"גנץ לא ידע על הנסיעה, הקמת הוועדה - חיונית". השר יזהר שי בריאיון לאולפן ynet, היום
(צילום: נדב אבס)

"אם נתניהו עוסק בשלום כולנו נברך על כך, גנץ עוסק בדברים חשובים אחרים ואנחנו צריכים לאחל הצלחה לשניהם". כך אמר היום (שני) בריאיון לאולפן ynet שר המדע יזהר שי (כחול לבן) בהתייחסו לנסיעה החשאית של ראש הממשלה לסעודיה - אך מתח גם ביקורת וציין כי היה מעדיף שרה"מ ישתף בהתפתחויות הדרמטיות את שרי החוץ והביטחון: "ראוי שיהיו שותפים, מקווה שכך יהיה בהמשך".
על דבריו החריפים של השר אלקין מוקדם יותר באולפן - שלפיהם "גנץ הקים את ועדת הבדיקה לרכש הצוללות כי הוא מיואש, רוצה להעביר מסר פוליטי ולוחצים עליו לפרוש", אמר שי: "לבדוק שאין אזרחים שמרוויחים לכיסם מהרכש הביטחוני ללא קשר לאינטרסים של ישראל, זה לא קשור לפוליטיקה". צפו בריאיון המלא.
- אנחנו מבינים שגנץ בכלל לא ידע על דבר הנסיעה. "השאלה היא אם רה"מ מתנהל כראוי או לא? תשאלי אותו. בהחלט הייתי מעדיף לראות אותו משתף בהתפתחויות דרמטיות את שר החוץ גבי אשכנזי ואת ושר הביטחון בני גנץ, שהוא גם רה"מ החליפי. אם נתניהו מעדיף לשמור דברים לעצמו, זו דרך הניהול של הממשלה וכנראה שכך הוא ימשיך לעשות.
"אני חושב שמן הראוי היה שגנץ לא רק 'יכיר את הפגישה', אלא גם יעזור וישתף פעולה כשר ביטחון במדינה שביטחון הוא חלק אסטרטגי ועיקרי בקיומה. ראוי ששר הביטחון יהיה שותף לתהליך הזה, כך אני מקווה שיהיה בהמשך".

4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו ומוחמד בן סלמאן. "שומר דברים לעצמו, כך מתנהלת הממשלה"
(צילום: רויטרס)
הטיסה החשאית לסעודיה: דיווח באולפן ynet
(צילום: נדב אבס)

- אתה היית מנהל ככה ממשלה? "אני רחוק מניהול ממשלה, ואני מניח שאם היה לי שר ביטחון כמו גנץ ושר חוץ כמו אשכנזי אז הייתי סומך עליהם ב-100% בשמירת הסוד. גם הייתי מתייעץ איתם כדי למנוע טעויות מדיניות או ביטחוניות מביכות, שכבר קרו לנו בעבר".
- אתה מתייחס לעסקה עם איחוד האמירויות? "העסקה הזו מגלה כי אם היינו מנהלים הליך נכון, לא היינו צריכים לפתוח ולתקן טעויות שקרו שם. זו דוגמה אחת וייתכן שיש אחרות. אני חוזר לשורה תחתונה - אני מאחל לרה"מ הרבה הצלחה אם אנחנו הולכים לקראת שלום עם סעודיה. זה הדבר המשמעותי שצריך לקרות".
- לאור המקרים הללו, אולי הגיע הזמן לשים סוף לממשלה הזאת? "הממשלה הזאת צריכה להמשיך לתפקד למען אזרחי ישראל, אנחנו לא רק עושים שלום עם סעודיה אלא נלחמים במשבר הכלכלי החמור ביותר שהיה אי פעם ומתעסקים במשבר הבריאותי החמור ביותר שהיה פה", אמר שי. "יש פה ממשלה שהעומד בראשה לא מוכן להביא תקציב בפני המדינה, לא מוכן לאשר סדרת מינויים בשירות המדינה, לא מוכן לשים את מדינת ישראל לפני הכול, ואנחנו שם בשביל להזכיר לו ולכל שאר הציבור שבכל יום מדינת ישראל צריכה לשרת את אזרחיה".
השר שי התייחס להודעתו הדרמטית של גנץ על החלטתו להקים ועדת בדיקה לרכש הצוללות. "מדובר בפרשה שתיתכן כחמורה ביותר בתולדות הרכש הביטחוני, אולי בכלל בשחיתות הציבורית בישראל. זו פרשה שמשרד הביטחון חייב להסיק ממנה מסקנות. שחיתות הייתה שם, אנחנו יודעים, זה היה בבתי המשפט".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ זאב אלקין
בני גנץ זאב אלקין
גנץ ואלקין. "הקמת הוועדה לא פוליטית, כולם צריכים לשמוח עליה"
(צילום: אבי מועלם, רפי קוץ)
אלקין באולפן ynet: "גנץ פתטי, לא יעבור את אחוז החסימה"
(צילום: משה מזרחי, נדב אבס)

