לא אהבה את הדברים: "לאלימות מגדרית אין מעמד ואין צבע. זה חוצה כל מגזר ומעמד. מדובר בשליש יהודיות עולות ושליש ערביות".