(צילום: שמוליק דודפור, אבי חי)

"הוא אמר לי שהוא לבד ומפחד. אמרתי לו – 'תבטיח שאתה חוזר הביתה ומגדל איתי את הילדים'". כך סיפרה הבוקר (ראשון) לאולפן ynet טלי חרזי, אלמנתו של משה חרזי בן ה-47 מתל אביב, חולה הקורונה שמת שלשום לאחר שצינור ממכונת הנשמה נותק מבלי שאיש מאנשי הצוות בבית החולים איכילוב שם לב לכך.
"אני לא יודעת איך ממשיכים מפה, אבל אני בטח לא רוצה שדבר כזה יקרה לאף משפחה", אמרה טלי. "שאף משפחה לא תגלה את זה דרך כתבה, שלא יצלצלו בדיעבד לספר ולהגיד מה היה ושיגידו להם את האמת ושלא יטייחו. שנעבור את זה. היינו צריכים לבנות את הבית, חיכיתי לבעלי שייצא מזה ואנחנו נתחיל את החיים שלנו ונמשיך לגדל את הילדים שלנו".
2 צפייה בגלריה
משה חרזי
משה חרזי
"חיכיתי שנמשיך לגדל את הילדים". טלי ומשה
-חמישה ילדים. "חמישה ילדים שהקטנה ביניהם היא בת שש, רק בת שש".
טלי סיפרה על השיחה ביניהם, זמן קצר לפני שגילתה את הבשורה המרה. "הוא אמר לי 'אני מפחד ואני פה לבד'. גם אני פחדתי מזה, אמרתי לו 'לא נורא, תבטיח לי שאתה חוזר הביתה ואתה מגדל איתי את הילדים'. הוא אמר לרופא 'ואם אני לא אקום?'. הרופא אמר לו 'אל תדאג קמים מזה, אתה בחור צעיר'".
טלי סיפרה כיצד בכלל גילתה על התקלה החמורה: "ביום שישי בערב קראו לנו לבוא, אמרו שהמצב שלו מתדרדר. הלכנו לשם, פגשו אותנו שלושה רופאים, אמרו שהיה לו כשל לבבי, משהו שקשור לריאה, כנראה ישב שם איזה קריש דם או לא יודעים מה. עשו לו החייאה והוא לא שרד אותה והם לא הצליחו. חשבתי שהוא מת מהקורונה.

(צילום: אבי חי)

"בערב אחי הראה לי כתבה על מישהו בן 50, אמרתי זה לא בעלי, אין פה קשר לבעלי, וזה לא מה שאמרו לנו, אז לא קישרנו בכלל. התקשרה אליי סמנכ"לית של בית החולים איכילוב ואמרה שהם כנראה יודעים שהייתה שם איזושהי תקלה והם יבחנו את הדברים, הם יבדקו, הם יעשו תחקיר ואחרי השבעה הם יחזרו אלינו עם תשובות, יגידו לנו מה היה שם בדיוק".
2 צפייה בגלריה
טלי חרזי, אלמנתו של משה חרזי
טלי חרזי, אלמנתו של משה חרזי
"לא היו אמיתיים איתנו". טלי חרזי, אלמנתו של משה חרזי
-תקלות קורות, אבל את מרגישה שבעצם שיקרו? שלא היו אמיתיים אתכם ברגע הזה? "נכון, לא היו אמיתיים איתנו, לא אמרו לנו שהיה שום דבר שקשור למכונת הנשמה, שמשהו מהמכונה נותק, שום דבר. רק אמרו שהיה לו כשל לבבי שקשור לקורונה, ושהוא לא שרד את ההחייאה".
טלי סיפרה כי משה היה "בן אדם מלא שמחת חיים, בן אדם שאוהב אנשים. תמיד מארח, תמיד עושה לנו מסיבות, עושה לנו ערבי קריוקי. כיף היה לבוא לפה, אנשים שמחו לבוא לפה. תמיד דיברו על משה טוב, כי באמת לא היה משהו רע להגיד עליו. בן אדם כל כך טוב, שבאמת, אין אחד שיכול להגיד עליו דברים רעים".
-מה קורה מפה? נושא המחדל זה משהו שתלכי איתו עד הסוף, להבין בדיוק מה היה? "ברור, אני רוצה שכולם יידעו שטעויות כאלה לא צריכות לקרות, במיוחד לא ב-2021, כשהמכשור חדש. שצוות קורונה כבר בשלב זה יודע איך לטפל, במיוחד לא בטיפול נמרץ שהם אמורים להיות שם בהשגחה מלאה. שמכונת הנשמה זו לא מכונה קלה, שעדיין צריך להשגיח. עדיין צריך להיות שם צוות רפואי בהשגחה, לא היה צוות רפואי שם מסביב. לא היו אחים ואחיות סביבו כל הזמן, לא היה אפילו מישהו שידבר איתו בקבלה".

