2 צפייה בגלריה
קובי שבתאי
קובי שבתאי
ניצב קובי שבתאי
(קובי שבתאי)
אחד הנושאים שבהם תדון ועדת גולדברג בבואה לבחון את מינויו של המפכ"ל המיועד, ניצב קובי שבתאי, קשור בטיפול של מפקד מג"ב במי שהיה עוזרו ויד ימינו – רב-פקד דוד הרוש, שהואשם במעשה מגונה בקצינה. גורמים במח"ש אומרים כי חרף האישום הוחזר הרוש לשירות במג"ב ואף קודם לתפקיד קמב"ץ. לדבריהם, ניצב שבתאי היה זה שלחץ על החזרתו מהשעיה, ובאגף משאבי אנוש הסכימו לכך בניגוד לעמדת היועצת לענייני מגדר של משטרת ישראל - ולמורת רוחה של המתלוננת. דובר מג"ב מסר בתגובה כי "ההחלטה הייתה על דעת ראש אגף משאבי אנוש".
בעקבות ההודעה על המינוי של שבתאי קראה ועדת גולדברג למינוי בכירים בשירות הציבורי לאזרחים למסור מידע. קשריו עם עם רפ"ק הרוש צפויים לעלות שם על ידי מתנגדי המינוי.
ניצב קובי שבתאי אחרי ההודעה על המינוי המיועד
(צילום: עידו ארז)
רפ"ק הרוש היה עוזרו של שבתאי במג"ב כשהוצא לפני כשנתיים לקורס היוקרתי של פו"מ לקראת קבלת דרגת סגן-ניצב. על פי כתב האישום שהוגש נגדו, באחד מלילות הקורס יצאו כמה חניכים לבילוי בנמל תל אביב. בחזרה לבסיס ההדרכה המשטרתי בבית שמש, נטען, כשהיה במכונית עם עוד קצין ושתי קצינות, הכניס הרוש את ידה של אחת הקצינות לפיו. כעבור כמה ימים התלוננה הקצינה ורפ"ק הרוש הודח מהקורס והושעה.
לטענת גורמים בכירים במח"ש, במקרים אחרים של חקירת עבירות מין, כל שכן אחרי שהוגש כתב אישום, שוטר אמור להיות מושעה מהשירות עד לבירור ההליך. אלא שלדבריהם, שבתאי לחץ על אגף משאבי אנוש להחזיר את רפ"ק הרוש לשירות.
הרוש אכן הוחזר לשירות בניגוד לדעת ראשי מח"ש, אבל הוזז לתפקיד אחר: במקום עוזרו של מפקד מג"ב, הוא קודם לתפקיד קצין המבצעים של מג"ב.
2 צפייה בגלריה
התמלול
התמלול
החקירה הנגדית במשפט הרוש
משפטו של הרוש מתנהל בימים אלה, ובסוף השבוע שעבר הוא עלה להעיד ועמד מול בחקירה נגדית של הפרקליטה, שביקשה לעמוד על מהות הקשר בינו לבין ניצב שבתאי:
פרקליטה: אתה עוזר של מפקד מג"ב. היית יד ימינו ובן טיפוחיו? הרוש: יד ימינו. פרקליטה: זה נכון שהוא התייחס אלייך כמו בן שלו? הרוש: אני מבקש לא להתייחס. פרקליטה: חוזרת על השאלה, יחס קרוב ואישי? הרוש: הדאגה שלו הייתה דאגה של מפקד.
פרקליטה: תאשר לי שעוזר אישי של מפקד מג"ב זה אחד האנשים הכי קרובים למפקד? הרוש: מסכים. פרקליטה: אנשים שיש להם קשרים ענפים עם מפקדים ולשכות אחרות? הרוש: יחסי עבודה מול לשכות אחרות. פרקליטה: תיארו אותך כאיש בעל קשרים מעמד וכוח. זה נכון? הרוש: אנסח את זה כאיש שמכיר.
מדוברות מג"ב נמסר בתגובה: "ההחלטה על העברתו של רפ"ק הרוש מתפקיד והחזרתו לשירות פעיל לא התקבלה על ידי מפקד מג"ב. מדובר במקרה שהתרחש במהלך קורס שבו שהה כחניך ובעקבותיו הודח ממנו. המקרה מתברר כיום בבית המשפט וטרם התקבלה הכרעה. במהלך החקירה הושעה הקצין ולאחר מכן נערך שימוע שבסיומו, על פי החלטת ראש אגף משאבי אנוש דאז, מתוקף סמכותה ובהתאם לשיקול דעתה, הועבר מתפקידו עד סיום ההליך המשפטי".
דנה מיטב, מנכ"לית שדולת הנשים, הגיבה: "נמאס מהמועדון הגברי שמקל ראש בהתייחסות מינית מבזה כלפי נשים, ודואג לחפות על חבריו. הגיע הזמן שסוג הגבריות העתיק הזה יעבור התפתחות אבולוציונית. אנשים בתפקידים בכירים, בוודאי מפכ"ל המשטרה, צריכים להבין שהם משמשים דוגמה אישית במעשיהם לכלל הציבור, ולקחת בחשבון שנושאים כאלה בעברם הם כתם שלא נמחק בקלות - למען יראו וייראו".