בשעה שהממשלה אישרה את תקנות הסגר שייכנס לתוקפו ביום ראשון ב-17:00, הגיעו רבבות ישראלים לקניונים, לשווקים ולמרכזי הקניות והמסחר שעומדים להיסגר. בסניף איקאה בראשון לציון, ולא רק שם, נרשמו תורים אדירים כשאלפי לקוחות יצרו עומסי ענק בקופות. "זה כמו התורים לצ'ק-אין בנתב"ג באמצע אוגוסט", אמרה אחת הלקוחות.
חלק מהלקוחות התייאשו ועזבו את העגלות עם תכולתן ונטשו את החנות. איקאה סבלה מסגירה ממושכת בשני הסגרים הקודמים ובאחרון אף פתחה בניגוד להנחיות את החנות, אולם רק את קומת מחלקות כלי הבית ולא את קומת הרהיטים. זאת מאחר שמשרד הבריאות אישר למתחרותיה, "אייס" ו"הום סנטר", לפעול כל העת וללא הגבלה בשנה האחרונה, בטענה שבין מוצרי שתי הרשתות יש גם כלים ואמצעים חיוניים לבית. באיקאה לא פתחו את המסעדה הפופולרית שבמרכז החנות.
רבים הגיעו גם לשוק הכרמל בתל אביב. שולה (76), המתגוררת סמוך לשוק, נוהגת לערוך קניות לשבת במקום כבר 30 שנה. "לא צריך לסגור בכלל את השוק", היא אמרה. "זה ליד הבית שלי, פחות מ-1,000 מטר. זה מקום פתוח תחת השמיים ואם אתה שומר על ההנחיות ושם מסיכה - לא תידבק בקורונה. עכשיו, במקום לקנות ליד הבית, אצטרך לקחת אוטובוס - שזה מקום סגור - ולנסוע לסופרמרקט, שגם הוא סגור, ושם יש סיכוי גבוה יותר שאדבק בקורונה. אני לא מבינה את ההחלטה הזאת".
גם עדיאל ועמית הגיעו לשוק כדי לקנות מצרכים לארוחת ערב. "בגלל שלא נוכל להיפגש עם כולם בשבועיים הקרובים, לפחות הזמנו הרבה חברים לארוחה הערב", הם אמרו.
"זה כמו סעודת פרידה מכולם לתקופה הקרובה", הוסיפו עדיאל ועמית. "בסגרים הקודמים נפגשנו עם חברים ליד הבית ועכשיו, בגלל שמתכוונים להגביר את האכיפה, יש קצת פחד. אם נראה שאנשים לא ממש מקפידים על הסגר - שאנחנו מאוד לא מאמינים בו - כנראה נחזור להיפגש עם כולם".
שוק מחנה יהודה היה עמוס במיוחד הבוקר עם אלפי קונים שהסתובבו בין הדוכנים והחנויות. קבוצות התיירים שהגיעו לסיורים העניקו תחושה של חזרה לשגרה, אך השגרה הקצרה תסתיים ביום ראשון הקרוב עם תחילת הסגר השלישי. רחלה איבגי היא מדריכת תיירים שהדריכה קבוצה שהגיעה לחגוג יום הולדת בירושלים לאחת מהמשתתפות. מדריכי הטיולים נפגעו במיוחד במהלך הסגר, ורק לאחרונה הם חזרו להדריך קבוצות.
"באנו לבלות בירושלים. אכלנו ועוד נאכל, נשתה ונסניף את השוק המהמם הזה, רגע לפני הסגר", אומרת איבגי. "אנחנו חיים בין סגר לסגר בהדרכת טיולים. הכריסמס השנה לא היה כמו כל שנה. עצוב שהגענו לסגר שלישי אבל אינשאללה שזה יהיה הסגר האחרון. יאללה, מספיק, מיצינו".
"אנחנו בקושי שורדים, פוגעים בפרנסה"
בקניון "8 סנטר" שבקריית שמונה נרשמה תנועה דלילה באופן יחסי של לקוחות בסוף השבוע האחרון לפני הסגר. אחד הקונים, רגב בן חיים מקיבוץ נאות מרדכי, אמר כי אינו מתרגש. "אשתי עוסקת בחינוך לא פורמלי, אני פיזיותרפיסט, אז שנינו ממשיכים לעבוד. הסגר פחות משפיע עלינו, אבל כן, באנו לקניות אחרונות לפני שהחנויות ייסגרו. ברור שסופרמרקטים נשארים פתוחים אז אין דרמות מבחינתנו".
לקוחה אחרת, יעל ברודי ממטולה, הגיעה לרכוש נעליים. גם היא טוענת כי הצטיידה בכל הדרוש לה, כך שהקניות הן לא הדבר שהכי יחסר לה בתקופת הסגר הקרובה. "במהלך השנה הזו גילינו כל מיני אתרי אינטרנט שאפשר לבצע קניות דרכם", סיפרה. "מבחינה אישית אני גרה בקומפלקס עם עוד כמה חברים ומשפחות אז אנחנו ביחד, ופחות מרגישים את הבדידות של הסגר.
