סמואל ליטל, מי שהיה ככל הנראה הרוצח הסדרתי הקטלני בתולדות ארצות הברית, הלך אתמול לעולמו בגיל 80 בקליפורניה. כך הודיעו הרשויות. ליטל, שסבל מסוכרת, מבעיות לב וממחלות נוספות, מת כשהוא מרצה מאסר עולם על שלל מעשי רצח.
3 צפייה בגלריה
סמואל ליטל במעצר
סמואל ליטל במעצר
סמואל ליטל. במשך שנים סירב לדבר
(צילום: AP)
ליטל היה עבריין כל חייו ונשלח שוב ושוב לכלא, אבל במשך שנים הכחיש שהרג מישהו; ב-2018, בחקירה שנערכה לו בעניין רצח שדווקא אותו לא ביצע, התוודה לפתע ליטל על כל שאר מעשי הרצח שלו. במהלך תשאולים שנמשכו כ-700 שעות סיפק ליטל פרטים על עשרות מעשי רצח שרק האדם שביצע אותם יכול היה לדעת. מכיוון שניחן בכישרון ציור, הוא אף צייר עשרות מקורבנותיו, ובחלק מהמקרים, כשהצליח לזכור, אף מסר את שמותיהם, את שנת הרצח, את המקום שבו בוצע ואת המקום שבו השליך את הגופה.
עד מותו הספיק ליטל להתוודות על רצח 93 בני אדם, בשנים 2005-1997. רוב מעשי הרצח אירעו בפלורידה ובדרום קליפורניה. מעשי הזוועה שלו רבים כל כך, עד שהרשויות ממשיכות לחקור אותם גם כעת. עד כה הן הצליחו לאשר את דבריו על כ-60 מעשי רצח, אבל הן מודות כי אין להן שום סיבה לפקפק בכך שהוא ביצע גם את מעשי הרצח האחרים שעליהם התוודה, משום ששום פרט שמסר לפני מותו לא התגלה עד כה כשגוי או שקרי.

3 צפייה בגלריה
הפורטרטים של קורבנותיו של סמואל ליטל
הפורטרטים של קורבנותיו של סמואל ליטל
זכר אפילו את השיניים התותבות. הדיוקנאות שצייר ליטל
(צילום: EPA)
ארה"ב כבר ידעה בתולדותיה רוצחים סדרתיים שביצעו מספר בלתי נתפס של מעשי רצח, כמו גארי רידג'וויי (49 מעשי רצח), ג'ון וויין גסי (33) וטד באנדי (36), אבל ליטל מעמיד בצל את פועלם של כולם. כמעט כל קורבנותיו היו נשים, רבות מהן זונות, מכורות לסמים או נשים עניות שנדחקו לשולי החברה. הוא עצמו העיד כי קורבנותיו היו ברובם בני אדם שהוא ידע שמעט מאוד אנשים אם בכלל יחפשו אותם אחרי שיירצחו, ושלמשטרה לא יהיו ראיות רבות כדי לרדוף אותו בגין רציחתם.
רבים ממעשי הרצח אכן סווגו כתאונות, כמוות כתוצאה ממנת יתר או כמוות מסיבה לא ידועה. את רוב קורבנותיו ליטל חנק, ובדרך כלל הוא עשה זאת זמן קצר אחרי שפגש אותם. אישה אחת, שאותה פגש במועדון לילה ב-1982, הוא הטביע למוות. חוקריו של ליטל תיארו אותו כגאון וסוציופת, וסיפרו כי הוא מעולם לא הסביר להם באמת מדוע עשה את שעשה.
ליטל, בעברו מתאגרף רב-עוצמה, היה כבר בן קרוב ל-80 כשהחל להתוודות על מעשיו במאי 2018, ובריאותו הידרדרה והוא התנייד אז באמצעות כיסא גלגלים. באותה העת כבר ריצה מאסר עולם.
3 צפייה בגלריה
ליטל. לא להסתכל על הצוואר של בנות הזוג
ליטל. לא להסתכל על הצוואר של בנות הזוג
ליטל. לא להסתכל על הצוואר של בנות הזוג
(צילום: AFP, ECTOR COUNTY SHERIFF'S OFFICE)
לדברי ליטל, את מעשה הרצח הראשון שלו הוא ביצע בערב השנה האזרחית החדשה של 1970 במיאמי. את הרצח האחרון ביצע ב-2005 במיסיסיפי. ביניהם רצח אנשים גם בטנסי, טקסס, אוהיו, קנטקי, נבאדה, ארקנסו ומדינות נוספות. לבסוף נתפס אחרי שנעצר בקנטקי ב-2012 בגלל עבירות סמים, ובדיקת DNA קשרה אותו לשלושה מעשי רצח בקליפורניה.
כשליטל החל לספר על מעשי הרצח נדהמו החוקרים מכמות הפרטים שזכר. לדבריהם הציורים שסיפק העידו שיש לו זיכרון צילומי. רצח אחד שביצע ליטל פוענח למשל אחרי שהוא הצליח להיזכר שלקורבן היו שיניים תותבות. ככל שהמשיך לדבר ולחשוף פרטים, חידשו החוקרים בעוד ועוד מדינות בארה"ב את החקירות בעניינם של מעשי רצח ישנים, ויצרו קשר עם קרובי משפחותיהם של הקורבנות.
ליטל לא מסר פרטים רבים על חייו שלו, אבל סיפר שגדל באוהיו אצל סבתו. הוא הרבה להזדהות בשם סמואל מקדאוול. לדבריו היה בעבר נשוי, וניהל עוד שתי מערכות יחסים ארוכות. ליטל העיד כי פיתח סטייה בנוגע לצווארן של נשים אחרי שחש עוררות מינית כשהמורה שלו בגן נגעה בצווארה. הוא סיפר כי תמיד נזהר שלא להביט בצווארן של בנות זוגו וכי נמנע מלפגוע באנשים שאהב.