ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (רביעי) כי הוא לא מתכוון לבקר באבו דאבי לפני הבחירות, וכי הדיווחים על כך שהוא מנסה לנסוע בכל זאת הם ספין. אך לפי בכיר ישראלי, למרות שהסיכויים לכך קלושים, עדיין קיים סיכוי שראש הממשלה יגיע.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: הדר יואביאן)
שרים בכירים בליכוד וגורמים בכירים אחרים אמרו כי לשכתו של נתניהו פעלה בימים האחרונים מאחורי הקלעים כדי לשכנע את האמירתים לקבל את נתניהו באבו דאבי היום או אפילו מחר, ימים ספורים לפני הבחירות.
גורמים ישראלים ציינו כי לשכת נתניהו ניסתה לתאם את הביקור להיום עד הרגע האחרון, אך לאחר שהתברר שיורש העצר מוחמד בן זאיד לא יהיה באבו דאבי, נבחנה אפילו אפשרות לדחות את הביקור ליום שישי.
ואולם, האמירתים שרק לפני שבוע הסכימו לקבל את נתניהו בעקבות הלחץ של ראש המוסד יוסי כהן ששכנע את יורש העצר מוחמד בן זאיד לקבלו לביקור קצר, הבינו שנתניהו מנצל את ההזדמנות - וסירבו. מה שהכעיס את אנשי האמירויות היו דבריו של נתניהו בימים האחרונים בראיונות שהעניק לכלי התקשורת ובהצהרותיו בכנסי הבחירות, לפיהם יורש העצר הסכים מיוזמתו להשקיע 40 מיליארד שקל בישראל.
האמירתים חרגו ממנהגם והעבירו מסר פומבי לישראל שאין להם שום עניין לקחת חלק בקמפיין הבחירות בישראל. שר החוץ האמירתי לשעבר ויועצו של יורש העצר, אנואר גרגש, צייץ בטוויטר כי "מנקודת מבטנו, מטרתם של הסכמי אברהם היא לבנות בסיס אסטרטגי חזק למען שלום ושגשוג עם מדינת ישראל ובאזור. איחוד האמירויות לא תיקח שום חלק בבחירות הפנימיות בישראל. לא עכשיו ולא לעולם".
2 צפייה בגלריה
מסגד שייח' זאיד
מסגד שייח' זאיד
אבו דאבי
(צילום: איתי בלומנטל)
לדבריו של גרגש הצטרף גם שר התעשייה האמירתי, סולטן ג'אבר, שפרסם הודעה בעקבות דברי נתניהו, אמר כי ההשקעה בישראל עדיין נמצאת בבחינה, ואם אכן תתרחש - היא תצא לפועל רק על בסיס של כדאיות כלכלית, ולא על בסיס פוליטי.
בכירים באמירויות הוסיפו כי "עם כל הכבוד לנתניהו, ההסכם שנחתם הוא בין המדינות והעמים ולא עם אדם ספציפי כזה או אחר". הבכירים הזכירו כי באמירויות הסתייגו מלכתחילה מקיומו של הביקור בעיתוי שכזה, אך בסופו של דבר הסכימו לקיימו כשבועיים לפני הבחירות. מאז שהביקור התבטל על רקע המשבר מול ירדן ואשפוזה של רעייתו של נתניהו, לא הייתה נכונות לקיים ביקור של ראש הממשלה. "זה לא היה נראה טוב, לא רצינו לספק לנתניהו תמונות לקמפיין", אמר בכיר באמירויות.