הורוביץ: "יש אפשרויות לממשלה, לא נבזבז זמן"
(צילום: שמיר אלבז, שמוליק דודפור)

המגעים הפוליטיים להקמת ממשלה מעלים הילוך - ובגוש השינוי מתעקשים שעדיין ניתן להקים ממשלה חדשה, למרות הנסיגה של נפתלי בנט. יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, אמר הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet כי הגוש מתכנן לפעול בשני ערוצים - חוקים נגד כהונת נאשם בפלילים ומגעים פוליטיים - כדי להוביל לכינון ממשלה חדשה. מנגד, חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן מהרשימה המשותפת - שמפלגתה לא הייתה אמורה להיות חלק מהממשלה של יאיר לפיד ובנט - הודיעה כי מבחינתה ממשלה ללא נתניהו היא לא אג'נדה מספקת.
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
(צילום: שמיר אלבז)
ח"כ תומא-סלימאן: "מי שרוצה ממשלה אלטרנטיבית צריך להתייחס לסיום הכיבוש"
(צילום: שמוליק דודפור)

תחילה התייחס הורוביץ להפסקת האש עם חמאס, ואמר כי "אני לא חושב שיש פה ניצחון או הפסד לישראל, כי אין שינוי במדיניות". לדבריו, כל עוד לא יחול שינוי כזה, "כל מבצע שיהיה ישמור על המצב. לכן אנחנו עלולים לראות עוד סבב כזה בעוד שבועיים, חודשיים או שנתיים, תלוי בחמאס. המדיניות של שימור חמאס וקיום עזה כמובלעת מבעבעת ונפרדת הופכת אותנו לבני ערובה של חמאס. כשרצה ירה, וכשרצה לא ירה. ישראל תגיב ותיגרר כפי שעשתה בכל העשור האחרון. צריך שינוי כיוון מדיני כדי שלא ניקלע לעוד סבב צבאי".
"בעינינו, הפתרון לעזה עובר דרך רמאללה ודרך הרשות הפלסטינית, שאיתה יש לנו תיאום ביטחוני", הוסיף הורוביץ. "עם הרשות יש לנו הסכמים ויחסים, מה יש לנו עם חמאס? ישראל נותנת כסף והוא יורה טילים. האינטרס של נתניהו הוא לבדל בין הרשות לעזה כדי להחליש את הפלסטינים ולמנוע מו"מ מדיני. מה שאמר הרמטכ"ל הוא הכיוון הנכון - צריך לפעול להכנסת הרשות לעזה, להעביר את הכספים דרכה ולגרום לכך שהיא תשלוט ברצועה".
"נתניהו אמר הרבה פעמים בעצמו שהמדיניות שלו היא להשאיר את חמאס בעזה", הוסיף הורוביץ. "כל עוד אתה משאיר את חמאס שליט יחיד, עם אפשרות להתעצמות וירי טילים וכל מה שראינו שהוא עושה, אתה פוגע גם בעצמך".
היית הולך רחוק יותר במבצע הזה? "לחלוטין לא. הייתי נמצא בתהליך מדיני שהיה מייתר את הצורך במבצע כזה. עובדה שמול הרשות אין לנו מבצעים כאלה ולא יורים משם טילים, משום שיש לנו שיתוף פעולה ביטחוני מלא. זה מה שצריך לקרות גם בעזה - וזה צריך לעבור דרך תהליך מדיני. מי שמקיים את ארגון הטרור ששולט ברצועה, על-ידי העברת כסף חודשית, ציוד, מו"מ והבנות הוא נתניהו. הוא עושה זאת כדי להימנע מתהליך מדיני".
אתה אומר להפסיק להכניס את הכסף? לחנוק את חמאס כדי להכניס את אבו מאזן? "זו צריכה להיות המדיניות כדי להגיע לתהליך מדיני. עם הפלסטינים אתה לא יכול לפתור הכול בכוח. רק הפצצות לא יעזרו וראינו את זה גם עם מדינות ערב אחרות. הפתרון הוא מדיני - ואת זה אומרים גם הרמטכ"ל ושר הביטחון".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"לגמור עם הסיפור הזה". נתניהו
(צילום: יובל חן)
הורוביץ טען כי דבריו על חקירת חיילי צה"ל בבית הדין הבינלאומי בהאג "עוותו לחלוטין בידיי הימין", ופירט: "אני לא תומך בחקירות של צה"ל, וחס וחלילה לא תומך בהעמדה לדין של חיילים בפני כל מיני גופים בינלאומיים. לחלוטין לא, אני פשוט לא רוצה שנמצא את עצמנו במצב שאנחנו עומדים בפני דברים כאלה. לכן צריך לנהוג בחוכמה ויש לנו את האפשרות, כי ישראל היא הצד החזק כאן. היא מעבירה את הכסף, היא שולטת, היא בעלת הצבא הגדול. צר לי שנגררנו לעוד סבב. אני מקווה שנחליף את נתניהו ונשנה את המדיניות בשטח".
יש סיכוי לממשלת שינוי? "קיימות כמה אפשרויות. לא נבזבז זמן. הגוש שלנו יפעל בשני ערוצים - האחד, חקיקה בכנסת להגבלת נתניהו המושחת, עם חוקים כמו מניעת כהונה ממועמד עם כתב אישום. הערוץ השני יהיה ניסיון אמיתי ומגעים מחודשים להרכיב ממשלה בשבוע וחצי האחרונים למנדט של לפיד".
על החוקים שיפגעו בנתניהו אמר הורוביץ: "שר שיש נגדו כתב אישום חייב להתפטר מהממשלה, אבל ראש ממשלה ממשיך לכהן - ואפילו ארבע פעמים בממשלות מעבר. צריך לתקן את הדבר הזה ולהוריד את אבן הנגף הזו. זהו, לגמור עם הסיפור הזה".

