ח"כ טיבי: לשחרר את העצורים הערבים
(צילום: משי בן עמי, ירון ברנר)

יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, ח"כ אחמד טיבי, קורא היום (ד') לשחרר את כל העצורים הערבים מההתפרעויות האלימות שפרצו בשבוע שעבר על רקע העימותים במסגד אל-אקצא ומבצע "שומר החומות". בראיון לאולפן ynet הוא הוסיף: "אני אגיע היום לבאר שבע להיות עם העצורים. האי-סימטריה (בין המעצרים של ערבים ויהודים, א"ל) זועקת לשמיים".
- אתם דורשים לשחרר את העצורים הערבים, למרות מעשיהם, רק כי יהודים לא נעצרו גם? "יש סרטונים שעורכי הדין יציגו. אני מקווה שבתי המשפט ינהגו בצורה הוגנת וצודקת".
- אבל כשאתה רואה ניסיונות לינץ', פגיעה באנשים, מה שקורה בכבישים, הריסת עמודי תאורה - זה משהו שמבחינתך מוצדק? אנשים חוששים לנסוע מבאר שבע לדימונה. "ביומיים הראשונים אמרנו באמצעי התקשורת הערבית שאנחנו תומכים בזכות המחאה הלגיטימית אבל מתנגדים לאלימות, לפגיעה באנשים, רכבים, לינצ'ים, רכוש ציבורי. הדברים האלה נאמרו על ידי כל ראשי הרשימה המשותפת, כל ראשי הרשויות, ואני חוזר עליהם גם עכשיו. אבל למשל, התקשורת לא הציגה את מה קרה לסטודנטים הערבים בתוך הקמפוס בבאר שבע, שהותקפו גם על ידי המשטרה, גם על ידי אנשי הביטחון של האוניברסיטה וגם על ידי ויג'לנטים יהודים. יש סרטונים שחבל שאתם לא מציגים אותם".
3 צפייה בגלריה
לוד, בשבוע שעבר. "תארו לכם שמנהל בית ספר ערבי היה זורק אבנים"
לוד, בשבוע שעבר. "תארו לכם שמנהל בית ספר ערבי היה זורק אבנים"
לוד, בשבוע שעבר. "תארו לכם שמנהל בית ספר ערבי היה זורק אבנים"
(צילום: AFP)
לדבריו, הירי בלוד שממנו נהרג מוסא חסונה בתחילת המהומות בעיר, בוצע על ידי יהודי מ-40-30 מטרים. "ראו את זה בסרטון. זו לא הייתה הגנה עצמית, זה ירי כדי להרוג", אמר. "היום נחשף שמנהל בית ספר ברעננה השתתף בזריקת אבנים בלוד. תארו לעצמכם שמנהל בית הספר היה ערבי, מה היה קורה? הוא היה מפוטר באופן מידי. בינתיים, במשרד החינוך אמרו 'אנחנו שוקלים'. יש הבדל בין אבן שזורק יהודי ואבן שזורק ערבי. היו יותר מ-1,000 מעצרים ו-112 כתבי אישום, אף אחד מהם לא נגד יהודי. למרות שאתם יודעים שיהודים עשו שפטים בערבים במקומות שונים".
- אם אתה עכשיו עולה לראיון, לצורך העניין ברשת CNN, ונשאל על המבצע בעזה. מה תשיב? "תוקפנות שגובה חיי אדם. נהרגו ילדים. שני ילדים בצד הישראלי, זה כואב ונורא. ונהרגו עשרות ילדים בצד הפלסטיני, והמספרים אומרים הכול".
- לא היית מסביר להם שארגון טרור ששולט ברצועת עזה לקח בשבי שני מיליון תושבים, יורה על בירה של מדינה ריבונית בזמן שעשרות אלפי אנשים צועדים ברחובות? לא היית מסביר להם על מיליוני אנשים שנכנסים למקלטים, גם ערביי ישראל? "כמי שהתנגד תמיד לפגיעה באזרחים, מכל צד, אמרנו שצריך להוציא את האזרחים מחוץ למעגל האלימות כדי שפלסטינים וישראלים לא יהרגו, אף שאין סימטריה בין כובש למי שנמצא במצור. אבל אנחנו הזהרנו מלכתחילה. פריצה לתוך מסגד אל-אקצא, פגיעה במתפללים, 300 פצועים. הניסיון לפנות את שייח' ג'ראח, ההתנהלות המטופשת בבאב אל-עמוד, אמרנו שכל זה יביא להתפוצצות וזה קרה. והיו הפגנות בתוך היישובים הערביים, ואז בלוד באו יהודים חמושים קיצונים וירו בערבים".
