באדיבות ערוץ כנסת

הודעה דרמטית שהעבירה את הלחץ למגרש של יו"ר ימינה: יממה וחצי לפני פקיעת המנדט שלו להרכיב ממשלה, הכריז בנימין נתניהו בצהריים (יום ב') על כך שהודיע לנפתלי בנט על הסכמתו להסדר רוטציה, שלפיו יו"ר ימינה יכהן ראשון כראש הממשלה - למשך שנה.
בינתיים, נתניהו פועל גם בנתיב נוסף: החוק לבחירה ישירה מונח על שולחן הכנסת וכדי לקדם אותו יש צורך רק בהעלאתו לסדר היום.
נתניהו: מוכן שבנט יהיה ראשון ברוטציה

בנט: "לא ביקשתי ראשות ממשלה, ביקשתי ממשלה"
(צילום: ערוץ כנסת)

בפייסבוק כתב נתניהו: "אמרתי לבנט שכדי למנוע ממשלת שמאל אהיה מוכן להיענות לבקשתו להסדר רוטציה שבו הוא יכהן ראשון כראש ממשלה במשך שנה אחת. חברי ימינה ישולבו בממשלה ובכנסת בתפקידים חשובים. ואם חלילה לא נקים ממשלה, אם כי לדעתי לא נגיע לזה, נרוץ ברשימה משולבת לכנסת כשכל מפלגה שומרת על זהותה וכוחה היחסי. אני אומר שלא נגיע לזה כי ברגע שייווצר גוש מוצק של 59 ח"כים מהימין - לא יהיו בחירות".
נתניהו הוסיף כי "בפוסט שהוא כתב לפני 10 ימים, בנט כתב שאפשר להקים ממשלת ימין אם אני אזוז הצידה לשנה הראשונה. אז זזתי. עכשיו תורך. אסור שדווקא בימים אלה ניכנע לשנאת חינם. אסור שחרמות אישיות ויריבויות אישיות בתוך הימין ימנעו הקמת ממשלת ימין".
1 צפייה בגלריה
בנט אחרי הודעת נתניהו: "לא ביקשתי ראשות ממשלה, ביקשתי ממשלה"
בנט אחרי הודעת נתניהו: "לא ביקשתי ראשות ממשלה, ביקשתי ממשלה"
בנט בישיבת הסיעה: "לא ביקשתי ראשות ממשלה, ביקשתי ממשלה"
(צילום: יואב דודקביץ')
עם זאת, גם אם בנט חשב להסכים, עדיין דרושה הסכמת יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' להקמת ממשלה בתמיכת רע"מ ומנסור עבאס, אולם דקות ספורות לפני הודעת נתניהו נתן הרב חיים דרוקמן גיבוי לעמדת סמוטריץ' והודיע כי הציונות הדתית מתנגדת להישענות על רע"מ.
בישיבת הסיעה של ימינה ענה בנט לנתניהו: "העדיפות הראשונה שלי הייתה ונשארה ממשלת ימין. אני יודע שזה מאכזב הרבה אנשים בשמאל, אבל אני איש ימין. לא ביקשתי מנתניהו את ראשות הממשלה אלא ממשלה, ואת זה לצערי אין לו, כי סמוטריץ' שרף את כל הגשרים לממשלת ימין. זו המציאות. אין שום מחלוקות ביני לבין נתניהו על תפקידים או רוטציות. הכל סוכם בשעה הראשונה של המו"מ. אבל מהרגע הראשון, במקום להתאמץ ולכוון את הלחץ על מי שלא מוכן להביא ממשלה, הוא הלך לדיפולט שלו - לתקוף את ימינה. אין לו ממשלה והוא מנסה להפיל את זה על ימינה".
לכל אורך הימים האחרונים חתר נתניהו לטרפד את העברת המנדט ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד ולגרום לכך הנשיא ראובן (רובי) ריבלין יגלגל את המנדט ישירות לכנסת ל-21 ימים - תקופת הזמן שבה ניתן להקים ממשלה על ידי כל חבר כנסת. על פי גורמים שנתניהו התייעץ איתם, הוא שקל להוביל לכך שגוש הימין ימליץ על "מועמד קש" להרכבת ממשלה, דוגמת השר יובל שטייניץ או איש ליכוד אחר, שיקבל 52 ממליצים לעומת 45 בלבד של לפיד.