"לימודים בחוץ - לא יהיו". בן דויד באולפן ynet, הבוקר
(צילום: משי בן עמי)

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד תקפה היום (ב') בריאיון לאולפן ynet את המתווה המתגבש להשבת מערכת החינוך לפעילות, שלפיו תלמידים עד כיתה ד' ותלמידי י"א-י"ב בערים ירוקות וצהובות יחזרו לבתי הספר במתכונת רגילה כשיוחלט על המועד, ובערים כתומות ואדומות אותן הכיתות יחזרו גם כן אך בקפסולות של חצאי כיתה שילמדו יום כן ויום לא, ובאוויר הפתוח.
"המתווה שהוצע הפעם הוא ההזוי ביותר שראינו", אמרה בן דויד, "הוא לא ישים וככה לא נפתח. אנחנו מצפים שילמדו כבר מהסגרים, והיו לא מעט. כשנכנסים לסגר - תכינו תוכנית יציאה ממנו. מה השלבים, מי יוצא, מי חוזר, איך חוזרים".
3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
"המתווה הכי הזוי שראינו". יפה בן דויד באולפן ynet, הבוקר
(צילום: הדר יואביאן )
- ההתרשמות שלך היא שבסגר הזה שנמשך הרבה זמן אף אחד לא חשב קדימה? "אנחנו רואים שאף אחד לא חשב קדימה. אין התייעצות אפילו עם גורמי המקצוע, יושבים בקבינט, מחליטים החלטות מנותקות מהשטח ומצפים שניישם אותן. האם מישהו מצפה באמת שקבוצה קטנה של ילדי גן, או כיתות א'-ד', באמת יוכלו ללמוד בחוץ? אני מציעה לקבינט לרדת לשטח. הם מעולם לא היו בכיתה, בטח לא בחוץ. גם בחינוך מיוחד – מישהו הלך לבדוק מה קורה שם? אפילו בכירי משרד החינוך תמהים וזועמים על המתווה".
- למה בימי השמש האלה אי אפשר לצאת לחצר וללמוד? "שאיש לא ישלה את עצמו, אנחנו אומרים לכם כאנשי מקצוע, כאנשים שמבינים בחינוך – לא יכולה להיות למידה בחוץ. יכולה להיות הפוגה או פעילות מסוימת בחוץ. אם באמת רוצים לרווח את הילדים, לתת להם קצת עבור הנפש, הנשמה שהייתה סגורה וכלואה בסגר, אפשר לקיים פעילויות חוץ, טיולים, מוזיאונים – הרבה דברים - אבל לא להגדיר אותן כלמידה. אני מדגישה - למידה בחוץ לא תהיה".
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין יואב גלנט
יולי אדלשטיין יואב גלנט
ידונו במתווה החינוך. השרים יולי אדלשטיין יואב גלנט
(צילום: אבי מועלם)
בן דויד באולפן ynet, החודש. "חופשות המורים לא ייפגעו"
(צילום: משי בן עמי)

