תיעוד העימות אתמול בהפגנה
(צילום: תצפית)

סערת תקיפת מפקד הסיירת והטענה להטרדה מינית שקדמה לכך: החשוד בתקיפת מפקד סיירת גולני אמש (יום שבת) ליד קדומים, במהלך הפגנה על מותו של הנער אהוביה סנדק, טען בפני ynet כי "קצין שלא ידעתי מיהו הרים את אחת הנערות בידיים". במאמר שהתפרסם לפני שמונה שנים כתב כי מדי הצבא הם כמו "כותונת משוגעים".
לפי צה"ל, עו"ד יהודה שמעון - אב לעשרה תושב חוות גלעד - הכה את מפקד הסיירת באגרופים. הקצין וחייליו עכבו את התוקף עד להגעת כוח משטרה למקום שעצרה אותו וחשודים נוספים בהפרת הסדר האלימה.
2 צפייה בגלריה
החשוד בתקיפה
החשוד בתקיפה
יהודה שמעון
עו"ד שמעון, בן 45, הגיע להפגנה על מות הנער במרדף משטרתי לאחר יידוי אבנים יחד עם שמונה מילדיו ועם עוד שלוש נערות. ל-ynet סיפר: "עמדתי בצד ועישנתי סיגריה. היו כמה חבר'ה שחסמו את הכביש, וראיתי את הקצין שלא ידעתי מיהו מרים את אחת הנערות בידיים". הוא טען כי אחד החיילים משך את אחד הנערות באופן שפגע בה והטריד אותה מינית. "אמרתי לו 'אל תרים את הילדה ככה' והזזתי לו את היד ממנה, ואז הוא דחף אותי וקפצו עליי חמישה חיילים", סיפר.
לדבריו, "מעולם לא נתתי לו אגרופים. שוטר התחיל לדבר איתי, לקח אותי לתחנת משטרה ואמר לי שאני עצור. הגעתי לתחנה באריאל, אחרי כחצי שעה שוחררתי משם והזמינו אותי לחקירה נוספת היום. חזרתי לתחנה, נחקרתי, צילמו אותי ולקחו טביעות אצבעות. אמרו לי שיש חייל שטוען שתקפתי אותו באגרופים ונחקרתי באזהרה. זומנתי לבית משפט מחר משום שסירבתי לחתום על ערבות. הייתי בהלם שהוא הגיש נגדי תלונה. אני רוצה לראות את התמונות ממצלמת הגוף של השוטר. תראו לי שתקפתי מישהו".
גורם צבאי מסר בתגובה: "הטענות על נגיעות מיניות מצד הכוחות כלפי המפגינות שקריות ומשוללות כל יסוד. הכוחות פעלו כנדרש לפינוי המפגינים מהציר לאחר שאלו סירבו להתפנות מהציר החסום, וביצעו את משימתם על פי הנהלים. צה"ל מגנה ומוקיע בכל תוקף אלימות פיזית ומילולית כלפי משרתיו ורואה אירועים מסוג זה בחומרה רבה".

"היה מוחזר בארון מתים עם כדור בראש"

