בארה"ב נפתח משפטו של ג'ובאני פואנטס, אזרח הונדורס שנאשם בהברחת סמים. במהלך משפטו של פואנטס יתייצב בפני המושבעים רואה חשבון בשם חוסה סאנצ'ס. הוא טוען שנשיא הונדורס, חואן אורלנדו פרננדס, סייע לפואנטס להבריח טונות של קוקאין לארה"ב.
2 צפייה בגלריה
נשיא הונדורס, חואן אורלנדו הרננדס
נשיא הונדורס, חואן אורלנדו הרננדס
נשיא הונדורס, חואן אורלנדו הרננדס
(צילום: AP)
סאנצ'ס, שעבד בחברה שמשווקת אורז ששימשה את פואנטס להלבנת כספים, סיפר לתובעים הפדרליים בניו יורק ששמע את הרננדס אומר שהוא רוצה "לדחוף את הסמים לנחיריים של ה'גרינגוס' (כינוי גנאי לאמריקנים באמריקה הלטינית)". לדבריו הפגישות בין הרננדס לפואנטס היו ב-2013 וב-2014. הרננדס החל לכהן כנשיא בינואר 2014, וב-2018 נבחר לכהונה שנייה. בעבר הכחיש בכמה הזדמנויות שהיה מעורב בסחר בסמים.
התובעים במשפטו של פואנטס טוענים שהוא העניק להרננדס שוחד של 25,000 דולר כדי שיסייע בהברחת הסמים לארה"ב. "הנשיא הפך את הנאשם לחסין", אמר התובע ג'ייקוב גטווילג. התובע גטווילג אמר שרואה החשבון סאנצ'ס יספר למושבעים בבית המשפט הפדרלי בניו יורק על "הזעזוע והפחד שהרגיש כשראה את הנאשם נפגש עם הנשיא".
בינואר טענו התובעים הפדרליים שהרננדס לקח שוחד מסוחרי סמים, והורה לכוחות הביטחון בהונדורס לאבטח מעבדה לייצור קוקאין ולהגן על משלוחי הסמים לארה"ב. לפי התובעים, לכספים שקיבל מסוחרי הסמים יש חלק מרכזי בהפיכתו מנשיא הקונגרס בהונדורס לנשיא המדינה. למרות שהתובעים מאשימים את הרננדס בסיוע להברחת טונות של קוקאין, הוא לא הועמד לדין בפרשה. אתמול הדגיש הרננדס שהוא נלחם בסוחרי הסמים, ולא עוזר להם. הוא אמר שהטענות נגדו מגיעות מסוחרי סמים שרוצים להתנקם בו.
עורך דינו של הנאשם פואנטס, איילן שולמן, טוען שהעדות של סאנצ'ס אינה אמינה. סאנצ'ס הגיש בקשת מקלט בארה"ב, ושולמן חושד שהרשויות יאשרו את בקשתו בתמורה לעדות במשפט. "25 אלף דולר זה כל מה שלכאורה צריך כדי לשחד נשיא", אמר שולמן. לסאנצ'ס, כך לפי עורך דינו של פואנטס, "יש הרבה מה להרוויח ומעט להפסיד".
הנשיא הרננדס נחקר בעבר על ידי הרשויות בארה"ב במהלך החקירה הממושכת נגד אחיו, חואן אנטוניו ("טוני") הרננדס. הוא נחשד שסייע לאחיו בהברחת הסמים. אחיו של הנשיא הורשע ב-2019. גזר הדין במשפט של טוני נדחה כמה פעמים, וכעת אמור להימסר ב-23 במרץ. אחיו של הנשיא עלול להישלח למאסר עולם. במשפט של טוני טענו התובעים שאחיו, הנשיא, קיבל יותר ממיליון דולר מברון הסמים המקסיקני חואקין "אל צ'אפו" גוזמן.
בחודש שעבר הגישו סנאטורים דמוקרטים הצעת חוק שקוראת לנשיא ג'ו ביידן להטיל סנקציות על הרננדס, ולקבוע את חלקו בהברחת הסמים לארה"ב. הסנאטורים קראו להפסיק את הסיוע הביטחוני של ארה"ב לכוחות הביטחון של הונדורס - שכולל בין השאר ייצוא של כדורי גומי, גז מדמיע וגז פלפל - ולסרב להעניק הלוואות לכוחות הביטחון שלה.