פרופ' אש: פתיחת כיתות תאריך את הסגר
(צילום: לע"מ )

שעה קלה לפני כניסתו לתוקף של הסגר השלישי, העביר אחר הצהריים (יום א') פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש תדרוך לקראת מגבלות השבועות הקרובים. לעיתונאים הוא אמר שאת השפעת הסגר ניתן יהיה לראות בעוד עשרה ימים עד שבועיים, ולכן בימים הקרובים התחלואה עוד צפויה לעלות. "עוצמת הירידה תלויה באיך נקפיד על ההנחיות", הדגיש. ynet העביר את התדרוך בשידור ישיר.
לשאלה אם יהיה תעדוף חיסונים לטובת צוותי הוראה, אמר: "תיעדוף החיסונים נקבע על ידי ועדה במשרד הבריאות שעוסקת בכך כמה שבועות, וקבעה שהחיסונים תחילה יופנו לצוותים רפואיים ואוכלוסייה בסיכון. נוכל להרחיב בימים הקרובים ובאופן מדויק לאוכלוסיות ההוראה ואחרים, וזה יהיה בהקדם. ההחלטה הראשונית של ועדת החיסונים הייתה לתעדף את האזרחים בגיל 60 ומעלה, יחד עם חולים כרוניים קשים, אונקולוגיים וחולים במחלות קשות שנמצאים בסיכון דומה".
על העימות בוועדת החינוך של הכנסת, שבסופו הוחלט לקיים בכל זאת לימודים לכיתות ה'-י' בערים צהובות וירוקות, אמר: "אנו המלצנו על סגר מלא. כל פתיחה של כיתות משמעותה הפחתת היעילות של הסגר והארכתו".
- מה דרוש כדי לסיים את הסגר? "אנו נבחן את מספר המאומתים באותה עת, את מקדם ההדבקה, נבחן את התחסנות האוכלוסייה ואיך זה משפיע, את מספר החולים הקשה – ועל פי זה נשקול מה תהיה המלצתנו בהקשר לסגר".
2 צפייה בגלריה
פרופסור נחמן אש
פרופסור נחמן אש
פרופ' נחמן אש
(צילום: עידו ארז)
- שאלה: אחרי הודעת אסטרזניקה, תוך כמה זמן יהיה החיסון בישראל? "ברבעון השני של 2021".
- יש רשימה ארוכה של ערים אדומות שלמרות זאת מוגדרות כירוקות או צהובות, למשל בני ברק, שהתחלואה בהן גואה והלימודים שם מתקיימים כסדרם. כיצד זה ייתכן והאם זה הסבר לכך שישראל בסגר שלישי? "אני לא חושב שזה משפיע על רמת התחלואה באופן משמעותי וזה ודאי לא מה שהוביל אותנו לסגר. יש גורמים רבים לקפיצת התחלואה".
- האם אתם מתכננים לתת הנחיה ברורה לגבי פתיחה או סגירה של הפארקים הציבוריים? "חשוב שלאזרחים תהיה אפשרות לבצע פעילות ספורטיבית לרווחתם, זה נקבע בתקנות. הפארקים והגנים הציבוריים לא ייסגרו".
ועדת החינוך הפכה את ההחלטה לגבי כיתות ה'-י'
(צילום: ערוץ כנסת)

בפתח דבריו אמר פרופ' אש: "הסגר לא קל אבל זה הדבר האחראי לעשות. הוא מציל חיים. עשינו צעדים של ריסון מהודק, וככל שעבר הזמן והתחלואה עלתה, החלטנו על צעד קשה יותר, מורכב יותר, סגר מלא. אם נעשה זאת ביחד נוכל להשתלט על התחלואה ונצא לאופק טוב יותר.
"אפשר לראות שלפני מספר שבועות היינו ברמת תחלואה של 700 מאומתים ביום וכעת כ-3,700 ביום. מקדם ההדבקה בימים האחרונים עומד על סביב 1.26-1.25, שמשמעותו הכפלת התחלואה מדי כשבועיים. צריך לזכור זאת גם בהסתכלות קדימה.
"אנו נמצאים במרוץ בין עליית התחלואה לחיסונים. מבצע החיסונים מתקדם באופן יוצא מן הכלל. אנו מצליחים לחסן יותר מכפי ששיערנו מלכתחילה. במקביל זורמים החיסונים לארץ על פי התוכנית ואנו נקבלם לאורך השבועות הקרובים".
2 צפייה בגלריה
חיסונים נגד קורונה בירושלים
חיסונים נגד קורונה בירושלים
מבצע החיסונים. חיסוני אסטרזניקה יגיעו החל מאפריל
(צילום: גיל יוחנן)
על חלוקת העומסים בין בתי החולים בארץ אמר פרופ' אש: "העומסים עולים אבל לא מתחלקים בצורה שווה. אנו רואים עומסים גדולים יותר גם בבתי החולים בצפון וגם בירושלים. אנו עושים פעולות של הפחתת העומס על ידי ויסות לבתי חולים אחרים - אם זה ויסות של מד"א, אם זה העברה של חולים לחדרי מיון מבתי חולים עמוסים לכאלה שפחות".
לתדרוך הגיע פרופ' אש אחרי הדרמה בוועדת החינוך של הכנסת, שהצביעה בהתאם לסמכותה כדי להפוך סעיף בהחלטת הממשלה מיום שישי על ביטול הלימודים בכיתות ה' עד י' – וקבעה שגם במהלך הסגר יגיעו התלמידים לבתי הספר בערים המוגדרות ירוקות או צהובות.
במקביל אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד לח"כים מוועדת החינוך כי אם הם דורשים להמשיך את הלימודים כסדרם - עליהם לדאוג שהמורים יחוסנו בהקדם. זמן קצר אחרי סיום הישיבה היא הכריזה על סכסוך עבודה.
בינתיים נרשם "מרד" גם בוועדת החוקה שדנה בתקנות שייכנסו לתוקף עם תחילת הסגר. כל חברי הוועדה שהשתתפו בדיון התנגדו לתקנות. מ"מ היו"ר, ח"כ מיכאל מלכיאלי, שלא הצליח לגייס רוב, החליט לדחות את ההצבעה למחר - וחברי האופוזיציה זעמו ונטשו את הדיון. ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) אמר לפני כן: "אתה מוביל פה מהלך לא דמוקרטי. תביא את התקנות להצבעה או שתסגור את הישיבה".