(צילום: מוטי קמחי)

-כשהיית שם ביום חמישי וביקרת אותו, הצלחת לדבר איתו קצת? "נכון, דיברתי איתו. אמר לי שהוא הולך וכבר חוזר. הרגשתי שאני כבר תשושה, שאני עומדת ליפול. חיפשתי את האח ולא מצאתי אותו בכלל במחלקה. ביקשתי ממישהי שתוציא אותי מהמחלקה, גם אי אפשר היה לצאת לבד. הייתי כמה שניות חסרת אונים איך אני יוצאת מפה. לא היה מי שילווה אותי, תפסתי שם מישהי והיא הוציאה אותי".
משה, עובד אגף התברואה בעיריית תל אביב, הותיר אחריו אישה וחמישה יתומים. הבכור סיים לאחרונה צבא והקטנה בת שש. לפני שבועיים נכנסה המשפחה לבידוד אך לאחר שלושה ימים עלה חום גופו של חרזי והגיע לחום של 39 מעלות. המשפחה ביקשה טיפול רפואי אבל בקופת החולים, לטענתם, סירבו לפנותו. רק אחרי שהחל להקיא דרשו בני המשפחה לפנותו למיון ולבסוף פונה בהתערבות הרופא. לאחר צילום חזה חובר במיון לחמצן ואושפז במחלקת הקורונה בבית החולים. ביום חמישי האחרון חלה הידרדרות במצבו והוא הובהל לטיפול נמרץ.
"ביקרתי את בעלי ביום חמישי, הוא היה עם עיניים פקוחות, אבל לא ממש בהכרה", סיפרה אתמול טלי. "הוא התחיל להזיל ריר ופיתח דלקת בעיניים. האחות אמרה לי שהוא מסתכל עליי, אבל הרגשתי שהמצב לא טוב. בצהריים דיבר איתי מנהל המחלקה ואמר שהחום שלו עלה ל-40 מעלות וייצבו אותו עד שהשתלטו על החום. שלשום הרופא אמר שהחום שלו בסדר והמדדים תקינים והוא מתקשר עם הסביבה. בערב צלצלו מהמחלקה ואמרו המצב שלו הידרדר".
מאיכילוב נמסר אתמול: "גבר בן 47, חולה קורונה עם מחלות רקע רבות, אושפז במחלקת טיפול נמרץ קורונה במצב קשה. מצבו הידרדר במהלך שעות הצהריים למצב של החייאה ראשונית וחרף מאמצי הרופאים הוא נפטר כעבור מספר שעות. בתחקיר ראשוני שקיימה במהלך השבת הנהלת בית החולים עלה שצינור ההנשמה נתלש ממקומו אולם נוכח ריבוי התראות בו-זמניות בטיפול הנמרץ הצוות שהיה עסוק במענה להתראות חירום בחולים אחרים הצליח להתפנות ולזהות זאת רק לאחר כמה דקות. אנו חווים עומס כבד שמאתגר את הצוות.
"נוכח העומס הכבד והעלייה בתחלואה, הנהלת בית החולים החליטה על הפחתת מיטות וצמצום מידתי של הפעילות לטובת תגבור נוסף של צוותים למען טיפול בחולי הקורונה. הנהלת בית חולים פתחה בתחקיר של האירוע החריג ותסיק את המסקנות הנדרשות. בית החולים עדכן את המשפחה בפרטי האירוע ומשתתף באבלה הכבד".
עוד אמרו באיכילוב, כי "מדובר במחלקה מצטיינת שמטפלת בחולי קורונה במצב קריטי. הנהלת בית החולים מגבה את עבודת הצוות המסור שעובדים ימים ולילות למען טיפול בחולי הקורונה הקשים ביותר".