הלווייתו של מנחם קנולוביץ' שנהרג באסון במירון
(צילום: גיל יוחנן)

הם הגיעו מארצות הברית, קנדה, בריטניה וארגנטינה כדי ללמוד בישראל, ונהרגו במחדל ההילולה במירון: בין 45 ההרוגים באסון נמצאים גם שישה אמריקנים, תלמידי ישיבה שגדלו במנצ'סטר ובארגנטינה וגם שניים שגדלו בקנדה. אלו סיפוריהם.
4 צפייה בגלריה
 הגיעו לארץ - ונספו במירון
 הגיעו לארץ - ונספו במירון
הגיעו לארץ - ונספו במירון
יוסף קהאן מקליבלנד הייטס, בן 21, למד בישראל לקראת קבלה לישיבת מיר בירושלים. אמו, חיה גיטי, היא מורה בתיכון ביאטריס יבנה ששייך לאקדמיה היהודית של קליבלנד. "ליוסי היה קסם מיוחד, כולם אהבו אותו", סיפר הרב שמחה דסלר מאותו מוסד חינוכי. "הוא התחבב על כל מי שפגש עד שמישהו כתב אחרי מותו כי הוא פגש אותו רק פעם אחת, אבל החשיב אותו כחברו לחיים".
אביו של קהאן נהרג בתאונת דרכים במדינת ניו יורק כשיוסי היה בן שנתיים. "המשפחה עברה הרבה", אמר דסלר. יוסף הותיר אחריו שלושה אחים וחמש אחיות, כולם מתגוררים בניו ג'רזי ובקליבלנד.

האסון במירון - כתבות נוספות

יוסף אברהם טאובר, בן 18 ממונסי שבמדינת ניו יורק, הגיע לישראל רק לפני חודש כדי ללמוד בישיבה. "הוא היה מאוד חכם, מאוד כריזמטי", סיפר קרוב משפחתו, הרב מנחם וייסמנדל. אביו של טאובר שימש כרב בקהילה לפני מותו הפתאומי לפני שנתיים.
וייסמנדל סיפר כי בנו, בן 21, היה אף הוא בדרך להילולה, אבל האוטובוס שבו נסע שב על עקבותיו לאחר הדיווח על האסון. "זה טרגדיה לכל הקהילה היהודית החרדית בכל העולם", אמר. הוא סיפר גם כי הקהילה במונסי נפגעה קשה בתקופת הורונה. כשהמגפה פרצה, סיפר, טאובר העביר מזון למבודדים. קרוב משפחה אחר סיפר כי המשפחה חששה לשלוח לארץ את טאובר, בנה הבכור
פנחס מנחם קנובלוביץ', בן 22 מבורו פארק, ברוקלין, התארס רק לפני שבועיים וקבע את חתונתו לעוד חצי שנה. מאות חסידי גור, החצר שאליה השתייך, ואנשים נוספים, באו לחלוק לו כבוד אחרון בבית העלמין שמר בירושלים כשהם מתייחסים אליו כמעין "מת מצווה" - אדם שאין לו קרובים - עקב העובדה שמשפחתו שמתגוררת בארצות הברית לא הספיקה להגיע להלוויה והרצון לא להלין את המת.
4 צפייה בגלריה
מנחם קנובלוביץ'
מנחם קנובלוביץ'
פנחס מנחם קנובלוביץ'
דניאל (דוני) מוריס, בן 19 מטינק, ניו ג'רזי, למד בחודשים האחרונים תורה בקריית החינוך שעלבים. "הכרתי את נחמן מגיל 6, הוא היה כוכב עולה בעולם היהודי", סיפר שכנו ל-JTA. "ילד מתוק, לאיש לא היה דבר שלילי אחד לומר עליו". הוריו ינחתו הערב מארצות הברית, והוא יובא למנוחות ב-20:00 בהר הזיתים.
4 צפייה בגלריה
דניאל (דוני) מוריס
דניאל (דוני) מוריס
דניאל (דוני) מוריס
צוות ישיבת שעלבים ניסה לאתר את מוריס בין בתי החולים, עד הגעת ההודעה על פטירתו. רותם ידלין, ראש המועצה גזר, אמרה ל-ynet: "זה אסון נורא ואיום, הוא למד פה עם קבוצה של חמישים אמריקנים שחלקם היו איתו במירון. אתמול הם סיפרו לנו על האירוע וזה היה מאוד קשה".
שרגא (שרגי) גשטטנר, בן 35 ממונטריאול שבקנדה, הגיע לביקור בארץ יחד עם שני אחיו, שבמסגרתו עלה להילולת הרשב"י. הוא הותיר אחריו אישה וחמישה ילדים. גשטטנר, זמר חרדי, היה גם כותב ומלחין, וכתב שירים ולהיטים לגדולי הזמרים החרדים. בריאיון שהעניק ב-2012 לערוץ 7 סיפר כי התחיל לכתוב, להלחין ולשיר כבר בגיל 12.
הזמר החרדי שרגא גשטטנר נהרג באסון בהר מירון