3 צפייה בגלריה
אחמד טיבי
אחמד טיבי
אחמד טיבי. "חמושים קיצונים ירו בערבים"
(צילום: אבי מועלם)
- אבל יש גם עובדות כרונולוגיות. אבל אני רוצה לקחת אותך רגע, אחורה, לאל-אקצא. אמרת שישראל פרצה למסגד וזה נגמר במאות פצועים. מה, זה קרה סתם ככה? הרי גם אתה יודע שיש חופש פולחן דתי באל-אקצא, אבל חופש פולחן דתי לא אומר הצטיידות בלבנים כדי להשליך אותן על שוטרים. "האמירה 'חופש פולחן דתי מלא' מעלה חיוך על פניי. לפלסטינים בגדה המערבית אסור להתפלל, לפלסטינים בעזה אסור להתפלל באל-אקצא וגם פלסטינים אזרחי ישראל, שבאים באוטובוסים, עוצרים אותם בכניסה לירושלים בהחלטה מטופשת נוספת שגרמה לעליית מתח".
- התקרית עם האוטובוסים הייתה נקודתית, אחרי תחילת המהומות. וישראל מנעה מיהודים לעלות להר הבית, לא ממוסלמים. "זה נקרא מסגד אל-אקצא, לא הר הבית. מבחינתי, מוסלמים מתפללים במסגד, יהודים בבית כנסת, נוצרים בכנסייה. לכן, הניסיון לעשות השוואה בין יהודים שלא נכנסים למסגד לבין מוסלמים שנאסר עליהם להיכנס למסגד הוא קצת לא הגיוני, בלשון המעטה".
- אז בכל פעם שתהיה איזושהי בעיה באל-אקצא או דברים שקשורים בהר הבית, לחמאס שמורה הזכות להגיב בירי טילים וברקטות? "אני אומר שלא צריך לפרוץ לתוך המסגד ולא צריך לירות בתוך המסגד. זה דבר נורא. שכן שלי מטייבה, מחמוד שייח' יוסף, בחור נורמטיבי, הלך להתפלל בלילת אל-קאדר. הוא נורה ואיבד את העין שלו. הוא אושפז ב'הדסה'. אף אחד מכם לא שאל עליו, לא ראיין אותו, לא בירר איך הוא נפגע, לא חשב אם המשפחה שלו כואבת. יש תקשורת מגויסת. אני ער לעובדה בשבילכם הכול לבן ושחור".
3 צפייה בגלריה
תיעוד הגעת פצועים לבית החולים בעזה
תיעוד הגעת פצועים לבית החולים בעזה
פינוי פצועים לבית חולים בעזה. "לא שידרתם"
- המקום הזה קדוש למוסלמים. איך מפרים קדושה כזאת בהתחמשות ובהבאה של אבנים וכלי נשק? זה לגיטימי? "גם אנשי הוואקף קראו דרך הרמקולים שמסגד הוא מקום לתפילה של אנשים. צריך לתת למוסלמים להתפלל שם בלי המשטרה, בלי ההתגרויות של השוטרים. אתם לא יודעים מה קורה שם. להתגרות, לפרובוקציה ולאלימות - גם בשייח' ג'ראח וגם בבאב אל-עמוד - יש מחיר והשלכות בתוך המסגד. כי זו ירושלים. אני יודע את זה, ואני בטוח שבנימין נתניהו והשר לביטחון פנים יודעים את זה".
- מה הלאה? בלוד, ביפו, ביישובי המשולש, אתה חושב שיש סיכוי שנחזור למסלול שהיינו בו קודם? שיהודים יחזרו ליישובים ערביים והפוך? "התשובה היא כן, אבל לא בלחיצת כפתור. אנחנו יכולים וצריכים לשמר את החיים ולבנות את המחר על בסיס של שוויון זכויות, כבוד הדדי ולא סוס ורוכבו. כל אחד מאיתנו צריך לגלות הבנה לזעם, לכאב, למחאה של האחר. אני ואת לא חושבים אותו הדבר. מותר לך להפגין, מותר לך להגיד שאני טועה, שדעתך שונה משלי. מותר לך להפגין וגם לנו מותר להפגין. ההפגנה שלנו אין פירושה שהיא מקעקעת את יסודות המדינה, איום קיומי. אלה הפגנות זעם על מה שקורה בעזה, על התמונות המרוטשות שהערוצים כאן לא שידרו".
ח"כ איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) אמר היום בבאר שבע: "כאילו תושבי הנגב לא יודעים מי מתפרע להם בכביש 25, מי לוקח פרוטקשן ומי זורק אבנים על יהודים שעוברים בכביש. אין לי בעיה עם כל הבדואים. יש בדואים טובים, נאמנים. אבל מי שלא נאמן צריך לטפל בזה".
- יש בדואים שמפחדים להגיע פה, לבאר שבע. "הייתי מצפה מראשי הבדואים שבאמת יעשו סדר. לא יכול להיות שיהיו כאן יהודים שמפחדים. לא יכול להיות שבדרך למיתר יחסמו את הכביש ויסננו כל מי שנראה יהודי. באתי לכאן קודם כל כדי לחבק את תושבי באר שבע".
- אתה לא חושב שאתה מתסיס את המצב? "יש כאן כל כך הרבה גורמים מתסיסים. אני עומד מולם ולא אתן לזה. אם זה נקרא התססה...".