למהלך השנוי במחלוקת והחשאי להסרת הסנקציות שהוטלו על המיליארדר הישראלי דן גרטלר, בשלהי ימי ממשל הנשיא דונלד טראמפ, קדם מסע שתדלנות מצד בכירים ישראלים, בהם ראש המוסד יוסי כהן והשגריר לשעבר בוושינגטון, רון דרמר. כך דווח היום (ו') באתר האמריקני "בלומברג".
הן כהן והן דרמר, כך דווח, שוחחו עם גורמים בכירים בארה"ב במשך חודשים כדי לשכנע ולהקל על גרטלר, ונימקו זאת בשיקולי ביטחון לאומי, בערך של קשריו באפריקה ובמפעל התרומות שלו בישראל.
2 צפייה בגלריה
ראש המוסד יוסי כהן
ראש המוסד יוסי כהן
ראש המוסד יוסי כהן. כבר לא בדיוק אורח רצוי בקונגו
(צילום: מוטי קמחי)
בשבוע שעבר חודשו הסנקציות האמריקניות על גרטלר, איל הכרייה שלכאורה היה מעורב בשחיתות במסגרת עסקאות שרקם עם מנהיגים ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, בהם הנשיא לשעבר ג'וזף קבילה.
מחוקקים שקראו לנשיא ג'ו ביידן לחדש את המגבלות על גרטלר, שלא מאפשרות לו גישה למערכת הפיננסית בארה"ב, טענו כי הוא תמך בשלטון מושחת שבזז את משאבי המדינה האפריקנית. המיליארדר הישראלי עצמו הכחיש את ההאשמות נגדו וטען כי השקעותיו בקונגו "חיזקו את התפתחות המדינה".
הדיווח היום מפרט גם קשרים שטרם נחשפו, בין היתר שתי פגישות שקיים ב-2019 בקונגו ראש המוסד כהן עם גרטלר והנשיא לשעבר קבילה, זאת לפי אנשים שמעורים בפרטים.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ודן גרטלר
דונלד טראמפ ודן גרטלר
בשלהי ימי הנשיא דונלד טראמפ, קיבל דן גרטלר את ההקלות. כעת הסנקציות הוחזרו
(צילום: EPA, אוראל כהן)
לגרטלר "יש הרבה יחסים באזור שחשובים לאינטרסים הישראליים, והוא פילנתרופ גדול", הסביר השגריר לשעבר דרמר ל"בלומברג", "ולכן הגשנו את הבקשה הרשמית. לא רק יוסי (כהן) ביקש".
בדיווח מציינים שביקוריו של ראש המוסד בקונגו היו חריגים. קודמו בתפקיד, תמיר פרדו, ביקר ביבשת אפריקה רק פעם אחת בחמש שנים ולא דרך במדינה שבה אין לישראל אפילו שגרירות. עוזריו של הנשיא המכהן של קונגו, פליקס צ'יסקדי, אמרו שכהן לא דיווח לו על הפגישות עם קבילה. כשגילה על כך, צ'יסקדי התלונן בפני כהן ואמר לו שאין מוזמן עוד לערוך פגישות כאלה בקונגו.
אז מהם בדיוק אותם אינטרסים של ישראל באפריקה שגרטלר קשור אליהם? לפי "בלומברג", התשובה אינה ברורה. עם זאת, מצוין בכתבה כי מי שצידדו בהסרת הסנקציות אמרו כי הוא מחובר לשטח במרכז אפריקה ויכול לעזור לישראל ולארה"ב לאסוף מודיעין על טרוריסטים, וכן על ההשפעה הסינית הגוברת באזור.
ממשרד ראש הממשלה לא הגיבו לדיווח.