אקדמאי בריטי-איראני טען היום (ד') שהוא ברח מאיראן דרך ההרים, אחרי שנשפט לתשע שנות מאסר על שיתוף פעולה עם מדינת אויב. כמיל אחמדי סיפר ל-BBC ולגרדיאן שהוא הצליח לחצות את הגבול אחרי ששוחרר בערבות, לקראת ההכרעה בערעור שלו, וחשש שלא יראה שוב את הילד שלו. "פשט עזבתי", סיפר אחמדי לרדיו BBC. "ארזתי תיק, ערכת גילוח, כמה ספרים ומחשב נייד ואני חושב שגם פיג'מה ובגדים חמים".
אחמדי, אנתרופולוג שחקר מילת נשים ונישואי ילדות באיראן, נכלא בחשד שהיה במגעים עם שירותי מודיעין זרים. הוא נעצר ב-2019, אחרי שחיילים בריטים השתלטו על מכלית איראנית שניסתה להבריח נפט לסוריה. הוא מאמין שיש קשר בין ההשתלטות למעצר שלו.
"קר מאוד, חשוך מאוד ומפחיד מאוד". אחמדי על הבריחה מאיראן
כמיל שהה שלושה חודשים באווין, כלא ידוע לשמצה בטהרן. האקדמאי הבריטי-איראני סיפר שבכלא אווין הוא סבל מ"'עינוי לבן', סוג של לחץ פסיכולוגי שהם מפעילים עליך". אחרי השהות באווין אחמדי שוחרר בערבות. בדצמבר הוא נידון למאסר ונדרש לשלם קנס של 600,000 אירו בגלל שקיבל "מימון בלתי לגיטימי" ועבד על "פרויקטים חתרניים".
אחמדי ערער על העונש שקיבל, ושוחרר בערבות לקראת ההכרעה של בית המשפט. התקשורת הבריטית דיווחה שאז הוא החליט לברוח מהרפובליקה האיסלאמית. "ברגע ששפטו אותי יכולתי להישאר ולא לראות שוב את המשפחה ואת הילד בן הארבע שלי - עד שהוא יהיה בן 14 - או להסתכן ולברוח", אמר הבריטי-איראני על ההחלטה שקיבל.
3 צפייה בגלריה
כלא אווין איראן
כלא אווין איראן
כלא אווין באיראן. אחמדי שהה שם שלושה חודשים
בראיון ל-BBC תיאר אחמדי את המסע כ"קר מאוד, ארוך מאוד, חשוך מאוד ומפחיד מאוד". הוא סיפר שצעד במסלולים ששימשו מבריחי סחורות מעיראק ומטורקיה. לדבריו הוא פילס את דרכו בשלג כבד, והצליח לחמוק מהכוחות האיראניים שסיירו לאורך הגבול.
כמיל חי כיום בלונדון עם רעייתו ובנו. הוא אמר לגרדיאן שהוא לא יודע אם הרשויות באיראן מודעות לכך שהצליח להימלט. האנתרופולוג הבריטי-איראני ציין שלאור העובדה שהוא מחזיק באזרחות כפולה, ו"חוקר סוגיות רגישות", הוא היה מודע לאפשרות שהוא ייעצר. "תמיד ידעתי שאני 'אטרקטיבי' ו'נכס פוטנציאלי', אבל זה לא אומר שעשיתי משהו רע".
3 צפייה בגלריה
איראן תיעוד רגע מעצר אזרחית בריטית נזאנין זגרי רטקליף בגין ריגול
איראן תיעוד רגע מעצר אזרחית בריטית נזאנין זגרי רטקליף בגין ריגול
נזאנין זגארי-רטקליף, בריטית-איראנית שעצורה באיראן
אחמדי נולד במערב איראן למשפחה ממוצא כורדי. הוריו שלחו אותו ללמוד בבריטניה כשהיה בן 18. הוא נשאר בממלכה שנים רבות וקיבל אזרחות בריטית, לפני ששב לאיראן במסגרת עבודתו כאנתרופולוג. אחמדי פעיל במאבק להעלאת הגיל המינימאלי לנישואים באיראן – שכיום עומד על 13 בלבד. ייתכן שבשל המאבק הזה הוא "סומן" על ידי הרשויות.
כמיל אחמדי הוא אחד מכמה בריטים-איראנים שנעצרו ברפובליקה האיסלאמית, כולל עובדת הסיוע נזאנין זגארי-רטקליף. בשנים האחרונות עוצרת איראן אזרחים שמחזיקים באזרחות כפולה, וטוענת שהם משתפים פעולה עם ממשלות זרות – האשמות שנחשבות לבלתי מבוססות. הם משוחררים אחרי חודשים – ולפעמים אף שנים – ובתום מו"מ מפרך.