לובוב ברנשטיין ואימה שהגיעה לבקר אותה בארץ

רשות האוכלוסין וההגירה החמירה בסוף החודש שעבר, ללא הודעה מוקדמת, את נוהל הסדרת ההתאזרחות של זרים לא-יהודים שילדיהם שירתו בצה"ל. המשמעות היא שחיילים וחיילות שעלו לישראל כדי לשרת בצבא והשתחררו - לא יוכלו להתאחד בארץ עם הוריהם.
עד 31 בדצמבר 2020 איפשר "נוהל הורה לחייל" למשרתים בסדיר ולמשוחררים להגיש בקשה להסדרת מעמדם בישראל של הוריהם הלא יהודים. הנוהל נקבע מכוח החלטות ממשלה שתכליתן הייתה לתת מענה לחיילות ולחיילים החיים בנפרד מהוריהם, להקל עליהם ולמנוע פירוק התא המשפחתי. אלא שכעת, על פי הנוהל החדש, ניתן להגיש את הבקשות הללו רק במהלך השירות הסדיר.
4 צפייה בגלריה
לובוב ואמה
לובוב ואמה
לובוב ברנשטיין. "מרגישה פה לבד"
4 צפייה בגלריה
לובוב ואמה
לובוב ואמה
לובוב ברנשטיין ואמה אלה. "אני רוצה את אימא פה איתי"
לובוב ברנשטיין, בת לאב ישראלי ואם מאוקראינה, עלתה לישראל ב-2013 במסגרת תוכנית נעל"ה. כשסיימה את לימודיה ב-2017 היא קיבלה מעמד עולה ואזרחות ישראלית והתגייסה לצה"ל. במהלך שירותה התגיירה ושירתה כחיילת בודדה, מאחר שאינה בקשר עם אביה הישראלי.
אחרי שהשתחררה מצה"ל החלה ברנשטיין לאסוף את המסמכים הנדרשים להעלאת אמא לישראל, אבל כשהגיעה השבוע לרשות האוכלוסין וההגירה היא גילתה שהנוהל שונה והיא לא זכאית להגיש את בקשתה, מאחר שכבר אינה חיילת בשירות סדיר.
לדבריה, לו ידעה מראש שהנוהל צפוי להשתנות, הייתה דואגת להגיש את המסמכים כמה ימים קודם לכן. "חיילים בודדים כמוני עשו המון ומתמודדים עם דברים שלא כל מבוגר יכול להתמודד איתם", סיפרה ל-ynet. "לעזוב את המשפחה והחיים שם כדי לחיות בישראל - זה לא פשוט. ככה בקלות משנים חוק ופוגעים דווקא בחיילים הבודדים? ישראל הפכה בשבילי לבית, אבל תמיד הרגשתי שאני פה לבד. אימא היא היחידה שיש לי. אם לא הייתי אוהבת את ישראל לא הייתי משרתת בצבא ומתגיירת, וזה כואב כשמתייחסים אליי ככה. אני לא רואה את עצמי במקום אחר ואני רוצה שאמא שלי תהיה פה איתי".
למעלה: הנוהל החדש של משרד הפנים. מתחתיו: הנוהל הישן
חבר הכנסת אלכס קושניר מישראל ביתנו פנה ביום שני האחרון לשר הפנים ודרש לשנות את ההחלטה, שמשמעותה לדבריו היא "שמדינת ישראל לא מעוניינת שחיילים בודדים משוחררים השתקעו בה, מכיוון שהיא מונעת מהם להתאחד עם משפחותיהם". קושניר הוסיף במכתב: "זוהי יריקה בפרצופם של אלה שמוכנים להקריב את חייהם למען המדינה". הוא ציין גם שהוא חושש שההחלטה נובעת מגזענות.
עו"ד נעמי קסל, מהמרכז לסיוע משפטי לעולים של התנועה הרפורמית, טוענת ששינוי הנוהל בניגוד להחלטות ממשלה, וללא התרעה מוקדמת, היא לא סבירה. לדבריה היא תגיש ערעור בעניינה של ברנשטיין ולדרוש לתקן את הנוהל.
"לא הייתה תקופת מעבר שמאפשרת לחיילים משוחררים שלא הספיקו לבצע את התהליך לעשות זאת", הוסיפה. "שינוי הנוהל ללא התראה פוגע באנשים שעלו לארץ, שירתו את המדינה ועכשיו לא יוכלו לחיות כאן עם הוריהם.
מרשות האוכלוסין נמסר בתגובה: "'נוהל הורה חייל' גובש מתוך רצון לבוא לקראת חיילים שעלו לישראל עם אחד מהוריהם, ואילו ההורה השני, אשר אינו זכאי למעמד מתוקף החוק, נותר במדינת המוצא. עם השנים הוגשו בקשות של הורים הנמצאים בישראל מכוח הליכים אחרים, ולכן הנוהל חודד כדי להבהיר את תחולתו בהתאם לרציונל המקורי".