(צילום: אבי חי, ירון ברנר)

פרויקטור הקורונה מודאג. הסגר לא מספיק הדוק לדבריו, והוא חושש גם מהאטת מבצע החיסונים. בריאיון לאולפן ynet העריך הפרויקטור, פרופ' נחמן אש, כי הסגר יוארך לחודש. "בהחלט ייתכן שנאלץ להמליץ להדק את הסגר", אמר - כשהוא מתייחס גם למערכת החינוך.
נתוני משרד הבריאות מהבוקר הראו כי מספר המאומתים היומי ושיעור החיוביים היו הגבוהים ביותר מאמצע אוקטובר. לצד זאת אתמול התחסנו מספר שיא של כמעט 152 אלף ישראלים - אבל פרופ' אש ציין כי אם משלוחי החיסונים לא יגיעו יותר מוקדם, ייתכן שתחול האטה במבצע החיסונים. "קיימת אפשרות כזו והיא מדאיגה", אמר. צפו בריאיון במלואו.
1 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
פרופ' אש. "בהחלט מודאג"
(צילום: אבי חי )
"אני בעיקר מודאג", אמר פרופ' אש בתחילת הריאיון. "אני מודאג מכך שהסגר הזה, לפחות לפי מה שרואים בתמונות ובתקשורת, הוא לא מספיק הדוק. אני מודאג מכך שהוא לא ישיג את היעדים שלו. מספרי המאומתים עולים, מספרי החולים הקשים עולים. אני בהחלט מודאג מכך".
לדבריו, "נראה את הנתונים ביום-יומיים הקרובים, גם את נתוני התנועה וגם את נתוני התחלואה, ובהתאם לכך בהחלט ייתכן שנאלץ להמליץ להדק את הסגר". הוא אמר כי להערכתו הסגר יימשך יותר משבועיים: "במקור המלצנו על סגר שיימשך כ-25 יום, אני מעריך שקרוב לוודאי נצטרך להמליץ להאריך את הסגר בשבועיים נוספים".
מה אתה היית משנה: פחות מקומות עבודה? סגירת חלק ממערכת החינוך? "גם וגם כנראה. מערכת החינוך בהחלט מייצרת הרבה מאוד מפגשים. לא רק בתוך המערכת עצמה, אלא גם מסביב. וגם במקומות העבודה אפשר לצמצם יותר. מלכתחילה הכוונה הייתה לצמצם במקומות העבודה ללא קבלת קהל, אבל לפי מה שראיתי הבוקר התנועה הייתה כמעט רגילה".
"פייק סגר": התנועה בכבישים זורמת, ביום המלא הראשון לסגר
(צילום: מוטי קמחי )

שיקולי בריאות הציבור נדחקו לטובת מאבקים פוליטיים בוועדת החינוך? "החינוך של הילדים מאוד חשוב והוא נפגע לאורך כל התקופה מאוד. אני מודע לפגיעה הזו ולכן הדילמה ואני מבין לגמרי את העובדה שמשרד החינוך מתעקש על המשך פעילותה של המערכת. אבל צריך להסתכל על התחלואה ולהבין שאם התחלואה תעלה בצורה משמעותית בסופו של דבר גם בכיתות יהיו הרבה מאוד חולים. נצטרך להכניס לבידוד הרבה מאוד ילדים, כך שלא נשיג לא את המטרה הזו ולא את המטרה הזו".
מה אתה משיב לאלו שאומרים - גם שר החינוך בעצמו – שבתי ספר אינם מוקדי תחלואה? "הלוואי והיה פטנט כזה שאומר שילדים נפגשים ואין הדבקה. הם נדבקים בכל מקום. זה נכון, הם נדבקים גם מחוץ למערכת החינוך, אבל גם במערכת החינוך. הנתונים שלנו מראים גם שיש הדבקה בין הילדים עצמם. גם כשהילדים חוזרים הביתה הם מדביקים את המשפחה. אנחנו הצגנו נתונים כאלה בצורה מאוד ברורה. מערכת החינוך היא לא מקור המגפה הזאת ולא מקור התחלואה, אבל בהחלט המפגשים במערכת החינוך מייצרים הדבקה ומעלים את סך החולים שיש לנו במדינת ישראל".
שר החינוך יואב גלנט בראיון לאולפן ynet
(צילום: משי בן עמי)

