1 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ מסיבת עיתונאים
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ מסיבת עיתונאים
ארכיון. פוטין וטראמפ
(צילום: AP)
"דונלד טראמפ שימש נכס רוסי במשך 40 שנה. הוא היה כל כך מסור וזמין לחזור על תעמולה רוסית אנטי-מערבית – ומוסקבה ממש חגגה". כך טוען יורי שווטס, מרגל לשעבר של הק.ג.ב, בספר חדש שיצא לאור. שם הספר הוא American Kompromat, כתב אותו העיתונאי קרייג אונגר והוא עוסק ביחסים הארוכים והעמוקים בין נשיא ארה"ב היוצא לבין רוסיה מאז המלחמה הקרה.
אונגר טוען בספרו כי טראמפ הפך יעד לגיוס של הק.ג.ב כבר ב-1977, לאחר שהתחתן עם הדוגמנית הצ'כית איוונה זלניקובה. שלוש שנים לאחר מכן החל גיוסו בפועל. ב-1987, טען, כאשר הזוג ביקר ברוסיה, כבר היה למודיעין הרוסי תיק שלם עליו.
שווטס, שהיה מקור עיקרי של אונגר בכתיבת ספרו, סיפר בראיון ל"גרדיאן" כי הק.ג.ב אסף מידע רב על אישיותו. "הרושם היה שהוא פגיע מאוד מבחינה אינטלקטואלית ופסיכולוגית, וכי קל מאוד לשלוט בו באמצעות חנופה". לדבריו, סוכני הביון הרוסי נתנו לטראמפ להבין שהם, כביכול, מתרשמים מאוד מאישיותו ושלדעתם הוא צריך להיות נשיא ארה"ב ביום מן הימים. "הם האכילו אותו בכל מה שהיה צריך".
טראמפ עוזב את הבית הלבן
(צילום: רויטרס )

וזה עבד. בספר נטען כי טראמפ חזר הביתה מהביקור מסוחרר, וכי המחשבה לרוץ לנשיאות עלתה במוחו כבר אז.
בתקופת הנשיא רייגן הביע טראמפ התנגדות קולנית לנאט"ו, הברית הצבאית של מדינות המערב נגד יריבותיהן. שווטס מספר כי דבריו גרמו לצהלות בקרמלין. "היו במוסקבה ממש מסיבות וחגיגות. עד אז אף מנהיג במערב לא התבטא בצורה כזאת. ברוסיה הבינו מאותו רגע שיש להם נכס, וכך היה. בחירת טראמפ לנשיאות הייתה סיום מושלם לאחד המבצעים המוצלחים ביותר של הק.ג.ב אי פעם".
שווטס (67) הוצב בארה"ב כמרגל בשנות ה-80, במסווה של כתב סוכנות הידיעות הרוסית "טאס" בוושינגטון. ב-1993 קבע בארה"ב את מושבו וקיבל אזרחות אמריקנית. הוא חיבר מאז שבעה ספרים. "באותה תקופה הרוסים ניסו לגייס את כל מי שיכלו וטראמפ היה המטרה המושלמת", טען. "היוהרה והנרקיסיזם הפכו אותו יעד טבעי והוא טופח עשרות שנים, עד לבחירתו".
יש לציין כי טראמפ לא שימש במודע כמרגל לטובת רוסיה, אלא לכאורה נפל קורבן למזימה מתוחכמת. הטענות העולות בספר מגיעות על רקע קביעת כל זרועות המודיעין האמריקני שרוסיה התערבה בבחירות 2016 וסייעה לטראמפ לנצח את הילרי קלינטון.
בניגוד לנשיאים קודמים רבים, שהתנגחו ברוסיה, לא מתח טראמפ במהלך כהונתו ביקורת על פוטין אף פעם. קשרי טראמפ עם רוסיה נחקרו בהנחיית משרד המשפטים על ידי רוברט מולר. הוא קבע כי רוסיה אכן סייעה לטראמפ, אך לא הצליח להוכיח כי טראמפ עבד עם רוסיה לפני הבחירות.