הלחימה בעזה גורמת למתיחות דיפלומטית בין ארה"ב למדינות באו"ם, כולל במועצת הביטחון. במהלך מבצע "שומר החומות" מתפתחת מתיחות בין ארה"ב לצרפת - מעצמות ובעלות ברית, ושתיים מהחברות הקבועות במועצת הביטחון. הצרפתים מאמינים שהצהרה משותפת שקוראת להפסקת אש תסייע לסיום העימות – אך האמריקנים ממשיכים להתנגד.
ארה"ב איימה בזכות הווטו שלה וסיכלה בימים האחרונים הצהרה שהגישו סין, תוניסיה ונורבגיה שקוראת לסיים את הלחימה ומבקרת את ישראל. כעת מקדמת צרפת הצעת החלטה שקוראת לשים סוף לעוינות, ולשפר את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. שר החוץ הצרפתי, ז'אן איב לה-דריאן, אמר שהוא מקווה ש-15 חברות המועצה יצביעו על הצעת ההחלטה בהקדם. לה-דריאן אמר שלעמדה האמריקנית תהיה חשיבות מכרעת.
בניינים הרוסים ברצועת עזה וילדים במרכז של אונר"א
(צילום: רויטרס)

9 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של ה או"ם
מועצת הביטחון של ה או"ם
מועצת הביטחון של האו"ם. יום עשירי למבצע, ועדיין אין הצהרה משותפת
(צילום: EPA)
כשהמשלחת האמריקנית לאו"ם נשאלה על הצעת ההחלטה הצרפתית היא הבהירה שהיא לא מתכוונת לתמוך במעשים שלדעתה "יחלישו את המאמצים לרגיעה באלימות בין ישראל לפלסטינים". הדיפלומטים האמריקנים הוסיפו: "היינו ברורים ועקביים – אנחנו מתמקדים במאמצים דיפלומטיים אינטנסיביים כדי לשים סוף לאלימות".
מדובר במתיחות הגלויה הראשונה בין צרפת לארה"ב מאז שג'ו ביידן נכנס לבית הלבן. מכיוון שארה"ב הבהירה שלא תתמוך בהצעת החלטה על הלחימה בין ישראל לחמאס, נראה שהמהלך הצרפתי נועד להדגיש את האכזבה הנוכחית מממשל ביידן.
בית בשדרות נפגע מנפילת רקטה
(צילום: הרצל יוסף, תיעוד מבצעי מד"א, עמית בן ישראל)

9 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: AP)
ארה"ב מקפידה לתמוך בישראל באו"ם. גורמים במועצת הביטחון מאוכזבים מוושינגטון, וטוענים שביידן לא מקיים את הבטחתו לנקוט גישה דיפלומטית שונה מזו של דונלד טראמפ. "זה קצת מוזר, בהתחשב בציפייה שהייתה לכולנו שארה"ב תחזור לדיפלומטיה 'רב-צדדית'", אמר שגריר באו"ם שנשאר בעילום שם. "חשבנו שארה"ב תהיה מעוניינת להראות את הרלוונטיות של מועצת הביטחון במצבים כאלה". שגריר נוסף אמר שהמועצה מבקשת שארה"ב תתמוך בהצהרות שתואמות – פחות או יותר – את הדברים שנאמרים בוושינגטון.
גורמים צרפתים מאמינים שהצעת החלטה של המועצה תגדיל את הלחץ על הצדדים להפסיק את העוינות. דובר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר: "אנחנו חושבים שלקול אחיד ותקיף של מועצת הביטחון יש משקל, לא רק במצב הזה, אלא גם במצבי סכסוך אחרים".
9 צפייה בגלריה
ילדים פלסטינים יושבים על טיל שלא התפוצץ
ילדים פלסטינים יושבים על טיל שלא התפוצץ
ילדים פלסטינים יושבים על טיל שלא התפוצץ
(צילום: EPA)
סיכול הצעדים של מועצת הביטחון מחליש את כוחה של ארה"ב באו"ם, ודיפלומטים אומרים שסין מנסה לנצל זאת כדי לחזק את מעמדה בהנהגה העולמית - חודשים אחרי שביידן הכריז ש"אמריקה חזרה". סין מנסה להגביר את השפעתה ולקרוא תיגר על הדומיננטיות המסורתית של ארה"ב באו"ם. המהלך החל במקביל למדיניות החוץ של טראמפ - שפרש מהסכמים בינלאומיים של ארה"ב והודיע שהוא מקדם את מדיניות "אמריקה תחילה".
