"בלי גנץ לא הייתה ממשלה". טרופר, היום באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)

שר התרבות והספורט מכחול לבן, ח"כ חילי טרופר, טען היום (ג') בריאיון לאולפן ynet כי "גנץ הוא זה שהביא לחילופי השלטון בישראל. בלעדיו ובלי המפלגה - הממשלה לא הייתה קמה". הוא מתח ביקורת על התנהלות האופוזיציה בנאומו של ראש הממשלה הנכנס נפתלי בנט במליאה, וכן על "המונופול החרדי", שלדבריו - נגמר.
5 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
"נגמר המונופול החרדי". השר טרופר
(צילום: הדר יואביאן )
- אומרים שגנץ עובר ימים קשים היות שהיה יכול לסיים את הסיבוב הזה כרה"מ. "גנץ שלם עם ההחלטה שלו והוא בסדר גמור. 'ישראל לפני הכול' זו לא רק סיסמה אצלו, אלא דרך חיים. זה שיש לכל אחד מאווים אישיים זה בסדר ולגיטימי, בסוף בני יודע שהוא חתום על לכתו של נתניהו, הוא היה האלטרנטיבה הראשונה ב-2018. לאחר מכן, כשנכנסנו לממשלה, במשך שנה לקחנו את כל המוקדים החשובים לנתניהו, בטח בנושא דמוקרטיה ומשפט. השבוע קמה ממשלה שבלי גנץ וכחול לבן פשוט לא הייתה קמה. בסוף הוא זה שהביא לחילופי השלטון בישראל, איך שלא נסובב את זה - בני גנץ חתום על כך".
- תוך שהוא משלם מחיר אישי. "יש מחיר אישי, וכולם משלמים מחירים אישיים, אבל בקודים שלנו - כשהמדינה צריכה אותך אתה משלם כל מחיר שאתה צריך. עצם כניסתו לפוליטיקה לוותה בהבנה של מחירים אישיים. הוא החליט שהוא אלטרנטיבה, שעושה איחודים גדולים. בזכות כניסתו לממשלה, למרות הביקורת, מערכת המשפט עומדת היום על הרגליים. בזכות זה בכלל יש משפט לנתניהו, בזכות זה הוא שר הביטחון. תחשבו על מצב שבו מישהו אחר היה מנהל את המערכה האחרונה ולא גנץ".
5 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד המשפטים: בני גנץ יוצא, גדעון סער נכנס
טקס חילופי שרים במשרד המשפטים: בני גנץ יוצא, גדעון סער נכנס
גנץ בטקס חילופי שרי המשפטים. "שלם עם ההחלטה"
(צילום: לע"מ)
- אתם מרגישים שווים בכל האירוע או שהדברים מתנהלים בחלונות הגבוהים בין בנט ולפיד? "אנחנו מרגישים חלק, המציאות הישראלית מחייבת שנהיה חלק. בני גנץ הוא שר הביטחון ואנחנו ביום מאוד רגיש, אף אחד לא יכול לנהל את האירוע הזה בלעדיו. המוקד המרכזי של הממשלה הזאת חייב להיות גנץ, בטח בכל מה שקשור לביטחון".
- נחה דעתך לאפשר את המצעד בירושלים? "עם האיזונים הנכונים, זאת ההחלטה הנכונה. הייתי בשבוע שעבר גם בדיוני הקבינט בנושא הזה, עוד בממשלה הקודמת".
טרופר, שמעתה אמור לעבור להיות משקיף בקבינט, סיפר: "גם שם ניסו לחפש את האיזון הנכון. אני לא בטוח שההתנהלות של בן גביר וסמוטריץ' היא מופת לאחריות לאומית, היה מוטב קצת איפוק. אבל מרגע שזה עלה על סדר היום, אני לא חושב שהיה מנוס מלאפשר ליהודים לצעוד עם דגלים בירושלים".
נאום בנט במליאה. "ההשתוללות שם ביטאה כמה חסר הקול המתון והממלכתי"
(צילום: ערוץ כנסת )

