כמו זוג פרוד שממשיך לגור יחד, בריטניה והאיחוד האירופי העבירו את שנת 2020 כשהן מתנצחות זו עם זו ותוהות אם יש בכלל סיכוי שיוכלו להישאר חברות כשהפרידה שלהן תושלם. הלילה בשעה 23:00 שעון לונדון (01:00 שעון ישראל) הקץ סוף סוף הקץ על מערכת היחסים הישנה בין הצדדים, ופרישתה של הממלכה מהאיחוד, שבאופן רשמי בוצעה כבר בינואר 2020, הפכה למעשית וסופית.
4 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון. כבר לא חלק מהאיחוד
(צילום: gettyimages)
4 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
ר"מ בריטניה. ההסכם אושר בפרלמנט
(צילום: EPA)
הבריטים, נזכיר, הצביעו כבר ב-2016 במשאל עם בעד עזיבת האיחוד האירופי, אבל החלטתם רק נתנה את האות לראשיתו של משא ומתן ארוך וקשה בין לונדון לבריסל על תנאי הפרישה. הדיונים בין הצדדים הבשילו בסופו של דבר לכדי הסכם שקיבל את אישור הפרלמנט הבריטי רק בסוף 2019, וב-31 בינואר 2020 הפכה הפרישה הבריטית לרשמית.
למרות הפרישה הזו, ב-11 החודשים שעברו מאז, בהתאם לתנאים שהוגדרו בהסכם הברקזיט, נשארה בריטניה חלק מהשוק האירופי המאוחד ומאיחוד המכס שלו, ונקבע שזה יישאר המצב עד לתום תקופת מעבר שהסתיימה ב-31 בדצמבר. הלילה, אחרי שבשבוע שעבר גיבשו הצדדים הסכם סחר המסדיר את היחסים הכלכליים העתידיים ביניהם, הושלמה פרישתה הכלכלית של בריטניה מגוש 27 המדינות, והממלכה יצאה לדרך עצמאית לגמרי.
4 צפייה בגלריה
סטנלי ג'ונסון
סטנלי ג'ונסון
סטנלי ג'ונסון. תמך בהישארות, מרגיש צרפתי
(צילום: GettyImages)
אחרי אישור ההסכם עם האיחוד האירופי בלילה שעבר בפרלמנט הבריטי אמר ג'ונסון כי זהו יום ש"מציין התחלה חדשה בהיסטוריה של ארצנו ומערכת יחסים חדשה עם האיחוד האירופי כבעלת בריתם הגדולה ביותר. הרגע הזה סוף סוף מגיע וזה הזמן לנצל אותו". בהודעה מוקלטת שפרסם אמש לרגל השנה החדשה הוסיף כי אחרי השלמת הפרישה הלילה תהיה בריטניה מדינה "פתוחה, נדיבה, כזו המביטה החוצה ופונה אל העולם ולסחר חופשי". "זהו רגע מדהים עבור המדינה הזו", אמר, "חירותנו בידינו, וניצולה המלא תלוי בנו".
עם השלמת הפרישה הלילה צפויים שינויים בחיי היום-יום של מאות מיליוני בני אדם בבריטניה ובאיחוד. החל מהלילה, אזרחים של בריטניה ואזרחים של האיחוד האירופי איבדו את הזכות האוטומטית לחיות ולעבוד זה בשטח של זה, ומעתה הם יהיו חייבים לעמוד בתקנות הגירה כדי לקבל אשרות עבודה. תיירים לא יזדקקו אמנם לאשרות לצורך טיולים קצרים, אבל יוערמו עליהם שלל קשיים אחרים – החל מכאלה הנוגעים לביטוחי נסיעות וכלה בניירות הקשורים לבעלי חיים שהם רוצים לשאת איתם.
4 צפייה בגלריה
תמונה של בוריס וסטנלי ג'ונסון
תמונה של בוריס וסטנלי ג'ונסון
בוריס וסטנלי ג'ונסון. אין אשרת שהייה אוטומטית
(צילום: רויטרס)
אתמול נודע כי בעוד בריטניה של בוריס ג'ונסון מתנתקת מהאיחוד האירופי, דווקא אביו של ראש הממשלה רוצה להדק את יחסיו עם בריסל: האב סטנלי ג'ונסון סיפר לערוץ RTL כי פתח בהליך לקבלת אזרחות צרפתית. אביו של ראש הממשלה הסביר שאמו נולדה בצרפת ושאמה של אמו הייתה צרפתייה לגמרי וכך גם סבא שלה, "ולכן עבורי זה לא שאני הופך לצרפתי, אלא אני מבקש לקבל מחדש את מה שהיה שלי".
סטנלי ג'ונסון בן ה-80 היה בעבר חבר בפרלמנט האירופי, ובמשאל העם ב-2016, בניגוד לבנו, הוא תמך בהישארות באיחוד. בשנים שעברו מאז הביע תמיכה בבנו ראש הממשלה, בשעה שזה ניהל את תהליך הפרישה של בריטניה מהאיחוד.
הפרישה הבריטית הלילה הגיעה כמעין אנטי-קליימקס לתהליך הפרישה היצרי למדי שעבר עליה בשנים האחרונות: הגבלות הקורונה החלות עכשיו על אזורים נרחבים בבריטניה מנעו מקהל להתאסף כדי לחגוג את הרגע הזה או להתאבל עליו.
פורסם לראשונה: 22:22, 31.12.20