תתרגלו לראות את הרכבת הקלה נוסעת בגוש דן: הרכבת הקלה סיימה אמש (ראשון) את מסלול הנסיעה מאתר ה"דיפו" (מרכז התחזוקה והתפעול של הרכבת הקלה) באזור התעשייה קריית אריה שבפתח תקווה, לאורך תוואי המסילה התת-קרקעית בעיר ועד לפורטל שנקר - קטע בקו האדום של הרכבת. זאת כחלק מנסיעות ההרצה והמבחן של הרכבת. עד כה הקרונות נבחנו אך ורק על המסילה שנפרסה בדיפו, שם הם מאוכסנים.
בחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) הסבירו שמדובר בנסיעה האמיתית הראשונה של הרכבת הקלה על התוואי, ושבשבועיים הקרובים יחלו נסיעות גם בציר ז'בוטינסקי ואורלוב בפתח תקווה. הנסיעות יתרחשו במהירות איטית וילוו על ידי יחידה חדשה במשטרה שתעסוק ברכבת הקלה, כדי להרגיל את ציבור הנוסעים והולכי הרגל בתנועת הרכבת הקלה בערים. במסגרת הבדיקות ייבדקו כלל מערכות הבטיחות, לרבות איתות (השליטה בתנועת הרכבת), התקשורת והחשמל.
בימים אלו ניתן לראות את עמודי החשמול נפרסים בבת ים, שבה נסיעות המבחן יחלו בתחילת שנת 2022, עד שלבסוף הן יתקיימו על המסילה כולה בתוואי הקו האדום מבת ים לפתח תקווה, דרך תל אביב ורמת גן. הקו האדום צפוי להיפתח לתנועת נוסעים בסוף שנת 2022 - לאחר שהתעכב ב-13 חודשים מתאריך היעד המקורי באוקטובר השנה.
"יצאנו לנסיעה עם רכבת מודרנית ושקטה", אמר מנכ"ל נת"ע חיים גליק. "אני גאה בכל מי שעסק בעבודה. זה צעד עצום לחברת נת"ע, שהוכיח שאנחנו מסוגלים ויכולים לעשות את זה. כעת נעמיק את הבדיקות של הנסיעה עם קרונות נוספים. נצא מהאדמה בעוד כמה ימים, נעבור על כל הקו של פתח תקווה, נלמד מקרוב את העשייה הזו, נתקן את מה שצריך לתקן ונתחיל בנסיעות ההרצה".
אורכו של הקו האדום הוא 24 ק"מ, מהם 12 ק"מ במנהרה שנחפרה מתחת לפני הקרקע. הקו יעבור מהתחנה המרכזית בפתח תקווה, דרך בית החולים בילינסון ולאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן, ימשיך סמוך לתחנת רכבת סבידור, דרך בגין ומרכז עזריאלי לדרום הקריה, מנשיה ושדרות ירושלים ביפו, ויסתיים בדרומה של העיר בת ים. הקו כולל 34 תחנות במוקדי העומסים והפקקים הכבדים של גוש דן, וציבור הנוסעים יוכל לעקוף אותם באופן מהיר ויעיל יחסית לרכב הפרטי וליתר כלי התחבורה הציבורית.
בשנת 2014 אישרה המדינה את הקמת הקו, שפתיחתו תוכננה לנובמבר השנה בעלות של יותר מ-16 מיליארד שקלים, אך בשנה שעברה הודיעו בנת"ע על דחייה של 13 חודשים בפרויקט. על פי החברה הוא יסתיים בנובמבר 2022 ועלותו גדלה בכמיליארד שקלים. עם השלמת הפרויקט יופעל הקו האדום, הראשון מתוך שלושה שמתוכננים לפעול בגוש דן, והוא יוכל לתת מענה תחבורתי לעשרות אלפי אנשים מדי יום.
פורסם לראשונה: 23:59, 30.05.21