בבית של אילן (59) מנתניה הכול כבר מוכן לערב החג. כמו ישראלים אחרים שלא מוכנים לעבור את תחילת השנה החדשה לבדם, אילן דאג להקדים את ארוחת החג ביממה ולקיים אותה כבר היום (ה') בערב. "יש לי נכד ראשון שנולד לפני תשעה חודשים. לא יכולתי אפילו לחשוב על זה שבראש השנה הראשון שלו הוא יחגוג בלעדיי", סיפר אילן.
בניגוד לסגר של ליל הסדר, שבו נאלצו מבוגרים רבים להימנע ממפגש עם בני יקיריהם, נדמה כי לקראת הסגר הכללי החדש נמצא פתרון שיאפשר למשפחה הגרעינית לחגוג בצורה אחרת ובאופן חוקי למהדרין. אווירת המועקה בעקבות העלייה בתחלואה והתחושה שההנחיות לא נשמרות רק העצימו את הרצון לקיים את ארוחת החג לפני התאריך המיועד.
1 צפייה בגלריה
שוטר מג"ב מציב מחסום בשכונה בבית שמש סגר לילי קורונה
שוטר מג"ב מציב מחסום בשכונה בבית שמש סגר לילי קורונה
נערכים לסגר הכללי בבית שמש
(צילום: AP)
אילן מנתניה, שלא יוותר על חג עם הנכד הראשון, מספר כי החליט להקדים את הארוחה מכיוון שבכוונתו לכבד את הנחיות הסגר. "זה לא שנהיה פה כל המשפחה המורחבת, נחגוג רק אני ואשתי, שני הילדים והנכד הטרי. נפגשנו גם בשבת לפני שבועיים, אז אני לא רואה שזו בעיה. זה כאילו שאנחנו מאותה קפסולה, רק אחת שקצת מפורקת בין פגישה לפגישה".
לדבריו, ילדיו לא יישארו בביתו לאורך כל ימי הסגר. "דיברנו על זה כי אנחנו מכירים אנשים שהולכים לעשות את זה, והחלטנו שלטובת כולנו עדיף שלא נעשה זאת. נעשה ארוחת חג, נאכל תפוח בדבש ונתחיל את השנה מוקדם יותר אבל ביחד".
איריס אשוח (53) מהיישוב קציר הבינה כבר לפני כמה ימים שאת ארוחת החג המשפחתית היא תקיים 24 שעות לפני המועד המתוכנן. "ברגע שהתחילו לדבר על סגר דיברתי עם האחיות שלי. אחרי מה שקרה בליל הסדר, לא רצינו שאימא שנותרה בודדה אחרי מות אבי תתבאס ותעשה שוב חג לבד. הצעתי לאחיות לעשות את החג ביום חמישי בערב והן ישר הסכימו".
לדברי אשוח, למרות הקדמת ארוחת החג - בני המשפחה יקפידו על שמירת הכללים ויעטו מסכות כדי לשמור על בריאותם. "אנחנו נזהרים כמה שאפשר, ברור שתמיד יש פחד מסוים, אבל אסור לשכוח שיש עוד מחלות בעולם".
ריאיון עם שר הבריאות אדלשטיין לקראת הסגר
(צילום: שחר גולדשטיין)

אשוח לא מכירה משפחות אחרות שהחליטו להקדים את ארוחת החג ביממה, אך לא פוסלת את האפשרות שמדובר בתופעה המונית. "זה די הגיוני שאנשים יעשו את זה. אני לא מאמינה שצריך סגר, אם באמת היו צריכים סגר אז היו עושים את זה לפני החגים. העיתוי של הסגר נראה לי מאוד מוזר, דיברו על זה המון ועשו הכול כדי שזה יקרה".
ויש גם מי שהגדיל לעשות והקדים את ארוחת החג אפילו ביומיים. עמית (30) מתל אביב עשה אמש את דרכו לגבעת עדה כדי לחגוג את תחילת השנה החדשה. "החלטנו להקדים את ארוחת החג כי לא ידענו מה יהיה", סיפר עמית. עם זאת, הוא הוסיף: "הסגר הזה הוא רק למראית עין, נראה לי שמהר מאוד הוא יישבר וזה לא יהיה דומה למה שהיה בפסח. יהיו הרבה יותר הפרות ושוטרים פחות ירדפו אחרי אנשים".
פורסם לראשונה: 23:04, 16.09.20