לפני שמונה שנים, לאחר פרשת הסמח"ט שלום אייזנר שהכה מפגין, כתב עו"ד שמעון מאמר ובו כתב: "הדברים ברורים - אנרכיסט גוי שאין כל קשר בינו לבין המציאות הישראלית והיהודית מרשה לעצמו להתעמת עם קצין צה"ל שנשלח לבלום אותו. בכל מדינה אחרת, סביר להניח שהבחור כבר מזמן היה אזוק עם הרצפה, מוכה וחבול בכל גופו מובל לבימ"ש וזה במקרה הטוב. במקרה היותר גרוע מבחינתו – הוא היה מוחזר אחר כבוד למדינתו בארון מתים עם כדור בראש".
"רק כאן בישראל, ראש ממשלה ואלוף פיקוד מרכז מחליטים לגנות את 'אלימות הסמח"ט' והאלוף אף מגדיל לעשות ומשעה אותו", כתב אז. "האם האלוף השעה את עצמו בעקבות אירועי חוות גלעד? ברור שלא. המדים הם כמו 'כותונת משוגעים', מין בגד כזה שמלבישים על משוגעים והם לא יכולים לזוז. ברגע שאדם ולא משנה כמה הוא מוסרי, דתי או ערכי לובש את המדים – הוא חושב צה"ל, מרגיש צה"ל ומכריע צה"ל. במקום שכל הרבנים יקראו לחיילים לחזור הביתה, לאמא, לישיבה, אנחנו ממשיכים עם פיצול אישיות שנגוע במזוכיזם ומחבקים את צה"ל".
2 צפייה בגלריה
מפקד סיירת גולני הותקף בהפגנה על מות אהוביה סנדק בשומרון
מפקד סיירת גולני הותקף בהפגנה על מות אהוביה סנדק בשומרון
תיעוד מהתקרית שבה הותקף מפקד סיירת גולני
(צילום: הלל מאיר, TPS)
ובחזרה להפגנה שהתקיימה אמש, ליד קדומים. אז חסמו מתנחלים את ציר התנועה לכלי רכב. לאחר שנוצר עומס תנועה במקום הכוח הצבאי פנה למפגינים והורה להם לפנות את הציר. משסירבו, פעלו הכוחות לפינוי המפגינים לצידי הכביש. לפי צה"ל, עו"ד שמעון נהג באלימות פיזית כלפי מפקד סיירת גולני, הוא עוכב בנקודה והועבר לטיפול שוטר שנכח במקום. הקצין הגיש תלונה במשטרה. בצה"ל אמרו כי הם "מגנים ומוקיעים בכל תוקף אלימות פיזית ומילולית כלפי משרתיו ורואה אירועים מסוג זה בחומרה רבה".
עו"ד שמעון טוען כי העיר לחיילים שנגעו בצורה לא נאותה בנערות - ובעקבות כך הותקף על ידי סא"ל כיוף וחייליו ונפגע. "בני הנוער ישבו כחלק מהמחאה על כביש זמן ממושך. בשלב מסוים ראיתי חיילים נוגעים בצורה פולשנית בנערות, אחד מהם ממש אחז בסמוך לחזה של אחת מהן. ניגשתי אליו וצעקתי 'אל תיגעו בנערות', מיד קפצו עליי החיילים ותקפו אותי. "אפילו המשטרה הבינה שלא עשיתי כלום ורק היום בצהריים הגעתי עצמאית לתחנה ונחקרתי. עד להודעת צה"ל לא ידעתי שזה המג"ד שהיה באירוע עם הנערות. עצוב שמפקד סיירת בצה"ל גם מבצע עבודות שיטור, גם פוגע בחופש המחאה הלגיטימי, גם פוגע עם חייליו בנערות, גם תוקף אזרח שמעיר לו והכי עצוב שהוא רץ עם דובר צה"ל להכפיש את ציבור המתיישבים".
ראש מועצת שומרון יוסי דגן אמר כי "מבדיקה ראשונית, התרחשו אמש שני אירועים חמורים, קשים ומיותרים - לכל הצדדים: באירוע הראשון עולה חשש כבד לאור העדויות כי מפקד או מפקדים בצבא נגעו בבנות דתיות תורניות בכביש הכניסה, לעיני הוריהן. האירוע החמור השני הוא אלימות כלפי חיילי צה"ל. החיילים והשוטרים הם האחים שלנו, הם הילדים שלנו, הם השכנים שלנו".
"האירוע של נגיעה בבנות תוך כדי פינוי הכביש על ידי קצין בצה"ל, אם התרחש, הוא חמור וחייב להיבדק. אולם חובה להדגיש - כל תלונה כזו, חמורה ככל שתהיה צריכה, להיות מופנית לגורמים הרלוונטיים בצה"ל או במח"ש. בשום אופן לא מרימים יד על חיילי צה"ל או שוטרי משטרת ישראל. מאז שנהרג אהוביה סנדק הרוחות סוערות. אני קורא לאחינו בכוחות הביטחון ולאחינו בהתיישבות להוריד את מפלס הלהבות. הדרישה לשנות את צורת ההפעלה של ימ"ר ש"י נכונה, המחאה לגיטימית. אולם כמה דברים שהתרחשו לאחרונה מוגזמים. לעתים משני הצדדים".
מצה"ל נמסר כי "הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי מגנה בחריפות את תקיפת קצין צה״ל ורואה בחומרה רבה ביותר את ההתנהגות האלימה והעבריינית כפי שהתרחשה אתמול על ידי אחד המתיישבים בחטיבה המרחבית שומרון. "הרמטכ"ל קובע כי הפגיעה בלוחמי צה"ל, העושים לילות כימים להגנת אזרחי המדינה, על ידי מתיישבים המוגנים על ידם, היא התנהגות פסולה שחובה עלינו להוקיע ולפעול כנגדה נמרצות ובנוסף למצות את הדין עם המעורבים".
התאונה שבה נהרג סנדק התרחשה לפני כשלושה שבועות. לפי החשד, לאחר שהנער וחבריו השליכו אבנים לעבר כלי רכב פלסטיניים, הוצב מחסום על ציר סמוך באזור בנימין על מנת לעצור אותם. הרכב שבו נסעו סנדק וחבריו עקף את המחסום ובעקבות כך התפתח מרדף שבסופו הרכב התהפך. מאז מות הנער מתקיימות הפגנות מחאה בכל רחבי הארץ שבהן דורשים המפגינים להקים ועדת חקירה חיצוני ולסגור את המפלגה לפשיעה לאומנית במחוז ש"י. בכמה מההפגנות הותקפו שוטרים באבנים וכמה כלי רכב של המשטרה ניזוקו.