2 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקות
בדיקה בדיקות
ארכיון
(צילום: AFP)
ביום רביעי האחרון הנחה משרד הבריאות את קופות החולים להפסיק לבצע בדיקות קורונה למבוטחיהן לפני נסיעות לחו"ל החל מסוף החודש, ואלו צפויות להתבצע בבתי החולים בלבד ובאופן פרטי. כך עודכנו ביממה האחרונה גורמים בקופות החולים השונות. בכך, צפוי המשרד לשנות את ההנחיה שלפיה לטסים לחו"ל תינתן עדיפות לבדיקה, עליה חתמה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס.
ההנחיה החדשה תבטל למעשה את האיסור של מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב, על בתי החולים לבצע בדיקות קורונה פרטיות - זאת למרות שמוסדות רפואיים כמו הדסה עין כרן בירושלים ואיכילוב בתל אביב המשיכו לבצע בדיקות עבור תשלום גם לאחר הנחייתו של בר סימן טוב.
2 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי
ד"ר שרון אלרעי
ההנחיה הקודמת שלה צפויה להשתנות. ד"ר שרון אלרעי-פרייס
בקופות החולים הגיבו להנחיה המתגבשת ברגשות מעורבים. "היינו שמחים לא לערוך את הבדיקות האלה", אמר גורם באחת מקופות החולים. "כרגע אנחנו עוד יכולים לעמוד בזה, כי מדובר במספרים קטנים, אבל ברגע שיתחיל החורף כל בדיקה חשובה ולכן לא נוכל לקחת עליהן אחריות. עם זאת, להעביר את הבדיקות לבתי החולים זה להחליף בעיה בבעיה אחרת, משום שגם הם יצטרכו לפנות את המשאבים שלהם לבדיקות הקורונה בחורף, וזו הרי תשתית ציבורית".
גורם אחר בקופות החולים אמר: "הסיבה שלא נוכל להמשיך לעשות את הבדיקות לנוסעים לחו"ל היא לא רק מחשש שהן יעמיסו עלינו, אלא גם משום שיש בעיה עם גביית תשלום עבור השירות הזה כחלק מפעילות קופת החולים".
יצוין כי מאז פתיחת השמיים התמודדו קופות החולים עם קשיים ביורוקרטיים בהנפקת תוצאות הבדיקה, ובהן ציון שם הנבדקים באנגלית.
הדבר גרם לתרעומת בקרב נוסעים שטסו ביום רביעי בבוקר לקרואטיה ולא אושרו להיכנס למדינה בגלל בעיה בתוקף הבדיקה לקורונה שהציגו בפני הרשויות בזגרב. הקושי נבע מכך שקופות החולים שביצעו את הבדיקות הטעו את הטסים בכל הנוגע לתיאום מועד הבדיקה. כלומר, שאלת 48 השעות שחלפו מאז ביצוע הבדיקה - כפי שנדרש במדינה כגון קרואטיה - ומרגע ההגעה ליעד. בדיעבד התברר לנוסעים כי בקרואטיה סופרים את 48 השעות מיום ביצוע הדגימה בפועל.
כך למשל, מאור, אופיר ובני קוריצונר מגבע כרמל, עוכבו שלשום במשך שעות בנמל התעופה בזגרב. הם הפנו אצבע מאשימה כלפי קופות החולים ומשרדי הבריאות והתיירות: "לא היינו טסים לו היינו יודעים שקיים סיכון גבוה שניפול בפח. קופת החולים, מצידה, ענתה שהיא לא אשמה. היא אמרה שהיא רק הפלטפורמה לביצוע הבדיקה. מי ייקח אחריות על הנוסעים המבולבלים?".

אלא שכעת נוצרה בעיה אחרת: על סמך האמור, הרי שצריך לתאם בדיקה מול קופת החולים וגם להספיק לקבל את התוצאה עד ההתייצבות לטיסה בנתב"ג. כמו כן, על הבדיקה להיות בתוקף לפי מדינת היעד - והדבר כמעט בלתי אפשרי, לפחות לפי דברי הגורמים בקופות החולים. נכון להיום, לדברי מבוטחים, בעת תיאום הבדיקה יש להמתין לתוצאה משך זמן שעומד על בין יומיים לארבעה ימים.
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עופר מרום, אמר אתמול כי "בעקבות הפניות הרבות בנושא שמתקבלות במועצה, בכוונתנו לפנות מיידית הן לראש רשות התעופה האזרחית והן ליו"ר ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא-ביטון, על מנת שיספקו הנחיות ברורות וכן יסדירו גם את זכויות הצרכנים העולות בהקשר זה".
מרום הוסיף: "מאז פתיחת השמיים למספר מצומצם של יעדים מתקבלות במועצה לצרכנות תלונות בנוגע להוראות הלא ברורות - ונוסעים מוצאים את עצמם תקועים עם חופשה שהופכת לעונש".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "על מנת לייעל את מערך הבדיקות הלאומי, הוחלט כי קופות החולים, אשר הגדילו משמעותית את יכולות מערך המעבדות שלהן, יבצעו את הבדיקות למבוטחים סימפטומטיים ולקטיעת שרשרות ההדבקה. מבוטחים הנדרשים לבדיקה עבור נסיעות פרטיות לחו"ל יבצעו בדיקות אלו תמורת תשלום בבתי החולים".