ישראלי שנחת בנתב"ג וחוסן בשתי מנות החיסון נדרש להיכנס לבידוד ללא דיון של ועדת חריגים

החל מסוף השבוע, ישראלים שמרכז חייהם בחוץ לארץ לא יזדקקו לאישור מוועדת החריגים של משרד התחבורה כדי להמריא מנתב"ג. כעת הם יוכלו להמריא בכפוף למילוי הצהרה מקוונת שלפיה הם לא ישובו ארצה למשך תקופה של 60 יום ממועד עזיבתם, ולצרף מסמך שמעיד על מרכז חיים מחוץ לישראל, כגון חוזה שכירות, מקום עבודה או לימודים בחו"ל, או לחילופין תצהיר חתום מול עורך דין.
מאז סגירת השמיים ב-26 בינואר הוקמה ועדת החריגים שקובעת מי יוכל לצאת מהארץ, ולמי מגיע לחזור אליה. הוועדה הבין-משרדית שהוקמה במשרד התחבורה הספיקה לעבור לאחריות משרד האנרגיה בראשות השר שטייניץ, משם למשרד לשיתוף פעולה אזורי של השר אקוניס - וכעת שוב חזרה למשרדה של השרה רגב.
3 צפייה בגלריה
ישראלים בנתב"ג עוקפים את ועדת החריגים
ישראלים בנתב"ג עוקפים את ועדת החריגים
נוסעים בנתב"ג
(יאיר שגיא)
הוועדה מורכבת מנציגים של משרדי הבריאות, החוץ והפנים. יו"ר הוועדה הוא המשנה למנכ"ל משרד התחבורה שילה אדלר, ולצידו נציגי ממשלה נוספים: נציג משרד הפנים הוא מנהל אשכול נתב"ג ברשות האוכלוסין וההגירה אמנון שמואלי, נציגת משרד הבריאות היא ד"ר איריס לייטרסדורף ונציג משרד החוץ הוא זיו בילאוס. גם למשרד התפוצות יש נציג בוועדה.
הוועדה פועלת במתכונת עבודה רציפה בכל ימות השבוע מחמ"ל שנמצא בנמל התעופה בן גוריון ופעיל 24 שעות ביממה. במשרד התחבורה הסבירו כי חברי הוועדה מתכנסים שלוש פעמים ביום לישיבת זום לצורך טיפול בבקשות כניסה לארץ, וכל אחד מהמשרדים השותפים בוועדה אחראי להביא 15 עובדים לכל משמרת עבודה, כך שישנם 45 עובדים במשמרת.

באישור ועדת חריגים ועם בדיקת קורונה שלילית: טיסה הומניטרית יוצאת מנתב"ג לניו יורק
(צילום: שמוליק דודפור, אייל שבירו)

התנאים שנקבעו תחילה להגשת הבקשה הם הגעה למטרת טיפול רפואי חיוני ביותר שאינו סובל דיחוי, הגעה ללוויה של בן משפחה מדרגה ראשונה, תאונה או פציעה פתאומית של קרוב משפחה מדרגה ראשונה המאושפז בארץ והגעה למטרות עבודה של עובד חיוני במערכת שחיונית לתפקוד המדינה ואינה סובלת דיחוי.
גם הגעה של משלחות ממשלתיות ושליחים רשמיים תאושר. בנוסף נקבע שהחזרה לארץ מותנית בתוצאה שלילית של בדיקת קורונה ב-72 השעות שקדמו לעלייה למטוס, והתחייבות מראש לשהות של לפחות 10 ימים במלונית בידוד.
3 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
(צילום: הדר יואביאן )

השרה תמנו שטה: "ישראלים בחו"ל הפכו להיות הומלסים"

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה אמרה בעקבות פארסת סגירת השמיים, כי "עם כל הכבוד, כשמדברים על זכות ההצבעה, יש זכות לא פחות חשובה. ישראלים בחו"ל הפכו להיות הומלסים. זאת זכות בסיסית לא להיות הומלס בחו"ל. יש זכות בסיסית להיות מוגן פיזית. יש אלפי ישראלים שתקועים במצב קשה ואנו כמדינה לא יכולים לעמוד מנגד". היא תקפה את התנהלות ועדת החריגים והגדירה אותה "נורה אדומה בוהקת".
תמנו שטה פנתה בישיבת האחרונה לראש הממשלה ושאלה אותו: "מתי דנים בתקנות התעופה? לא ייתכן שהמדיניות הקיימת תימשך. הרבה ישראלים במצוקה". נתניהו השיב לה: "אני ביקשתי לקיים דיון מצומצם עם שרת התחבורה ושר הביטחון ביום שני הקרוב". שר החוץ גבי אשכנזי ותמנו שטה ביקשו להשתתף בדיון.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ מירי רגב
בני גנץ מירי רגב
בני גנץ ומירי רגב
(צילום: AFP, אלכס קולומויסקי)
כמו כן, שר המשפטים בני גנץ הודיע אתמול כי ידרוש להכניס נציג מטעם משרד המשפטים לדיוני הוועדה וכן לחשוף לציבור באופן שקוף את הקריטריונים שלפיהם היא פועלת. בכוונת גנץ להודיע בישיבת הממשלה מחר כי אם לא יתקבל מתווה שבמסגרתו כל ישראל שמעוניין להגיע ולממש את זכות ההצבעה שלו - לא יוארכו התקנות על נתב"ג המסתיימות ב-10 במרץ. גנץ ציין כי יש זמן רב להיערך וקרא לנתניהו "לא להביא להפקרות".


גנץ אמר כי "המציאות בשטח מזעזעת, ואין ספק שיש לחשוף באופן דחוף את הקריטריונים שלפיהם עובדת הוועד, ולדאוג שיש נציג מטעם משרד המשפטים שדואג שלפיהם היא מתנהלת".
עוד ציין גנץ כי משרד הביטחון סייע בהתקשרות עם חברה שיכולה לספק אלפי בדיקות ביום בנתב"ג, ואין כל בעיה להביא ארצה את כל הישראלים שנמצאים בחו"ל ומעוניינים לשוב לבחירות, ולחייב אותם בשתי בדיקות ביום לצורך מימוש זכותם הדמוקרטית.
שרת התחבורה מירי רגב פנתה הבוקר לגנץ: "הדיון הראשון להיום של ועדת החריגים כבר החל והנציג מטעמך שדרשת לצרף לא הגיע. יכול להיות שאיבדת עניין לשאת בנטל אחרי ששלחת את ההודעה לעיתונות? הדיון השני כבר בצהריים, נחכה לו בסבלנות".