- בחודש יוני גנץ אמר פה באולפן שאין צורך בוועדה, שמספיקה בדיקת היועמ"ש. "נכון, ואתמול הוא אמר שהתגלו פרטים נוספים ועדויות שאי אפשר להתעלם מהם. לכן ראוי שכולנו נשמח על כך שהנושא נבדק. מדובר ברכש ביטחוני שהוא עצם היסוד של קיומנו כאן, המכשירים שיבטיחו את היכולות שלנו להתמודד עם עניינים אסטרטגים בשנים הקרובות. כולנו צריכים לשמוח על הבדיקה, מסקנותיה כפי שהובטח יהיו שקופות לציבור".
- השר אלקין אמר קודם במשרד שאתם בלחץ מהסקרים, שזה צעד פוליטי לאור לחצים מהאופוזיציה. "לבדוק אם מדינת ישראל יודעת לבדוק את עצמה כמו שצריך, לראות שאין אזרחים שמרוויחים לכיסם מהרכש הביטחוני ללא קשר לאינטרסים של ישראל, זה לא קשור לפוליטיקה".
- אבל בעצם מדובר בוועדה בלי כלים, בלי שיניים, בלי סמכויות. "אין לי ספק שאם חקירת הוועדה תעלה דברים חמורים, נקווה שלא יעלו - פרט לשחיתות שנחקרת בבתי המשפט - אבל אם זה יקרה אז הנושא יחצה את הגבולות הפוליטיים. אם רה"מ בעצמו יתייצב כדי לתמוך בוועדה הזאת וכך גם אחרים, אף אחד בממשלת ישראל ובחיים הציבוריים לא יגן על מעשי שחיתות שנחקרים על ידי ועדת חקירה".
- אשכנזי אומר "חלאס", גנץ אומר ב"ידיעות אחרונות" היום "יאללה פאודה". איך אפשר לקיים ממשלה? "כי אין ברירה. אנחנו מתקרבים לסוף שנת 2020, חודש מהיום אנחנו נעמוד בפני סיום שנה כשאין לנו תקציב - לא לשנה הזאת ולא לשנה הבאה. חייבים לשים לזה קץ, להקים את התהליכים שיאפשרו גם תקציב לשנת 2021, גם מינויים בשירות הציבורי. חייבים לעשות את כל זה ולכן אנחנו שם, מתעקשים שהדברים האלה יקרו. אם אחרים יתעקשו לקחת את ישראל לסיבוב ציני ולא לאשר תקציב ומינויים - אנחנו ננקוט אמצעים פוליטיים הכרחיים כדי להגן על אזרחי ישראל".
4 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
על ניסנקורן: "השורות מאוחדות, השמועות על פירוק לא נכונות"
(צילום: שאול גולן )
4 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי
על אשכנזי: "מעמודי התווך של כחול לבן"
(צילום: מוטי קמחי)