- אבל אולי הממשלה צריכה להסתכל על התמונה הכוללת ולא רוצה להדליק את המזרח התיכון? "זאת באמת הדילמה שעלתה בשיקולים, ואני סומך על גנץ ועל השר לביטחון הפנים בר-לב שעשו את כל הערכות המצב הנכונות, את האיזונים בין האמירה הקשה שלפיה יהודים לא יכולים לצעוד עם דגל ישראל בירושלים בירתם - לבין החשש מהתלקחות. אני חושב שהם קיבלו את המתווה הנכון, מקווה שיוכיח את עצמו".
- לדעתך גם אפשר להמשיך עם זה הלאה? כל ראש חודש וכל פעם שבן גביר רוצה לעלות להר הבית? "הייתי רוצה להאמין שכולם יתנהלו באחריות קצת יותר גבוהה. שאר הדברים שהשתנו בממשלה הזאת הם העובדה שיש פתאום חבורה של שרים מכמה מפלגות - ממשלה עניינית, מתונה, ממלכתית. הלוואי וכולם ינהגו כך.
"האירוע במליאת הכנסת בהשבעה וההשתוללות של חלק מהאנשים שלמדו להיות באופוזיציה, מבטאת כמה חסר הקול הפשוט של מתינות וממלכתיות", אמר שר התרבות בהתייחסו לנאומו של ראש הממשלה בנט במליאה, שנקטע שוב ושוב בשל קריאות חברי האופוזיציה החדשים. "החזקנו אותו בכחול לבן בקצות האצבעות במשך שנה שלמה - קמה ממשלה שזו הדינמיקה, השפה והתדר שלה".
5 צפייה בגלריה
מסלול מצעד הדגלים בעיר העתיקה בירושלים
מסלול מצעד הדגלים בעיר העתיקה בירושלים
מסלול מצעד הדגלים, הערב בירושלים
5 צפייה בגלריה
 המצעד והאיומים. לקראת ערב מתוח
 המצעד והאיומים. לקראת ערב מתוח
המצעד והאיומים. לקראת ערב מתוח
(צילום: AFP, מג'די פתחי, TPS)
- דנו כאן קודם על כך שאתם ממשלה חילונית, "עוקרים את היהדות". יש בסיס או שאלו טקסטים פוליטיים? "אני השתחררתי מהצורך לספור כיפות וחצאיות, אבל יש יותר מאשר הממשלה הקודמת. אין לי שום רגשי נחיתות, אני לא מקבל את הקביעות של הנהגה חרדית עד כמה אני דתי".
- ח"כ בוסו מש"ס אמר שהם חוששים מרבני צהר, מזה שתפרקו את המונופול החרדי. "מצוין, זה דווקא לטובתה של היהדות בישראל. כדאי מאוד שהמונופול החרדי, שכולל בין היתר את נושאי הכשרות, גיור ועוד, יישבר סוף סוף לטובת יהדותה של המדינה. זה שיש פה 400 אלף איש שרוצים להיות חלק מהסיפור הישראלי-יהודי ולא מאפשרים להם, כי הרבנות שנשלטת במונופול החרדי נועלת בפניהם שערים - היא לא היהדות שלי.
"היהדות שלי היא בית הלל, היא 'ואהבת לרעך כמוך', 'חביב אדם נברא בצלם כל אדם', ואני רוצה לפתוח את השערים", המשיך טרופר, "אני מרגיש שזה סיפור הרבה יותר יהודי, מאשר כל אחד שמטיף לי על היהדות שלי".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
על נתניהו: "מבין את הכאב שלו, יש לו המון זכויות"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
תודה לחוק הנורבגי? הח"כים החדשים במשכן: מאיר יצחק הלוי ומופיד מרעי
(צילום: אלכס גמבורג, ירון ברנר)

- הם אומרים שנגמרה היהדות. "לא נגמרה היהדות, נגמר המונופול החרדי על היהדות בישראל. אני משוכנע שאם תבדקו בכל סקר את רוב הציבור הישראלי, תראו שהוא רוצה את היהדות שאנחנו מציעים לו. הוא לא פחות יהודי מאף אחד מש"ס או ביהדות התורה. יש לי אלרגיה לשנאה, ואין לי שום שנאה כלפי החרדים.
"ברמה האישית אני אוהב את ח"כ בוסו ואת ההנהגה החרדית יש לי מחלוקת עמוקה איתם, והעובדה שבמשך שנים, בגלל כוח פוליטי לא פרופורציונלי, כי הרי לא באמת כל הציבור ישב מאחוריהם, הם פשוט יכלו לשלוט בברז הזה", הוסיף, "הם מנעו מאנשים שרוצים להיות יהודים להתגייר, הם מנעו מאנשים שרוצים תעודת כשרות, אבל לא בד"צ או לא חרדים, לקבל את האפשרות הזו - ממלונות ומסעדות. אני מאוד מקווה שהדבר הזה יסתיים עכשיו".
- אז יש להם ממה לדאוג. "אני לא משוכנע שהאזרחים החרדים עומדים מאחורי ההנהגה שלהם, לא בעניין הזה ולא בכלל. אני חושב שבמובן הזה אנחנו מייצגים גם הרבה מאוד את החרדים, ואני אומר לאזרחים החרדים - אנחנו נדאג לכם. זה שההנהגה החרדית שלכם בחרה שלא להיות בקואליציה, זה שהיא בחרה להיכנס בממשלה הזו ולחלל שם שמיים במליאה השבוע, לא מייצג אותם. בדיוק כמו הדרישה של כחול לבן לוועדת חקירה ממלכתית באסון מירון - רוב הציבור החרדי גם רוצה את זה".
עוד על שאירע במליאת הכנסת אמר טרופר: "כשמקללים במליאה, אני לא מרגיש שזה מקדש שם שמיים וזה גם לא ממלכתי. אני רק חושב על האנשים שרואים את הנציגות החרדית ואומרים לעצמם שהם מתביישים".
- חפיפה בין ביבי לבנט שארכה פחות מחצי שעה - זה ביזוי? זלזול? "הייתי מאוד רוצה שהחלפת השלטון תהיה הרבה יותר מכבדת, לא אותנו ברמה האישית, אלא את מדינת ישראל. שתהיה חפיפה יותר ארוכה, שיהיה טקס חילופים כמו בעבר. אני יכול להבין את הכאב הגדול של נתניהו עצמו, אין לי שום עניין לבזות אותו ויש לו הרבה זכויות, ולא את הקהל הגדול שהוא מייצג. יש מיליונים שכואב להם מהקמת הממשלה הזאת. כשאני בצד התקווה, השינוי והריפוי, אני לא שוכח שיש מיליונים שחושבים אחרת ממני. אם כואב להם וקשה להם, אין לי שום עניין לדרוך עליהם או לעלוב בהם. ביהדות אומרים 'לא זורקים אבן אחר הנופל'. עכשיו יש נפילה, ואין לי עניין לדרוך עוד. חבל, הייתי רוצה שזה יהיה אחרת, אבל אני מסוגל לחיות גם בלי זה".