מהות הסגר היא סגירת המסחר. ואתם אומרים – זה כנראה לא ישפיע על ממדי התחלואה. אז זה לא מיותר? "לא אמרתי שזה לא ישפיע על ממדי התחלואה, זה בוודאי יוריד בצורה מסוימת, אבל אני כן אומר – זה קרוב לוודאי לא יוריד מספיק. זה יגרום לכך שהסגר יהיה ארוך יותר והמסחר ייפגע עוד יותר. כשבאנו לפני כמה שבועות והצענו את הריסון המהודק הצענו משהו דומה - שמערכת החינוך תמשיך והמסחר ייסגר, אבל אז היינו בנתוני תחלואה שהערכנו שאפשר לעשות דבר כזה. בנתוני התחלואה הנוכחיים זה כנראה או שנאריך את זה או שנצטרך להדק. המסחר נפגע ואם התחלואה לא תרד מספיק אז זה לא טוב לכל הכיוונים.
לגבי חיסוני המורים, אמר הפרויקטור כי "ראוי ונכון לחסן את עובדי ההוראה, לנוכח זה שהם נפגשים עם תלמידים שאי אפשר לחסן אותם. אנחנו נשקול את זה בהתאם להמלצה של הוועדה המייעצת, על פי קצב ההתקדמות של ההתחסנות של האוכלוסייה שנמצאת בעדיפות כרגע, האוכלוסייה הקשישה, ועל פי קצב הגעת החיסונים".
אנחנו רואים בתי חולים, עיריות, שמתחילות לחסן באופן מיידי. "הנחיות משרד הבריאות מאוד ברורות, ואני מקווה מאוד שממלאים אותן. אני מקווה מאוד שכל הפרויקטים האלה עם הרשויות לא ייצאו לפועל. כולנו צריכים לגלות אחריות רבה בתהליך הזה, ואם יהיה ברדק בחיסונים ולא נדע איזה אוכלוסיות מחסנים, גם פה לא נשיג את האפקט שאנחנו רוצים. רוצים להגן על האוכלוסייה המבוגרת קודם כל".

אנחנו שומעים על חיסונים שהולכים לפח בסוף היום. יש פתרון לכך? "בהחלט. העניין הלוגיסטי סביב החיסונים מאוד מורכב. השמירה שלהם בקירור יוצרת מגבלה מאוד גדולה, ויש להם תוקף מאוד קצר. אבל בתכנון נכון אפשר לנצל את כל החיסונים עד האחרון שבהם.
אתה יודע לומר כמה חיסונים הלכו לפח עד היום? "אני כרגע לא יודע לומר בדיוק, אני מעריך שמדובר במאות. אנחנו עושים מאמצים גדולים בכל מקום שאנחנו צופים שלא נצליח לחסן את אוכלוסיית היעד כי היא לא מגיעה מספיק, ולנצל את זה לאוכלוסיות נוספות. זה מה שצריך לעשות בכל נקודה ונקודה. זה מחייב תיאום. כל חיסון הוא חשוב, וניצול של כל אחד בצורה טובה צריך להיות יעד חשוב מאוד.
אנחנו שומעים ממנהלי בתי החולים שחלקם קיבלו הקצאה נמוכה יותר לשבוע הבא. אתה שותף לחשש מהאטה במבצע החיסונים? "כן, אני שותף לחשש הזה. אני מצד אחד שמח מאוד שקצב ההתחסנות הוא כזה והוא אפילו מפתיע אותנו. מהצד השני צריכים להגיע המשלוחים הבאים ואנחנו עושים מאמץ גדול להקדים את המשלוחים הבאים כך שלא ייווצר איזשהו פער. אם המשלוחים לא יגיעו יותר מוקדם זו אפשרות והיא מדאיגה".

פרופ' אש הבהיר לצד זאת כי "את המנה השנייה אנחנו מחויבים לשמור ואנחנו שומרים לכולם. כל מי שקיבל את המנה הראשונה יקבל את השנייה. חד משמעית. אבל אם לא יגיעו משלוחים נוספים במהירות שאנחנו צריכים אז בהחלט נצטרך להאט את החיסון של מתחסנים נוספים".
וזה גם עשוי לעכב את מועד פתיחת מבצע החיסונים לכלל האוכלוסייה. "נכון, זה השיקול המרכזי באפשרות שלנו לפתוח את ההתחסנות לכלל האוכלוסייה. אנחנו מאוד רוצים לעשות את זה, כמה שיותר מוקדם. אבל כמו שציינתי קודם חשוב לנו קודם לסיים עם האוכלוסייה בסיכון. אם לא יהיה שטף של חיסונים של משלוחים שיגיע מחו"ל אז המועד של פתיחת ההתוויות לכלל האוכלוסייה יתעכב".