- נראה שאתה מצנן את אווירת הבחירות. "זה טוב או לא טוב? אני חושב שככל שניתן למנוע בחירות, חשוב שזה יקרה. אגיד גם למה - נלך לבחירות, נבזבז את הכסף, את האשראי הציבורי, את תשומת הלב הממשלתית על תהליך שלא בהכרח משפר את מצבנו. אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בשלוש מערכות בחירות שבהן בעצם לא הייתה הכרעה. להערכתי היא לא תהיה גם אחרי סבב בחירות רביעי. מדובר בבזבוז כסף, שיסוי ועוד פילוג בחברה הישראלית ואם אפשר למנוע את זה - לא מאוחר מדי".
השר שי קרא לנתניהו וגנץ "לשבת יחד ולמצוא את הדרך לאשר תקציבים, לאשר מינויים בשירות הציבורי, לאשר לממשלה הזאת לתפקד".
- ואם לא, איזה קלפים יש לכם בשרוול? "אנחנו נעשה את כל מה שאפשר, פוליטית וציבורית, כדי למנוע מהמשבר הזה להזיק לאזרחי ישראל. אם המחיר יהיה שרה"מ הנוכחי לא יהיה יותר רה"מ בישראל, הבטחנו שזה מה שיקרה.
שי הדגיש: "אני לא מאיים אלא אני מספר מה אנחנו רוצים לעשות כדי שתהיה ממשלה מתפקדת. מי שמאיים, גם על אזרחי ישראל, שמו בנימין נתניהו. זה לא איום אלא תיאור עובדתי של מה שאנחנו צריכים לעשות".
- אתה אומר שיש אפשרות שבלי בחירות תקום כאן ממשלה אחרת, שלכם עם גורמים שהם לא נתניהו. "זו אחת האפשרויות כדי למנוע את המצב של בחירות ללא הכרעה, של בזבוז כספים, שיסוי ופילוג בחברה הישראלית וחוסר תפקוד. אולי היא תראה יותר טוב מממשלה שלא מוכנה לאשר תקציב לאזרחיה, שלא מוכנה לטפל בדברים החשובים שעל סדר היום".
- יש איזו מתכונת לממשלה כזאת? "כשמדברים עם האנשים שאנחנו דיברנו איתם בשבועות האחרונים, וסופרים את הידיים שיש לממשלה כזאת, אנחנו במצב שהיא עשויה להחליף את הממשלה הנוכחית. זה לא משהו שאנחנו מייחלים לו". שי נשאל על זהות אותם אנשים שאיתם הם שוחחו: "אני לא נכנס פה לבניית הממשלה הזאת", השיב.
- אז אנחנו מבינים שיש שיחות מתחת או מעל לפני השטח על החלפת הממשלה. "בהחלט, השיחות האלה קיימות כל הזמן, רק שהפעם הן רציניות, מוכנות ונמצאות שם עבור הרגע שבו אנחנו נבין סופית - ורה"מ יכריז סופית - שהוא לא מוכן לאשר תקציב לשנה הבאה. מה שהוא חושב עליו קשור בצירופים פוליטיים ואינטרסים פוליטיים של הליכוד והעומד בראשו, ולא האינטרסים האמיתיים של אזרחי המדינה".

על המתיחות בכחול לבן: "השורות מאוחדות"

השר שי נשאל על אפשרות לפירוקים בתוך הממשלה, למשל פיצולו של שר המשפטים אבי ניסנקורן - שהחרים אתמול את ישיבת הממשלה. "אין שום פירוק והשמועות על ניסנקורן לא נכונות, מוגזמות ומופרכות. השורות מאוד מאוחדות". על אשכנזי הוא אמר דברים דומים: "הוא אחד מעמודי התווך של כחול לבן, הוא תורם משמעותית לישראל בעבודה בשירות החוץ כפי שלא נראתה במשך שנים. משרד החוץ זוכה לתחייה סוף סוף".
שר המדע, שעובד לבקשת נתניהו עם השר אלקין על גיבוש אפשרות שתחייב ישראלים להוריד את אפליקציית "מגן 2", כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, סיפר על ההצעות בנושא שיובאו הערב לקבינט הקורונה.
"נציע סדרה של פעולות שלדעתנו גם תתמרץ וגם תעמיק את החדירה של האפליקציה, הדבר החשוב הוא שאנחנו מציעים להחליף את איכוני השב"כ שהיו נכונים בשעה שבה הם נקבעו", אמר שר המדע.
הוא סיפר על התמריצים לשימוש: "הסברה והבנה שכדי להחזיר את הילדים למערכות החינוך, כדי לפתוח את הקניונים ואת המסחר כולו, צריכים לשתף פעולה. אנחנו חושבים על הטבות נוספות כמו הגדלת האנשים שיכולים להיכנס לעסק או לחנות או מקומות אחרים באמצעות האפליקציה, ועוד דברים". הוא ציין גם הצעה למתן תמריצים פרטניים ואפילו בחינת אפשרות למתן כסף. "יש למשל תמריצים שקשורים ב'תו ירוק' שיינתן לאזרחים, יהיו דברים מעניינים שישכנעו אנשים. הדבר העיקרי כמו שציינתי הוא הטובה הלאומית. אנחנו רוצים את הילדים שלנו בבתי הספר, ואת המסחר שלנו פתוח".