"תמיד אהבתי מוזיקה, ועם השנים השירים שלי השתפרו. ההורים שלי לא רצו שאכתוב ואמכור שירים עד שאתחתן כי חששו שזה יזיק לי בשידוכים", סיפר גשטטנר באותו ריאיון. "אחרי שהתחתנתי התחלתי לכתוב שירים לזמרים, וכשהזמרים הקשיבו לשירים הם שאלו אותי למה אני לא שר בעצמי, ואז התחלתי לשיר. אני אוהב להביע את השירים שלי בעצמי יותר מאשר כשאחרים שרים במקומי". משפחתו, שמתגוררת בארה"ב, צפתה בזום בהלווייתו שנערכה ביום שישי.
אברהם דניאל אמבון, בן 21 מארגנטינה, למד בישיבת היכל יצחק בשכונת קריית יובל בירושלים.
אליעזר צבי יוזעף, בן 26 מקריית יואל, ניו יורק, חסיד סאטמר ואב לארבעה.
אליעזר יצחק קולטאי, בן 13, גדל בפסאיק, ניו ג'רזי, לפני שעבר עם משפחתו לירושלים.
דובי שטיינמץ, בן 21 ממונטריאול שבקנדה, תלמיד ישיבת מיר.
משה ברגמן, בן 24 ממנצ'סטר שבבריטניה, גם הוא תלמיד ישיבת מיר.
4 צפייה בגלריה
הלוויתו של מנחם קנובלוביץ' בבית הלוויות שמגר בירושלים
הלוויתו של מנחם קנובלוביץ' בבית הלוויות שמגר בירושלים
הלוויתו של מנחם קנובלוביץ' בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
בדיווחים בתקשורת האמריקנית הובלטה העובדה ששישה אמריקנים נהרגו באסון. אייב גלנץ, בן 42 מקריית יואל, סיפר כי עמד במרחק של עשרות מטרים מזירת האסון. הוא אמר כי ראה אנשים נדחפים ושמע קריאות לסיוע רפואי, אבל לא הבין את גודל האסון עד שעזב מיציאה אחרת מאוחר יותר. שם, לדבריו, ראה 10 גופות על הקרקע וספר חמש נוספות שנישאות לידן על ידי כוחות ההצלה.
גלנץ, שכבר עלה על מטוס לארצות הברית, אמר כי בניגוד לשנים קודמות שבהן מאות רבות מתושבי קריית יואל עשו את דרכם להילולה, הפעם רק כ-50 הגיעו עקב הגבלות הקורונה. במשך שעות ארוכות ניסו המשפחות שמתגוררות מעבר לים לבדוק אם יקיריהן בחיים. בקריית יואל, שם נערכת אחת מהדלקות המדורה הגדולות בארצות הברית, אחד משני הרבים שמובילים את האירוע סיפר בבכי לקהל על הטרגדיה במירון.
"היה לי פלאשבקים מ-11 בספטמבר", אמר ארון וידר מספרינג וואלי, כשהוא נזכר בכרזות הנעדרים שהופיעו אז במנהטן. וידר סיפר כי הוא מכיר את שני ההרוגים מרוקלנד - גשטטנר וטאובר. לדבריו, גשטטנר – במקור ממונטריאול שבקנדה – עבר לרוקלנד, שם התחתן.