(צילום: אלי מנדלבאום)

הרשימה המשותפת רחוקה מלהיות משותפת: מאחת ההצבעות החשובות ביותר בכהונת הכנסת, ההצבעה בקריאה טרומית על פיזורה, נעדרו ח"כ מנסור עבאס ויתר חברי רע"ם. יתר חברי הרשימה הערבית הצביעו בעד פיזור הכנסת.
"אחרי ישיבה ארוכה אתמול החליטה הרשימה המשותפת ברוב קולות לתמוך בהצעת החוק לפיזור הכנסת, ואף להצמיד שלוש הצעות חוק ביוזמת חברי המשותפת", נמסר הבוקר מהרשימה המשותפת. אבל יו"ר רע"מ עבאס, שחברי כנסת במשותפת מתחו עליו ביקורת חריפה בתקופה האחרונה בעקבות יחסיו המתהדקים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, החליט לפעול אחרת.
2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"לא בכיס של אף אחד". ח"כ מנסור עבאס בכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אני לא בכיס של אף אחד", אמר עבאס בריאיון לאולפן ynet. "לא הצליחו לשכנע אותי להצביע בעד או נגד, אז אני נמנע". לדבריו, "החברה הערבית עוברת משבר. פשיעה ואלימות, מצוקת דיור, קורונה, מצוקה כלכלית ויוקר מחיה. אז צריך לטפל בנושאים האלה ולא לחזור ולהתעסק עם נושאים שהם לא בסדר העדיפות של החברה".
ח"כ עבאס ציין כי "זו בעצם הזדמנות לא לדבר רק על פוליטיקה. אני בעצם מנצל את זה כדי להעלות את הסוגיות הבוערות של החברה הערבית". בתשובה לשאלה מה קיבל תמורת הצבעתו, ענה: "את מה שיש לי להציג הצגתי אפילו בשידור חי. ביום חמישי שעבר סיכמנו את התוכנית למיגור הפשיעה והאלימות. הייתי מצפה שנתקדם עוד צעד. התוכנית הזאת תעלה 2.5 מיליארד שקל, 500 מיליון לכל שנה, ל-5 שנים. צריך לקבל את ההחלטה לתקצב".
2 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן ומנסור עבאס
אבי ניסנקורן ומנסור עבאס
עבאס עם ניסנקורן, היום בכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר תע"ל אחמד טיבי אמר כי הוא יעשה הכל כדי שהרשימה המשותפת לא תתפרק - אך הוא מודה שהסיעה נמצאת בבעיה. "מה שקרה היום לא הוסיף לא בריאות ולא כוח ולא אמון ציבורי ברשימה המשותפת", אמר טיבי לאולפן ynet. למרות ההבטחות שפוזרו והתקציבים שהובטחו לרשימה המשותפת במשבר הקודם סביב ההצבעה על ועדת הבדיקה לרכש הצוללות אמר יו"ר הסיעה כי "אף אחד לא קיבל כלום. מה עשה נתניהו? לגבי התוכנית למיגור הפשיעה - אין סעיף תקציבי לזה. אין תקציב. ולכן אין ארוחות חינם למר נתניהו".
אחמד טיבי בריאיון לאולפן ynet אחרי ההצבעה
(צילום: אלי מנדלבאום)

במשותפת אמרו הבוקר כי ההחלטה לתמוך בפיזור הכנסת "התקבלה אחר בחינת כל השיקולים וההיבטים של הצבעה זו – והוכרע כי בהתאם לעמדות הרשימה המשותפת בהקמתה, ובהתאם לקו הפוליטי שהובילה בשנים האחרונות, הרשימה רואה בממשלת נתניהו-גנץ אסון מדיני, כלכלי, בריאותי וחברתי".
"נתניהו הוא ראש הממשלה המסית ביותר כלפי האזרחים הערבים", אמרו במשותפת. "הוא האחראי הישיר לחקיקת חוק הלאום הגזעני ולחוק קמיניץ שהוביל לגל הריסות הבתים. הרשימה המשותפת לא יכולה לתרום לאף יום אחד נוסף בו תכהן ממשלה זו, ועל כן היא תצביע בעד פיזור הכנסת". באותה הודעה נאמר כי חברי הכנסת של רע״מ "לא ביטאו עמדה סופית בפגישה, וביקשו לקיים דיונים עד שעות הבוקר". בסופו של דבר, כאמור, הם לא יצביעו ביחד עם חבריהם לסיעה.
בעבר אפף מעטה חשאיות את מערכת היחסים בין הליכוד לבין רע"מ (עד שח"כ עבאס חשף אותה אחרי בחירות אפריל 2019), מתוך הנחה שפומביות תהווה אסון אלקטורלי עבור שני הצדדים.
שיתוף הפעולה בין ח"כ עבאס לבין הליכוד בא לידי ביטוי בתקופה האחרונה בכמה צעדים: הוא לקח חלק בהקמת הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית, שימש ציר מקשר בין הממשלה לבין הציבור הערבי בתוכנית החומש שחודשה, שיתף פעולה בביטול ההצבעה על ועדת החקירה לפרשת הצוללות, הודיע שהוא לא פוסל תמיכה בחוק צרפתי ועוד.
פורסם לראשונה: 14:29, 02.12.20