יאיר נתניהו בכניסה לבית המשפט
(צילום: ניצן דרור)

יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הודף את הטענות כלפיו בפרסומים שונים שאותם הגדיר מכפישים. "מעולם לא קיבלתי שקל מהמדינה, אם כבר נתתי הרבה", אמר נתניהו הבן בדיון שנערך בצהריים (יום ב') בבית משפט השלום בתל אביב בתביעות הדיבה ההדדיות בינו ובין מכון המחקר מולד.
עו"ד גלעד שר, פרקליט מכון מולד, שאל את נתניהו: "האם יש גוף שנקרא 'הקרן להשמדת ישראל'?". נתניהו הבן השיב: "יש גוף שנקרא הקרן החדשה, שמקבל כסף מארגונים עוינים. יש גוף שנקרא קרן ישראל החדשה שלפי טעמה רוצה לגרום לישראל להפסיק להיות מדינה יהודית, להציף את ישראל במסתננים, פועלת לאיחוד משפחות של פלסטינים, תורמת למחבלים שרצחו יהודים ועותרת כדי לא להרוס להם את הבית - דבר שהוא חיוני. הקרן מממנת ארגונים שפועלים להפוך את ישראל ל'מדינת כל אזרחיה'".
4 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו בבית המשפט
יאיר נתניהו בבית המשפט
יאיר נתניהו בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
עו"ד שר שאל מה מעשיו כיום, ועל כך השיב נתניהו: "יש לי תוכנית שבועית ברדיו גלי ישראל, ואני לומד בבינתחומי. מקבל משכורת חודשית כשכיר". עו"ד שר: "בוא נעבור עובדה אחר עובדה בפרסום (של מולד) נגדך. כל הארוחות האלו שאתה סועד על חשבון משלם המסים הישראלי זה נכון?". נתניהו: "מה זאת אומרת? אני אמור לשלם על הפיצה? מה זו השאלה המפגרת הזאת? מעולם המדינה לא שילמה כשאכלתי במסעדה".
עו"ד שר המשיך: "כל ההוצאות שלך, כולל הארוחות גם יום יום עם שועי עולם, הנשיא לשעבר טראמפ, פומפאו, הן על חשבון משלם המסים". נתניהו: "כשאני אוכל בבית, לא עושים חלוקה מסוימת על הסלט והחביתה. אני משלם בעצמי מכספי על טיסות בכסף שלי. איך אפשר לחלק את זה בכלל? תקציב מעון ראש הממשלה הוא שני מיליון שקל, תקציב הנשיא הוא 80 מיליון אבל זה פחות מעניין אתכם אם הילדים שלהם אוכלים בפאקינג שם. אני לא משלם על ארוחות במעון".

השופטת התעצבנה

אחר כך נשאל נתניהו הבן על סידורי האבטחה. "אף פעם לא היה לי רכב ממוגן, יש לי בדיוק אותו רכב שיש לאהוד ברק". השופטת חנה גלוקמן התעצבנה אחרי שנתניהו הוסיף כמה פעמים לשמו של ראש הממשלה לשעבר ברק את הכינוי "פדופיל". נתניהו הגיב: "מותר לי לענות מה שבא לי. מי שמחליט על האבטחה זה החלטה מקצועית של ועדה".
עו"ד שר: "היה פרסום בשנים האחרונות שהיית מובטל או סטודנט, שכל הוצאותיך מומנו על ידי הציבור. הפרכת פרסום כזה?". נתניהו: "אוטו זה חלק ממכלול האבטחה שעליה החליטה ועדה מקצועית, לא אבא שלי ולא אני". עו"ד שר: "היו פרסומים שכל ההוצאות שלך במעון ראש הממשלה שבו אתה מתגורר הם על חשבון הציבור. האם הפרכת אותם?". נתניהו: "בדיוק כמו אולמרט וברק".
4 צפייה בגלריה
ג'יימס פאקר. "הכרנו דרך ההורים שלי"
ג'יימס פאקר. "הכרנו דרך ההורים שלי"
ג'יימס פאקר. "הכרנו דרך ההורים שלי"
(צילום: רויטרס)
אחר כך נשאל נתניהו על יחסיו עם איש העסקים ג'יימס פאקר, שלפי פרסומים שונים העניק לו לכאורה כמה הטבות. עו"ד שר: "אתה מכיר את ג'יימס פאקר. מה לא נכון במה שפורסם על יחסיך איתו?". נתניהו: "הכי פשוט, אמרתם שהנסיעה בסקי באספן הייתה הנסיעה היקרה ביותר על חשבון משלם המסים לאבטחה. זה לא נכון, חובת ההוכחה עליכם מאז ועד היום. הייתי שם בחופשה, הכרנו דרך ההורים שלי".
עו"ד שר: "הוא בן גילך?". נתניהו: "לא. הוא גם לא בגיל של אבא שלי. באותה תקופה הייתי כולל אותו במאגר החברתי שלי". עו"ד שר: "היית במלון שלו בניו יורק?". נתניהו: "כן". עו"ד שר: "היית בסוויטה שלו ברויאל ביץ' בתל אביב?". נתניהו: הייתה לו דירה ריקה, אז שאלתי אותו 'היי, תגיד, כשאני בתל אביב יש מצב שאתה משאיר לי את המפתח?'. הוא ענה 'כן'. לא גרתי שם, לא הייתה לי אפילו מברשת שיניים, I was crash over אחרי מסיבה בשלוש בלילה".
עו"ד שר המשיך לשאול בנוגע ליחסים עם פאקר: "מי מימן לך את הבילויים יחד איתו?". נתניהו: "הטיסה הייתה בכל מקרה כשאני הצטרפתי מניו יורק לאספן. טסתי לניו יורק לבקר חברים, וזה היה בזרימה". עו"ד שר: "הוא מעולם לא מימן לך בילוי?". נתניהו: "הלכנו לארוחת ערב איתו ועם מריה קארי (הזמרת). לא שילמתי על ארוחת הערב".