תומא-סלימאן: "לא נקבל העתק של נתניהו"

מנגד, חברת הכנסת מהרשימה המשותפת, עאידה תומא-סלימאן, אמרה כי "מה שעברנו בשבועיים האחרונים פירק הרבה מהאפשרות של הקמת איזושהי ממשלה במדינה. חזרנו לנקודת ההתחלה. עדיין עוסקים בנתניהו או לא נתניהו, מי אשם ומי לא אשם, והאם נתניהו הוא גאולת היהודים במדינת ישראל או הקטסטרופה". הרשימה המשותפת, יש לציין, לא הייתה אמורה להיות חלק מהממשלה של יאיר לפיד ונפתלי בנט - שתכננו להסתמך על קולותיה של רע"מ.
לדברי תומא-סלימאן, "לאורך כל הזמן היה פיל באמצע החדר - הפיל שקוראים לו הכיבוש ודיכוי עם אחר. זה מחלל לחיי היום-יום של האזרחים הישראלים שמשלמים מחיר על זה, בנוסף למה שקורה לעם הפלסטיני. ההתעסקות בכן נתניהו או לא נתניהו גרמה לאשליה שאפשר ללכת לממשלה שכל חיבור בתוכה הוא הרצון להיפטר מביבי. מה האלטרנטיבה שמציעים לאזרחים? מה האלטרנטיבה המדינית? האם הולכים לקראת פתרון הבעיה העיקרית? האם רוצים מדיניות של סיום הכיבוש ושלום?".
תומא-סלימאן אמרה שלא תתמוך בממשלה "שתהלל את המשך הכיבוש", ואמרה כי "מי שרוצה ממשלה אלטרנטיבית צריך להתייחס לבעיה העיקרית - להגיד מה הכוונות שלו בעניין סיום הכיבוש? האם נהיה תלויים בעוד סבב ועוד סבב ועוד מלחמה ודם שיישפך?".
חברת הכנסת קראה לסיום שלטונו של נתניהו, וטענה כי הוא "מוביל אותנו לא רק למלחמה, המשך כיבוש וסכסוכים אלא גם להסתה נגד 20% מהאזרחים. הוא והשר אמיר אוחנה נותנים אור ירוק לקבוצות ימין קיצוני להשתולל". עם זאת, היא הדגישה: "זה לא אג'נדה מספקת. לא נקבל העתק בדמות אחר של אותה מדיניות. אנחנו רוצים שינוי אמיתי וזה זמן מאוד מתאים, צריך רק קצת אומץ".