אחרי שבועות שבהם הדאיגה את המערב כשריכזה עוד ועוד כוחות צבא בסמוך לגבולותיה עם אוקראינה, רוסיה הודיעה בצהריים (יום ה') כי הורתה למפקדי הצבא להתחיל להחזיר כוחות לבסיסי האם שלהם בתוך המדינה החל ממחר. בהודעתה טענה כי השלימה בהצלחה את "ביקורת הבזק" של הכוחות בדרומה ובמערבה, בסמוך לגבול עם אוקראינה.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
זלנסקי ופוטין. פגישה בחזית?
(צילום: EPA)
מיד לאחר פרסום ההודעה בצהריים נרשמה עלייה חדה בערך המטבע הרוסי, אבל משמעותה המדויקת של ההודעה עדיין אינה ברורה: לא ידוע אם החזרת החיילים לבסיסים נוגעת לכל הכוחות הרוסיים שרוכזו לאחרונה ליד הגבול עם אוקראינה. לפי האיחוד האירופי, רוסיה ריכזה בחצי האי קרים וליד הגבול המזרחי של אוקראינה בין 100 אלף ל-150 אלף חיילים בשבועות האחרונים, והם מצוידים בכמות גדולה של תחמושת ושל כלי רכב צבאיים.
"אני מאמין שהמטרות של ביקורת הבזק הושגו במלואן", אמר שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו. "הכוחות הוכיחו את יכולתם לספק הגנה אמינה למדינה. לפיכך, החלטתי להשלים את הביקורת במחוזות הצבאיים הדרומי והמערבי". לדבריו, השבת החיילים שקיבלו הוראה לחזור לבסיסיהם אמורה להסתיים עד 1 במאי. עם זאת הוא הורה להשאיר במקומו נשק כבד שנפרס במערב רוסיה במסגרת התרגיל – לכאורה לצורך תרגיל צבאי נוסף שייערך בהמשך השנה.
6 צפייה בגלריה
צילום לוויין כוחות צבא של רוסיה ליד אוקראינה טנקים ו ציוד ב שטח אימונים ב וורונז' ש ברוסיה
צילום לוויין כוחות צבא של רוסיה ליד אוקראינה טנקים ו ציוד ב שטח אימונים ב וורונז' ש ברוסיה
תיעוד מהלוויין: טנקים וציוד צבאי נוסף בשטח אימונים בוורונז' שברוסיה, קרוב לגבול המזרחי של אוקראינה
(צילום: Maxar Technologies via AP)
6 צפייה בגלריה
צילום לוויין כוחות צבא של רוסיה מטוסים בבסיס חיל האוויר מורוזובסק
צילום לוויין כוחות צבא של רוסיה מטוסים בבסיס חיל האוויר מורוזובסק
ריכוז הכוחות: כך נראו בימים האחרונים מהלוויין מטוסים של רוסיה בבסיס חיל האוויר מורוזובסק
(צילום: Maxar Technologies via AP)
לצד זה שויגו ניצל את ההזדמנות כדי לשגר עוד אזהרה לאוקראינה ולבעלי בריתה במערב, ואמר שצבא רוסיה צריך להיות מוכן להגיב במהרה במקרה של התפתחות "לא חיובית" על רקע מבצע התמרונים השנתי הגדול שנאט"ו מקיימת בימים אלה, מבצע המכונה "מגן אירופה".
המבצע, שמתקיים בהובלת ארה"ב ומשתתפים בו נציגים משלל צבאות החברים בברית הצפון-אטלנטית, נועד לחזק את שיתוף הפעולה המבצעי בין הצבא האמריקני לבין הצבאות של שאר חברות הברית ושל שותפיה. הוא מתקיים בין מאי ליוני, בהשתתפות יותר מ-28 אלף חיילים מ-26 מדינות, ונערך ביותר מ-30 אזורים בשטחיהן של 12 מדינות.

רוסיה איימה: "זה יהיה הסוף של אוקראינה"

המתיחות בין רוסיה לאוקראינה הלכה וגברה מאז החודש שעבר, אז התריעה קייב כי רוסיה מתגברת ומניעה כוחות באזור חבל דונבאס שבגבול בין השתיים, וכי בדלנים פרו-רוסים הפועלים במזרח אוקראינה, אזור שבו התנהלה מאז 2014 מלחמת דמים, מפרים לפתע באופן שיטתי את הפסקת האש שהוכרזה שם ביולי שעבר. בשבועות האחרונים נהרגו כמה חיילים אוקראינים מאש המורדים הפרו-רוסים, וגורמים במערב דרשו מרוסיה הסברים. מוסקבה מצדה רמזה כי יש סימנים לכך שאוקראינה מתכוונת לפתוח במתקפה על האזורים בדונבאס שבהם שולטים הבדלנים הפרו-רוסים, והצהירה כי לא תהסס לפעול שם כדי להגן על אזרחיה ועל בעלי בריתה. עוד הזהירה כי אם הממשלה הפרו-מערבית בקייב תנסה לצרף את ארצה לנאט"ו, ארגון שרוסיה רואה בו את האיום הצבאי הגדול ביותר עליה, "תהיה זו תחילת הסוף של אוקראינה".
6 צפייה בגלריה
רכבת  כוחות צבא רוסי רוסיה בדרך ל מזרח אוקראינה
רכבת  כוחות צבא רוסי רוסיה בדרך ל מזרח אוקראינה
רוסיה מעבירה ציוד צבאי מערבה, לסמוך לגבול עם אוקראינה
6 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה חזית מזרח אוקראינה גבול רוסיה
צבא אוקראינה חזית מזרח אוקראינה גבול רוסיה
חייל אוקראיני בשוחות בחזית המזרחית
(צילום: AFP)
העימות המדיני-צבאי בין רוסיה לאוקראינה, שתי בעלות ברית לשעבר, החל עם הדחתו ב-2014 של נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ' בהתקוממות עממית. אחרי סילוקו, בין השאר על-ידי התומכים בהתקרבות למערב, פלשה רוסיה לחצי האי קרים באוקראינה, וסיפחה אותו לשטחה, צעד שהביא להטלת סנקציות אירופיות ואמריקניות עליה. בשנים הבאות התחוללה במזרח אוקראינה מלחמה בין הצבא האוקראיני לבדלנים תומכי-רוסיה שדרשו עצמאות לאזור הזה, ויותר מ-14,000 בני אדם נהרגו בה. מאז הוכרזו כמה הפסקות אש, שנשמרו ברובן, האחרונה שבהן ביולי האחרון.
אתמול, שעות לפני שחתם על חוק המאפשר לגייס ביתר קלות חיילי מילואים, קרא נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לנשיא הרוסי פוטין להיפגש איתו בדונבאס, אותו האזור שבו יש פעילות ערה של בדלנים פרו-רוסים. בשבוע שעבר כבר דיווחה אוקראינה כי זלנסקי ניסה ליזום שיחת טלפון עם פוטין, אבל לא זכה למענה. היום מסר הקרמלין כי פוטין קיבל עדכון על בקשתו של זלנסקי להיפגש איתו, "ויגיב אם ימצא צורך בכך". לצד הושטת היד של זלנסקי, אתמול הוא הבהיר כי אף שאוקראינה אינה רוצה במלחמה, "היא מוכנה לה".