(צילום: נדב אבס, אבי חי)

רגע לפני תחילת מבצע החיסונים, לקראת עוד ציון דרך עגום במגפה: על פי נתוני משרד הבריאות מהערב (יום ראשון) נפטרו 2,999 ישראלים ממגפת הקורונה. כמעט 80% מהנפטרים הם בני 70 ומעלה. 612 מהנפטרים היו בני 90 ומעלה, 1,021 בני 80 עד 89 ו-753 בני 70 עד 79.
מתחילת החודש נפטרו 126 חולי קורונה. אל אלף הנפטרים הגיעה ישראל ב-5 בספטמבר, אחרי חצי שנה של מגפה. חודש ושבוע בלבד הספיקו להגעה ל-2,000 נפטרים, ב-12 באוקטובר. מאז עברו עוד חודשיים.
מחצות אובחנו 917 מאומתים לנגיף מתוך 24 אלף בדיקות שפוענחו. שיעור החיוביים הוא 3.8% - הגבוה ביותר בשבוע האחרון, אך בסופי השבוע לרוב שיעור הבדיקות החיוביות הוא גבוה מהממוצע.
1 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים בריטניה קורונה פייזר
חיסון חיסונים בריטניה קורונה פייזר
חיסון לקורונה של חברת פייזר
(צילום: gettyimages)


בסוף השבוע הצביעו פאנל מומחי ה־FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקני) בעד הענקת אישור חירום לחיסון של פייזר. משרד הבריאות מסתמך באופן היסטורי ומסורתי על ה־FDA, הגוף הרגולטורי החזק בעולם, ומשכך, סבירות גבוהה שהחיסון של פייזר אכן יאושר.
לפי לוח הזמנים הנוכחי, מיד לאחר מתן האישור מבצע החיסונים בישראל יוכל לצאת לדרך. הוא יתחיל ככל הנראה בשבוע הבא. בשלב הראשון יתחסנו הצוותים הרפואיים בבתי החולים ובקופות החולים. בהמשך יחולקו החיסונים לציבור הרחב בקופות החולים ברחבי הארץ. עם זאת, ייתכן כי בשל הכמות הגדולה של החיסונים שהגיעו לישראל, כבר בשלב הראשון קופות החולים יחלו במבצע במקביל לבתי החולים.
נתניהו ואדלשטיין מבקרים במתחם חיסונים

(צילום: אבי חי)

בפגישה שהתקיימה הערב בין משרד הבריאות למנהלי בתי החולים צוין כי ככל הנראה המאושפזים בבתי החולים הגריאטריים והפסיכיאטריים יחוסנו על ידי המדינה, בניגוד לבתי החולים הגדולים. לבתי החולים נמסר כי ככל הנראה מבצע החיסונים ייצא לדרך בשבוע הבא והתהליכים הרגולטוריים טרם הושלמו בשלב זה. בנוסף, בשל החשש מסיבוכים ותופעות לוואי, בתי החולים לא יחסנו מחלקות שלמות כמקשה אחת אלא יפרסו את מתן החיסונים לעובדים באותה מחלקה לכמה ימים.
במהלך השבוע שעבר הגיעו לישראל כמה מאות אלפי מנות חיסון והרכבת האווירית של המשלוחים תימשך גם השבוע. עד סוף חודש דצמבר צפויים להגיע ארבעה מיליון חיסונים של חברת פייזר לשני מיליון אזרחים, זאת מאחר שכל מתחסן זקוק לשני מנות חיסון.

בחודש שעבר נקבע על ידי משרד הבריאות מי יקבלו ראשונים את החיסון. על פי קבוצות התעדוף, כ־250 אלף עובדים במערך הרפואה יהיו הראשונים להתחסן. אחריהם 350 אלף קשישים, חוסים במוסדות ומטפלים; אזרחים עם מחלות רקע בדגש על השמנת יתר חולנית, סוכרת ומושתלי איברים; מאושפזים במוסדות בריאות הנפש, סגלי הוראה וצה"ל ולאחר מכן יתר האוכלוסייה.
יש לציין כי מי שחלה ככל הנראה לא יתחסן. גם נשים בהיריון, מיניקות וצעירים מתחת לגיל 16 לא יתחסנו, זאת משום שעבור קבוצות אלו אין מספיק נתונים שיכולים להוכיח כי החיסון אכן מתאים עבורם. יתר על כן, הסובלים מאלרגיה חמורה בשלב הזה לא יקבלו את החיסון.
פורסם לראשונה: 20:33, 13.12.20