- אנחנו למודי סגרים, אין ברירה וחייבים לחזור לספסל הלימודים. אולי צריך להתגמש ולהסתגל לנסיבות? "שיהיה ברור - אנחנו לא נגד החזרה. גם אנחנו רוצים לחזור, אנשי חינוך, צוותי חינוך, מנהלים – כולם רוצים לחזור. יש את נושא הבריאות ולכן המתווה חייב להיות בשיתוף עם גורמי מקצוע. לא ייתכן שהקבינט יעשה שימוש ציני בעובדי ההוראה".
- במתווה הזה לא חוזרים? "במתווה הזה אי אפשר לחזור. אני חושבת שזאת פעם ראשונה שכולם מסכימים שהוא לא ישים ומנותק מהשטח – ההורים, הרשויות, אנחנו, בכירים במשרד החינוך כולל שר החינוך שמתנגד".
- יש אלטרנטיבה? כל מתווה יהיה כמעט מנותק מהשטח. "הקבינט צריך להתוות את המדיניות מבחינת מה שניתן. איך המסגרת תפעל, מה יהיה, חייבים לשתף את אנשי השטח. אפילו פעם אחת לא זומנו מנהלים, עובדי הוראה או אנחנו לקבינט. כולנו רוצים להחזיר, אבל בואו נעשה זאת בצורה הנכונה, בואו נתווה את המתווה הנכון ביותר. אבל אף אחד לא מדבר, זה פשוט יורד אלינו לשטח - 'זה מה שאנחנו רוצים, זה מה שתעשו' - אבל אי אפשר. בואו נמצא את המתווה שנוכל באמת ליישם ולחיות איתו, גם מבחינה בריאותית אבל גם מבחינה חינוכית".
3 צפייה בגלריה
"פעם אחת לא הזמינו אותנו לקבינט". בן דויד תוקפת את המתווה וקבלת ההחלטות
"פעם אחת לא הזמינו אותנו לקבינט". בן דויד תוקפת את המתווה וקבלת ההחלטות
"פעם אחת לא הזמינו אותנו לקבינט". בן דויד תוקפת את המתווה וקבלת ההחלטות
(צילום: EPA)
- את מסכימה עם מי שאומר שלשרי הממשלה אין ילדים קטנים וגם אם כן, לא הם בדיוק גידלו אותם, וזו הסיבה לקבלת ההחלטות הללו? "מי שלא מודע ולא יודע מה קורה בנבכי מערכת החינוך, שלא יודע מה זה להחזיק ילדים בתוך הכיתה, קל וחומר מחוץ לכיתה... לאנשים אין מושג".
- בבריטניה כנראה ישלימו ימי לימוד בחופש הגדול. אולי צריך לקבל החלטה עכשיו שלפיה יהיו לימודים בחופש הגדול ובפסח יהיו השלמות? "במדינות אחרות מערכת החינוך עובדת כרגיל גם בתקופת סגרים. אתם יודעים למה? כי הכיתות הקטנות. לא בארה"ב ולא בבריטניה עשו קמצוץ ממה שצוותי ההוראה שלנו כאן עושים, מעבר ללמידה מרחוק, ולקשר הרגשי-נפשי שמאוד חשוב. לכן אנחנו אומרים ואני שמחה ששר החינוך חושב ככה – אסור לנתק את הקשר האישי והישיר של צוותי החינוך עם התלמידים בעת הסגרים.
"מה שכן, צריך לתת פתרון להורים בהיבט החופשות", הוסיפה, "ולכן הכיוון הוא להפעיל את בית הספר של החגים, בית הספר של החופש, גם מבחינה לימודית, ואז לאפשר למי שרוצה מצוותי החינוך לעבוד - ולתגמל אותו".
- אז לפי מה שאת רואה השבוע אין סיכוי לחידוש הלימודים בכיתות עצמן? "המתווה כפי שהוצע הוא לא ישים ואנחנו לא רואים איך אפשר בכלל לפתוח את המערכת בתוכנית ההזויה הזאת".
- ואם יחליטו? "מי שיחליט שיבוא ונראה אותו איך הוא יכול ליישם את זה. המנהלים זועקים, אנחנו לא יכולים ליישם את זה. היו הרבה מתווים, הם היו מעל ראש המנהלים ואנשי החינוך, והם כל הזמן ג'ינגלו את עצמם וטרללו את עצמם יחד עם הסגנים ועובדי ההוראה כדי לקיים את המתווה. הפעם כולם זועקים את הזעקה ואומרים – 'די, את זה אנחנו לא יכולים'".
שר החינוך גלנט במסר לתלמידים לאחר ישיבת הממשלה

אחרי ישיבת הממשלה הסוערת ביום חמישי, שבה אושר סיום הסגר השלישי והמלא, אמש דנו השרים בשורה של הקלות נוספות לציבור. הנושא העיקרי היה חזרה מדורגת של מערכת החינוך. בדיון הזהירו המומחים מפני הסרה מהירה של ההגבלות שעדיין נותרו.
עם חזרת השרים מהפסקה של כחצי שעה, אחרי השעה 23:00 הלילה, ולאחר התייעצות בין נתניהו, גנץ ואדלשטיין, הוחלט על סיום הישיבה וחידושה היום. "כרגע הלימודים לא ייפתחו ביום שלישי, נדבר על זה בהמשך", אמר נתניהו לשרים עם סיום הישיבה. קודם לכן הוא אמר כי "הנגיף יפיל גם ילדים, יהיו הרבה הלוויות של צעירים".
שר הבריאות אדלשטיין אמר אתמול: "הבעיה שלי היא לא עם מה שפתחנו הבוקר, אלא עם מה שנפתח בהמשך", הבהיר בהתייחס לחשש שלו מפתיחת מערכת החינוך, "צריך לקחת בחשבון שני דברים - אם פותחים משהו במערכת החינוך אסור לפתוח שום דבר נוסף בשבועיים הבאים". הוא הוסיף: "אי אפשר להתקדם ללא שיתוף פעולה עם הציבור, הציבור משתף פעולה הרבה יותר טוב אם יש סגר".
גם גלנט, שכבר שלשום אמר כי הוא מיישר קו עם אדלשטיין ונתניהו, לא נשמע אחרת אתמול. הוא הבהיר: "אין לי דחף לפתוח את החינוך. אני רוצה לומר שמבחינתי הקריטריון העיקרי זו הבריאותי, הוא זה שצריך להוביל. האחריות שלי ושל כולנו היא כלפי הילדים. אנחנו נמצאים גם היום במצב שלא משנה מה נעשה, מקדם ההדבקה יעלה. חלק מהדברים שונים ממה שהיה עד עכשיו. מערכת החינוך היא חלק מזה וצריך להיות זהירים גם בזה".