4 צפייה בגלריה
חיפושים אחר מסתננים שחצו מלבנון, אין הנחיות מיוחדות לתושבים
חיפושים אחר מסתננים שחצו מלבנון, אין הנחיות מיוחדות לתושבים
החיפושים הלילה אחר מסתננים
(צילום: מועצה מקומית שלומי)
שני החשודים שחדרו אמש (יום ראשון) מלבנון לישראל עדיין לא נמצאו, והמקרה הולך ומסתמן כמחדל חמור - השני בתוך שבוע. למרות סריקות נרחבות ביישוב שלומי וסביבתו, בהשתתפות מאות לוחמים ושוטרים, השניים לא אותרו וככל הנראה מסתתרים בפינה שלא התגלתה. עם זאת, צה"ל - שמעריך שמדובר במסתננים מהגרי עבודה - לא שולל אפשרות שהם המשיכו לצעוד דרומה בגליל המערבי.
על רקע המחדל, תושבי הגליל המערבי חוששים כי חדירת המסתננים הייתה פעולה מתוכננת של חיזבאללה, שמנסה לדבריהם ללמוד את פריסת כוחות צה"ל בגבול לבנון ולזהות נקודות תורפה. צה"ל הסיר הבוקר את ההגבלות על התושבים שאמש התבקשו להישאר בבתיהם בשל החשש מחדירה, אך עדיין לא תפס את המסתננים.
ראש מועצת שלומי גבי נעמן דרש הבוקר כי באזור תושלם הקמת החומה על גדר הגבול, שהקמתה מתעכבת בגלל היעדר תקציב. "צריך גדר ואמצעי התרעה, כדי שאנשים לא יוכלו להגיע לגדר, ואת האירוע הלילה חייבים לתחקר. מדובר פה בחיי אדם", התריע נאמן.
4 צפייה בגלריה
גבול הצפון
גבול הצפון
פצצות תאורה מעל שלומי, אמש
הנחת העבודה של צה"ל היא שמדובר באירוע פח"ע, כהנחה קבועה בכל מקרה כזה - גם אם בסופו מתברר שמדובר במסתננים או ברועי צאן לא חמושים. יחד עם זאת, העובדה שחלפה כבר חצי יממה מרגע הזיהוי והמסתננים עדיין לא אותרו נחשבת לתקלה.
למרות הודעת הצבא שמדובר במסתננים, ביישובים מתקשים להירגע. תושב חניתה אמר ל-ynet כי חיזבאללה הוא האחראי לחדירות האלה, כדי לבחון וללמוד את תגובת הצבא. "אויבינו למדו אותנו עוד פעם. מי מוקפץ בזמן אירוע כזה ומי לא. האם יש תגובה, או בעיקר האם אין תגובה, היכן לאורך הגזרה יש כוחות, היכן אין, איך עובדת האבטחה בגדר. זה יעלה לנו בדם, והרבה", הזהיר.
האירוע החל בשעות הלילה המאוחרות עם זיהוי חשד לחדירה באזור שלומי-חניתה. למקום הוזעקו כוחות צבא גדולים שהחלו בסריקות לאור פצצות תאורה שנורו לאוויר. כיתות הכוננות ביישובי האזור הוקפצו, והתושבים בחניתה ובאזור הצפוני של שלומי נקראו שלא לצאת מהבתים. כביש הגישה לחניתה נחסם. החיפושים נמשכו כל הלילה, והתרחבו עם אור ראשון, אך המסתננים לא נתפסו. מכיוון שבצבא העריכו בסבירות גבוהה שמדובר במסתננים, ובשל כך הוחלט על חזרה לשגרה במישור האזרחי.
מפגינים לבנונים מתקרבים לגדר הגבול במהלך מבצע שומר החומות

ראש מועצת שלומי, גבי נעמן, דרש כי באזור תושלם הקמת החומה על גדר הגבול, שהקמתה מתעכבת בגלל היעדר תקציב. "זה לא ייתכן שבאזור כמו שלנו, כאשר כמה עשרות מטרים מפרידים בין גדר הגבול ליישוב, מסתפקים בגדר מסכנה של שניים וחצי מטר, ולא משלימים את הקמת החומה המתוכננת בין ראש הנקרה וחניתה", אמר נעמן.
"אחרי האירוע של המסתנן שנכנס ליישוב לפני שנה, פניתי לשר הביטחון, לראש הממשלה, לרמטכ"ל ולאלוף הפיקוד. קיבלתי הבטחות להשלמת הגדר, אך עד כה לא הועבר התקציב לשם כך", הוסיף נעמן. "צריך גדר ואמצעי התרעה, כדי שאנשים לא יוכלו להגיע לגדר, ואת האירוע הלילה חייבים לתחקר. מדובר פה בחיי אדם". הוא אמר כי בכוונתו לפנות היום פעם נוספת לשר הביטחון בעניין.
במקביל הביע נעמן אמון בצה"ל וביכולותיו. "יש מאות חיילים שנמצאים מהלילה ביישוב וביערות מסביב וסורקים". בהודעה לתושבים הבוקר מסר על חזרה מלאה לשגרה, כולל פתיחה מלאה של מוסדות החינוך. "למרות שהאירוע טרם הסתיים אנו בשגרה מלאה. צה"ל פרוס בכוחות גדולים ברחבי היישוב. הגנים ומוסדות החינוך יתוגברו בשלומי על ידי כיתת הכוננות שלנו וצה"ל יתן מעטפת מסביב", כתב נעמן לתושבים.
זירת הדקירה באשכול בשבוע שעבר
(צילום: נאור אואקרט)

4 צפייה בגלריה
המסתנן הסודני שנעצר בשלומי
המסתנן הסודני שנעצר בשלומי
מסתנן שנתפס בשלומי, יוני 2020
בהודעת צה"ל הבוקר נאמר: "במהלך הלילה ביצעו כוחות צה"ל סריקות נרחבות בעקבות זיהוי עקבות של שני חשודים במרחב גדר הגבול עם לבנון. החיפוש אחר החשודים נמשך והועבר גם לטיפול כוחות משטרת ישראל. כוחות צה"ל פרוסים במרחב ופועלים להגנה על התושבים. מהממצאים שעלו בסריקות ככל הנראה לא מדובר באירוע לאומני. האירוע יתוחקר. התושבים ביישובים הסמוכים לגדר הונחו לחזור לשגרה".
אמש אותרו עקבות של השניים ליד גדר המערכת באזור הגזרה המערבית שבין שלומי לאדמית. כוחות גדולים הוקפצו להשתתף בסריקות, פצצות תאורה שוגרו לאוויר וגם מסוקי חיל האוויר וכלי טיס נוספים הוזנקו. התושבים הונחו זמנית להסתגר בבתיהם, אך הנחיה זו בוטלה במהלך הלילה.
המקרה מתוחקר בפיקוד הצפון ובאוגדת הגליל, אך מזכיר בחלק במאפייניו החמורים את התקלה החמורה בשבוע שעבר, שבמהלכה חדר לישראל עזתי חמוש בסכין דרך פרצה בגדר בגבול עזה וצעד כמה קילומטרים עד ליישוב בחבל אשכול - שם ניסה לדקור את איש ביטחון. תקלה זו הוגדרה בצבא כתקלת אנוש חמורה מאוד.
לפני שנה בדיוק, ביוני 2020, נכנס אזרח סודני משטח לבנון לישראל באזור שלומי. הוא הצליח להגיע ליישוב בלי להיתפס, והסתתר במעביר מים סמוך לבתי היישוב. תושבת המקום שזיהתה אותו הזעיקה את הצבא והוא נתפס.