אדלשטיין: "לצאת עכשיו מהסגר - הפקרות"
(צילום: לע"מ )

פחות מ-72 שעות נותרו לסוף הסגר, אבל מתי הוא באמת יסתיים עדיין איש לא יודע: לאחר הפרסום ב-ynet על הדיון שבו הובעה "תחושת ייאוש" מנתוני הסגר, במסמך המסכם את הישיבה שנערכה ביום רביעי בהשתתפות קבינט המומחים הלאומי, נכתב שברור להם כי "המשך ממושך של 'סגר לכל' אינו הוגן, ולאורך זמן אינו בר אכיפה".
בסיכום הדיון נכתב כי "יש לקיים דיון ולקבל החלטה אם ובאילו נסיבות התו הירוק הוא, דה-פקטו, תחליף לדיפרנציאליות הגאוגרפית ולתוכנית הרמזור. יש לבחון הקלות נוספות לאזורים ירוקים, גם למי שאין לו תו ירוק, בפרט בפעילות המתאפיינת באזוריות". הם ציינו כי "דיכוטומיה בין ערים שונות, ציבורים שונים, וגזירות ממושכות על כולם תגרום לציבורים הפועלים על פי ההנחיות ורואים בעיניים כלות כיצד ציבורים אחרים עושים כרצונם, להפסיק לשתף פעולה".
2 צפייה בגלריה
חיובים ומתחסנים בתל אביב ובני ברק
חיובים ומתחסנים בתל אביב ובני ברק
הערים והפערים: הן בשיעור החיוביים, הן באחוז המתחסנים במנה ראשונה
(צילום: מוטי קמחי, טל שחר)
בישיבה השתתפו בין היתר יו"ר קבינט המומחים, פרופ' רן בליצר, הפרויקטור פרופ' נחמן אש, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו ובכירים אחרים. כולם המליצו שבשלב זה יש להאריך את הסגר בשבוע נוסף, "ואם נראה מגמת ירידה (צפויה/מקווה) בחולים הקשים במהלך השבוע - נוכל להתחיל לפתוח ולהבין מתוך התנסות את המציאות החדשה".
עד כה, לפחות, הנתונים אינם מעודדים במיוחד. כמעט שלושה שבועות אחרי תחילת הסגר המהודק, המספרים אינם טובים יותר מאלו שנרשמו בתחילתו - אחרי שבועיים של סגר חלקי. מספר המאומתים ביום רביעי (7,673) היה כמעט זהה למספר המאומתים ביום חמישי לפני שלושה שבועות, שיעור החיוביים גבוה בהרבה (9.2% לעומת 6.6%) ומספר החולים קשה גבוה ביותר מ-200 לעומת מספרם אז.
בנוסף, נותר גם הפער הגדול בין שיעור הבדיקות החיוביות בערים החרדיות לבין ערים אחרות. במרבית הערים החרדיות שיעור החיוביים בשבוע האחרון גבוה מ-20%, אף שחלה ירידה מסוימת במספר החולים הפעילים. בערים כמו תל אביב, נתניה וראשון לציון הירידה במספר החולים הפעילים קטנה יותר ושיעור החיוביים עלה - אבל הוא עדיין חד-ספרתי.
במקביל, נשאר גם הפער הגדול בשיעור המתחסנים - דווקא במוקדי הקורונה שיעור המתחסנים נמוך בהרבה. הדבר מוסבר בין היתר בכך שהאוכלוסייה החרדית צעירה בהרבה, וגם בעובדה שתושבים רבים כבר החלימו, ולכן לא נדרשים להתחסן. עם זאת, גם בבדיקה קודמת של בני 60 ומעלה בין ערים חרדיות לערים במגזר הכללי - הפערים עדיין גדולים. הנתונים המלאים - בטבלה שבראש הידיעה.
בינתיים, בכירי משרד הבריאות דבקים בעמדתם כי יש להאריך את הסגר בשבוע. אתמול (חמישי) עלתה הערכה כי על רקע העימות בין הליכוד לכחול לבן תתקבל לבסוף פשרה, והסגר יוארך בארבעה או חמישה ימים. אבל עקב העובדה שגם כך מדובר בסוף שבוע ואין מסחר, יש התנגדות במשרד הבריאות לקיצור שכזה שרק יוביל לפגישות משפחתיות, שאותן הם רוצים למנוע במטרה לבלום את התחלואה.
שר הבריאות יולי אדלשטיין צפוי להתנגד לכל הקלות בתקופת ההארכה של הסגר. בביקור שערך היום בבית החולים ברזילי באשקלון אמר אדלשטיין כי "גל התחלואה מסרב לרדת", ככל הנראה בשל התפשטות המוטציה הבריטית, וכי יציאה מהסגר בנקודת זמן זו תהיה "הפקרות". הוא הוסיף כי "בבתי החולים המצב מאוד קשה, זה מצב שלא היה כמותו מאז פרוץ המשבר. יותר מ-1,100 חולים קשים בקורונה ומתוכם מאות במצב קריטי, מונשמים ובטיפול נוסף כזה או אחר. בלי ירידה משמעותית במספר המאומתים היומי אנחנו לא נוכל להפסיק את הסגר".
כרגע, בכל מקרה, לא ברור מתי בדיוק יוארך הסגר, לאור סירובו של יו"ר כחול לבן השר בני גנץ לאפשר את כינוס הממשלה כדי לדון בכך - כל עוד לא מאושר חוק הקנסות בכנסת. החוק כבר אושר להצבעה סופית בקריאה שנייה ושלישית, אך לא הועלה היום להצבעה. יו"ר הכנסת יריב לוין (הליכוד) טען שנוהלי הכנסת מאפשרים זאת ביום חמישי (יום שבו מליאת הכנסת לא מכונסת בדרך כלל) רק אם כל סיעות הבית יתמכו בכך פה אחד - וברשימה המשותפת הביעו התנגדות בטענה לאכיפה "סלקטיבית" של המשטרה ביישובים הערביים.
לוין הציע פתרון של הארכת הסגר - שאמור לפוג בלילה שבין ראשון לשני - ביום אחד, על מנת לאפשר את כינוס המליאה ולאשר את חוק הקנסות ביום שני. נראה שהפשרה הזו נדחתה, וכעת נשאלת השאלה אם ייווצר פער של כמה שעות ללא סגר, כאשר התקנות יפוגו בחצות שבין ראשון לשני, אך יחודשו בהמשך היום. אפשרות אחרת היא שהרשימה המשותפת תשוכנע להסיר את התנגדותה לכינוס המליאה, כך שניתן יהיה לכנסה ביום ראשון - ולאשר אז את חוק הקנסות וגם להאריך את הסגר.
פורסם לראשונה: 23:04, 28.01.21