3 צפייה בגלריה
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בעיריית טבריה
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בעיריית טבריה
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בעיריית טבריה
(צילום: אפי שריר)
הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, שלח היום (שני) מסר מאיים לאיראן ושותפיה ואמר כי "לאחרונה אנו שומעים על התגברות האיומים מצידם". לדבריו, "אם חברי הציר הרדיקלי, במעגל המדינות הראשון או השני, יבצעו פעולה נגד ישראל, הם יגלו שהם מקיימים שותפות יקרה ביותר. צה"ל יתקוף בעוצמה את כל מי שיהיה שותף, חלקי או מלא, מקרוב או מרחוק, לפעולה נגד ישראל".
בטקס אות הרמטכ"ל בלטרון ציין כוכבי על רקע ביקורו של ראש המטות המשולבים הגנרל מארק מילי: "מדרגות התגובה וכלל התכניות הוכנו ותורגלו". הרמטכ"ל המשיך: "צה"ל מנהל הלכה למעשה מלחמת מנע את המערכה שבין המלחמות, מערכה אשר גורעת יכולות ואיומים אסטרטגיים ובכך מונעת מלחמה".
לדבריו, "זו מערכה המשקפת את צה"ל במיטבו - אשר נתפס על ידי אויביו כצבא יוזם, יצירתי, פעלתן והתקפי המבצע את משימותיו באופן מדויק מפתיע ומקצועי. מלחמת המנע הזאת כוללת שורה ארוכה של פעולות ומבצעים מורכבים, בכל הזירות. חלקם גלויים וחלקם חשאיים".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי עם מארק אלכסנדר מילי
בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי עם מארק אלכסנדר מילי
גנץ כוכבי ומקבילו האמריקני הגנרל מילי
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
אירוע חריג בשומרון, הלוחם הודח זמנית
רב אלוף כוכבי התייחס לתקרית בשומרון במוצאי השבת האחרונה, אז לוחם גולני לא ירה לעבר מחבל שהשליך בקבוק תבערה לעברו. "כל חייל הניצב נוכח פני אויב, בשגרה או במלחמה, חייב לפעול במהירות ובחדות, לחתור למגע ולסכל כל איום", אמר כוכבי שציין כי "ההנחיות והוראות הפתיחה באש פשוטות ובהירות".
היום החליט מפקד סיירת גולני, סא"ל איוב כיוף, להדיח זמנית את הלוחם מתפקידו. "לנוכח מורכבות המקרה תבחן בעוד מספר חודשים חזרתו ללחימה", נכתב בהודעת צה"ל.
3 צפייה בגלריה
אירוע חריג בכניסה לקדומים, מחבל משליך בקבוק תבעה על חייל ובורח
אירוע חריג בכניסה לקדומים, מחבל משליך בקבוק תבעה על חייל ובורח
כוכבי: "הנחיות הפתיחה באש פשוטות. חייל חייב לפעול בחדות"
האירוע הסתיים בזריקת בקבוק תבערה על ידי המחבל מטווח אפס לעבר הלוחם ובריחתו, ללא פתיחה באש מצד החייל. האירוע הסתיים ללא נפגעים, המחבל נעצר מאוחר יותר. דובר צה"ל מסר כי "על אף הסיטואציה המורכבת, מצופה היה כי הלוחם ישלים נוהל מעצר חשוד ויגיב עד לכדי נטרול המחבל כפי שקובעות הוראות הפתיחה באש".
בתחקיר שנערך לו הוא הודה כי שגה ולא היה "חד" מספיק כאשר נמנע מלירות לעבר המחבל. הוא תחילה צעק לעבר המחבל בעברית, אך כאשר ראה שהנהג יוצא לעברו צעק לו בערבית לעצור, והחל לדבריו בנוהל מעצר חשוד שהסתיים בדריכת הנשק בלבד. "לא ראיתי שהוא מחזיק משהו מאיים ביד שלו", הסביר הלוחם בתחקיר לדברי גורמים צבאיים.