1 צפייה בגלריה
צוותי מד"א בבני ברק
צוותי מד"א בבני ברק
(צילום: מוטי קמחי )
כבר שבועות רבים נחשבת ישראל בעיני העולם למדינה אדומה בתחום הקורונה. אבל המציאות מורכבת יותר: מנתונים שהוצגו ביום חמישי בפני קבינט הקורונה עולה כי כמעט מחצית מהרשויות המקומיות בארץ הן ירוקות, כלומר התחלואה בהן נמוכה. הבעיה מתרכזת ב-20 ערים ומועצות מקומיות מתוך מאות.
הגל השני של הקורונה הוא תוצר של מוקדי תחלואה נרחבים בשני מגזרים: החרדי והערבי. כמעט 40% מהחולים החדשים הם חרדים ו-20% ערבים. אבל ייתכן שאפילו הנתונים החריגים האלה לא משקפים את התמונה האמיתית, משום שהחרדים ממעטים להיבדק. חלקם בתחלואה בפועל גדול ככל הנראה משמעותית (יש הטוענים שהרבה יותר מ-50%), בעוד חלקם היחסי באוכלוסייה הכללית נמוך בהרבה. גם רשימת הרשויות האדומות כוללת כיום בעיקר יישובים חרדיים וערביים.
סקר של משרד הבריאות, שבדק את עמדות הציבור כלפי הקורונה ופורסם בשבוע שעבר, חשף מציאות עגומה: 31% מהנשאלים במגזר החרדי אמרו שהם חוששים להיבדק לקורונה מחשש שייאלצו להיכנס לבידוד. יותר מ-40% מהחרדים אמרו שהשתתפו באירועים שלא על פי הנחיות משרד הבריאות, ושליש טענו שהם מכירים באופן אישי אנשים שהפרו חובת בידוד.
התחלואה הגבוהה במגזר החרדי אינה רק תולדה של עוני ושל צפיפות, כפי שנהוג לחשוב, אלא גם תוצאה של משבר אמון קשה עם הממשלה, ואולי אפילו סוג של מחאה אישית או מגזרית. אצבע משולשת קולקטיבית על מה שנתפס בעיניהם כהתעלמות מצרכיהם ומהמנהגים החשובים להם. החרדים מרגישים שמקפחים אותם. הם לא מבינים מדוע מרשים לאלפי מפגינים להצטופף מול בית ראש הממשלה בעוד להם אסור להתפלל או לערוך אירועים רבי-משתתפים אחרים. כנגד זה הם מורדים.
למרות תמונת התחלואה המטרידה ברשויות החרדיות, עד היום לא נעשו מאמצים אמיתיים לטפל בגזרה הזו. המדינה לא טרחה להתעמק מספיק בשאלה איך מעניקים לציבור החרדי דרך לצלוח את הקורונה בכבוד. במקום לחנך אותו ולהטיף לו, חייבים לייצר איתו דיאלוג אמיתי ופתוח; להעניק לו אלטרנטיבה אמיתית עם כלים למניעת הדבקה תוך שמירה על כבודו ועל מנהגיו. אם זה לא יעבוד – חייבים לאכוף מולו ביד קשה את הבידוד משאר המדינה.
את הימים שנותרו עד להחלטה הדרמטית על הידוק המגבלות, שאת התוצאות שלה על חיינו קשה לדמיין, חייבים לנצל לא כדי לדבר אל אזרחי מדינת תל אביב אלא על מנת לטפל במוקד התחלואה הנרחב והקשה ביותר. אם המוקד הזה לא יטופל בחוכמה, בנחישות ובמהירות, המדינה כולה תשלם את מחיר הסגר הבא.
  • שרית רוזנבלום היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com