כשביידן נכנס לבית הלבן הוא הדגיש שחשוב שארה"ב תחזור להיות מעורבת בנעשה באו"ם - גם כדי להתמודד מול סין. דיפלומטים אומרים שההתנגדות האמריקנית להצהרה של סין, תוניסיה ונורבגיה על סיום הלחימה בעזה גרמה לתסכול במדינות רבות. אחרי שארה"ב סיכלה כמה פעמים את פרסום ההצהרה במועצת הביטחון שר החוץ הסיני, וואנג יי, מתח עליה ביקורת ואמר שוושינגטון מונעת ממועצת הביטחון להשמיע את קולה.
9 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן עמנואל מקרון
ג'ו ביידן עמנואל מקרון
מתיחות דיפלומטית בין צרפת לארה"ב. ביידן ונשיא צרפת עמנואל מקרון
(צילום: gettyimages, EPA)
"העמדה האמריקנית היא מתנה לסין", אמר ריצ'רד גוואן, שמנהל את פעילות ארגון המחקר Crisis Group באו"ם. "ארה"ב ניסתה ללחוץ על סין לתמוך בפעולה של האו"ם – למשל במיאנמר – ועכשיו וושינגטון מונעת ממועצת הביטחון לדבר על המזרח התיכון. זה פוגע במוניטין של הצוות של ביידן באו"ם, וגורם לסין להיראות כמו המעצמה האחראית".
9 צפייה בגלריה
ארכיון 2015 אז סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא סין שי ג'ינפינג
ארכיון 2015 אז סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא סין שי ג'ינפינג
ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג
(צילום: AFP)
"זה ברור שסין רוצה להרוויח מהבידוד האמריקני בנושא העזתי, ולהציב את עצמה בעמדה מנהיגותית לא-שגרתית בנושאים הפלסטיניים", אמר דיפלומט במועצת הביטחון. דובר המשלחת הסינית לאו"ם אמר לרויטרס: "רוב חברות המועצה מקוות לראות את המועצה משחקת תפקיד בקידום הפסקת אש ועצירת האלימות. סין, כנשיאת המועצה, חייבת לממש את האחריות הזאת". בתגובה אמר בכיר בממשל ביידן שלסין "לא אכפת מישראל ומעזה".
הבכיר האמריקני אמר על סין: "היא מחפשת כל הזדמנות כדי להסיח את הדעת מהמעשים שלה ברצח העם נגד האויגורים בשינג'יאנג. ארה"ב היא זו שמנהלת מגעים דיפלומטיים אינטנסיביים עם ישראל, הפלסטינים ומנהיגים אזוריים כדי להביא סוף לאלימות".
המבוי הסתום במועצת הביטחון מגיע כשבוע אחרי שמדינות במערב וארגוני זכויות אדם הכעיסו את בייג'ינג, כשקיימו אירוע באו"ם שעסק בדיווחים על דיכוי המוסלמים האויגורים בחבל שינג'יאנג. בייג'ינג מכחישה את הטענות לדיכוי שיטתי של המיעוט המוסלמי.
9 צפייה בגלריה
זירת הנפילה באשדוד
זירת הנפילה באשדוד
זירת נפילת רקטה באשדוד
(צילום: AP)
עד ההסלמה בישראל ובעזה מדיניות החוץ של ביידן התמקדה בעיקר ביחסים עם סין, רוסיה ואיראן. כעת הממשל האמריקני נאלץ להתמקד בסכסוך במזרח התיכון. "סין שיחקה יפה", אמר דיפלומט אסייתי בכיר באו"ם. "היא מיצבה את עצמה כשחקנית במזרח התיכון - ומסיבה טובה, מכיוון שאחרים היו פחות מעורבים".
בייג'ינג מנסה "להתיידד עם כולן" במזרח התיכון – ועושה זאת בזהירות. היא מטפחת קשרים עם ישראל וגם עם הפלסטינים, עם סעודיה וגם עם איראן. בנוסף היא ניסתה לתווך במאמצים לשלום במזרח התיכון. כאן השפעתה עדיין מוגבלת יחסית לשאר החברות הקבועות במועצת הביטחון – ארה"ב, צרפת, בריטניה ורוסיה.