נורבגיה העניקה מקלט מדיני לגבר פולני שחמק מעונש מאסר על הונאה וזיוף מסמכים – וטוען שהעונש הוא תוצאה של רדיפה פוליטית מצד ממשלת הימין הפולנית.
לפי משקיפים הגבר, רפאל גאוול, הוא הפולני הראשון שמקבל מקלט מדיני מאז נפילת המשטר הקומוניסטי בפולין לפני יותר מ-30 שנה. הם אומרים שמדובר בעדות נוספת לעמדה הבינלאומית שהממשלה הפולנית פוגעת במערכת המשפט במדינה, שפועלת ממניעים פוליטיים. סגן שר החץ הפולני, פאבל יבלונסקי, מציין שהחקירה נגד גאוול נפתחה בתקופת הממשלה הקודמת בפולין – שהייתה ליברלית.
3 צפייה בגלריה
רפאל גאוול אזרח פולין ברח מהמדינה וקיבל מקלט מדיני מ נורבגיה
רפאל גאוול אזרח פולין ברח מהמדינה וקיבל מקלט מדיני מ נורבגיה
רפאל גאוול. נידון למאסר וברח מפולין
(צילום: AP)
ההחלטה הנורבגית התקבלה ב-30 בספטמבר. היא מעניקה לגאוול מעמד של פליט. גאוול, אשתו ובתו יוכלו לגור בנורבגיה בשנה הקרובה. גאוול ורעייתו קיבלו אישור עבודה. עורך דינו של גאוול אמר שניתן בקלות להאריך את אישור השהייה של גאוול ומשפחתו בנורבגיה.
"אני הפולני הראשון שמצליח לקבל מקלט מאז העידן הקומוניסטי", אמר גאוול. "אני בטוח שהחיים שלי ניצלו. אם הייתי הולך לכלא בפולין לא היה לי סיכוי לעתיד טוב. הממשלה שונאת אותי".
גאוול אמר שתהליך קבלת המקלט נמשך קרוב לשנתיים, במהלכו העניק לרשויות ההגירה בנורבגיה את כל המסמכים הרלוונטיים – כולל גזר הדין של בית המשפט – והסביר בצורה מפורטת את מצבו. "זה לא שהם לא יודעים למי הם העניקו מקלט", אמר גאוול על ההחלטה הנורבגית.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
עצרת בחירות של נשיא פולין אנדז'יי דודה
(צילום: רויטרס)
רפאל גאוול נמלט מפולין בינואר 2019 – זמן קצר אחרי שבית משפט לערעורים אישר את העונש שנגזר עליו – שנתיים מאסר. הוא הורשע בהונאה וזיוף מסמכים פיננסיים. בנוסף מתנהלות חקירות נוספות בעניינו.
גאוול ייסד את "מרכז המעקב אחר גזענות ושנאת זרים" בעיר ביאליסטוק במזרח פולין. הוא הכחיש את העבירות שיוחסו לו ומתעקש שההרשעה היא למעשה רדיפה פוליטית בגלל הפעילות של הארגון שייסד ושבראשו הוא עמד. הוא אמר שהארגון שלו חשף את הקשרים בין ארגוני הימין הקיצוני לגורמים בשלטון המקומי ולתובעים בביאליסטוק.
3 צפייה בגלריה
פעילי ימין בחגיגות יום העצמאות בפולין
פעילי ימין בחגיגות יום העצמאות בפולין
פעילי ימין בחגיגות יום העצמאות בפולין
(צילום: EPA)
מריאן גראנלונד, שעומדת בראש ועדת ההגירה שהעניקה את המקלט לגאוול, אמרה שנדיר מאוד שהוועדה מעניקה מקלט לאזרחים ממדינות אירופיות. היא ציינה שההחלטה להגן על גאוול נובעת בין השאר מהיקף המסמכים שהגיש לנורבגיה ומההסבר המשכנע שלו.
הוועדה הנורבגית טענה שבתי המשפט הפולניים עברו תהליך של פוליטיזציה ושהמערכת שאמורה לשמור על איזון נהרסה, בשעה שהמדינה לא מצליחה לנטרל את פעילות ארגוני הימין הקיצוני.
נורבגיה כבר דחתה את בקשת פולין להסגיר את גאוול. בתי משפט במדינות אחרות באירופה סירבו להסגיר אזרחים פולנים, בטענה שלא יכול להיות להם משפט הוגן בפולין כשהממשלה הנוכחית נמצאת בשלטון.