"האם הסגר זו הדרך הנכונה, האם הוא יעיל? אני כבר לא יודעת. למרות שיש הרבה ביקורת על הממשלה, שבסופו של דבר מפילה את הכול עלינו, האזרחים. אני חושבת שזה הכי טוב שהם יכולים לעשות כרגע. זה לא שהם רוצים להרע לנו".
גבי חסין, בעל חנות מתנות בקניון, אומר כי המצב הכלכלי של בעלי החנויות קשה מאוד: "זה אירוע שנמשך כבר שנה. נכון, סגר זה דבר יעיל, מונע התקהלויות ומוריד את התחלואה, אבל מה זה עוזר אם מיד כשפותחים שוב את העסקים ההתקהלויות חוזרות? בצורה כזו, המגפה הזו יכולה להימשך עוד שנים. לך תדע אם החיסונים יעזרו".
על העבודה בתקופת הסגר הוא מספר: "אנחנו מצליחים לעבוד קצת במשלוחים אבל זה לא אותו דבר. אנחנו בקושי שורדים. אנשים רוצים לחיות, לצאת, לראות את הדברים בעיניים, לעשות קניות".
גם הקניון הגדול בפתח תקווה פתח הבוקר את שעריו, וב-10:00 גדשו את המקום קונים רבים, בעיקר הורים וילדים. רותם טובול, תושבת העיר, אמרה: "באנו לפני הסגר להשלים קניות. היום הילדים בחופש, אז לקחנו אותם לבלות בקניון לפני הסגר".
בקניון מוצבים שלטים רבים המורים ללקוחות לשמור על עטיית מסכות ושמירת מרחק, כמו גם מאבטחים רבים שמשגיחים ומעירים ללקוחות שלא מקפידים על התקנות. קומת המסעדות סגורה כמעט כולה.
סבטלנה פיסחוב הגיעה לקניון יחד עם בתה ואמה. בידיהן הן נשאו שקיות שבתוכן בגדים: "רצינו להספיק לקנות בגדים לפני הסגר. לא יודעת מתי ייגמר הסגר וחשבתי שכדאי שאבוא היום - העיקר שלא יחסר".
עובד באחת החנויות למוצרי טלפון ניידים אמר: "אין לחץ של לקוחות. חבל שעושים סגר ופוגעים בפרנסה של אנשים. יהיה טוב. נעבור גם את זה".
גם במרכז הקניות "ביג פאשן" באשדוד הקדימו הקונים לנצל את ההזדמנות האחרונה לקניות לפני הסגר. רועי אדמון, מנהל חנות נעליים, מספר על האכזבה לקראת סגירת העסק: "האמת שאני ממש מבואס. עבדנו מאוד קשה כדי לסדר את החנות ולהביא את כל הדגמים. כמה זמן אנחנו כבר בשגרה, חודש וקצת? אז עוד פעם לחזור? זה דורש המון מאמצים, גם מהצוות וגם מההנהלה".
שיראל אבקסיס מאשדוד ועמיאל סרוסי מבאר שבע החליטו לנצל את היום האחרון ואת השמש הנעימה כדי לערוך קניות וגם, אומרת שיראל, "לשתות קפה - לפני שיסגרו את כל בתי הקפה". מנגד, טוען עמיאל כי "אין באמת מה להילחץ מזה, זה סתם. כל הסגרים הרי זו חרטה. יש הכול - אבל במתכונת יותר מצומצמת".
הקניונים: נפתח את החנויות ב-10 בינואר
רשתות האופנה והקניונים טוענים שלא מדובר בסגר ומאיימים לפתוח החנויות. בינתיים, נרשמה עלייה של יותר מ-12% ברכישות בכרטיס אשראי לעומת השבוע שעבר.
שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות האופנה, המסחר וההסעדה ואופיר שריד, יו"ר פורום הקניונים, שלחו מכתב לקבינט הקורונה שבו הם טוענים: "זה לא סגר מלא, זה שקר מלא".
במכתב הם מאיימים: "המסחר לא ישלם את מחיר המחדלים של הממשלה ולכן בכוונתנו לפתוח את העסקים בכל מדינת ישראל ב-10 בינואר. יש לזכור שעד אז יחוסנו למעלה ממיליון אזרחי ישראל כולל האוכלוסייה שבסיכון".
"מתחילת משבר הקורונה ועד היום המסחר בישראל היה סגור קרוב לחמישה חודשים, כשבמקביל ממשלת ישראל ייבאה את הנגיף מחו"ל, כמו כן, לא בוצעו אכיפות במגזר הערבי, במגזר החרדי, במסיבות ובחתונות; תפילות בהר הבית התקיימו ללא אכיפה כלל והתחלואה עלתה ועלתה. הממשלה לא מיישמת לקחים וחוזרת על מתווה סגר שני, שהוביל למצב היום, במקום סגר אפקטיבי שאיפשר חמישה חודשי שיגרה. אנחנו מודיעים בזאת לממשלת ישראל שהמסחר בשלבי גסיסה מתקדמים".