"כל עיתונות השמאל כתבו 'איזה מדהים'"

עו"ד שר: "תגיד, אזרח פרטי כמוך מצטלם עם נשיא ארה"ב?". נתניהו: "מדובר בביקור הנשיא טראמפ ורעייתו מלאניה ב-2017. בתו של הנשיא ריבלין אכלה איתם צהריים, וכל עיתונות השמאל כתבו 'איזה מדהים'. השתפכו והתרפסו. מיד אחרי הבת של ריבלין, באתי, הצטלמתי והלכתי".
בזמן שהשופטת גלוקמן הדליקה מזגן, אמר נתניהו הבן לחברי ארגון מולד שנכחו באולם בית המשפט: "אולי תפסיקו לקבל כסף מנאצים". עו"ד שר המשיך בתשאול: "התפרסם כי שכנעת את אביך להתקשר לאלאור אזריה". נתניהו: "לא, זה דיבה. זה שאתה אלים כלפיי זה בסדר". השופטת התערבה: "נתת תשובה, שאלה הבאה". נתניהו העיר: הוא התחיל עכשיו. בערוצי אלג'זירה 12 ו-13 מתפרסמים עליי עשרות שקרים. אם אתבע על כל שקר - אהיה כל יום בבית המשפט".
4 צפייה בגלריה
ליאת שלזינגר עדה בתביעת מולד נגד יאיר נתניהו
ליאת שלזינגר עדה בתביעת מולד נגד יאיר נתניהו
מנכ"לית מולד ליאת שלזינגר בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
בדיון העידה תחילה מנכ"לית מולד ליאת שלזינגר. "מולד לא מקבלת כספים מהקרן החדשה לישראל", אמרה שלזינגר. פרקליטו של נתניהו, עו"ד יוסי כהן, שאל: "מה פסול בקבלת תרומות מהקרן החדשה לישראל?". שלזינגר: "אין שום פסול בזה".
אחר כך עלה עו"ד כהן להתקפה: "אתם חלק מרשת של ארגוני שמאל שמטרתם הפלת שלטון הימין והחזרת שלטון שמאל". שלזינגר השיבה: "לא נכון, אנחנו חוקרים בין היתר את חקר הציונות וביטחון המדינה". עו"ד כהן: "איזה גופים לא ישראלים תורמים לכם?". שלזינגר: "אנחנו כרגע מקבלים מענק מהאיחוד האירופי, הקרן של ג'ורג' סורוס תרמה לנו בעבר. זאת לא תרומה אישית שלו, אלא של הקרן שלו".
כהן: "מדובר בעוכר ישראל שקורא להשמדת מדינת ישראל". שלזינגר: "לא יודעת על מה אתה מדבר, באמת אנחנו מקבלים, אנחנו בודקים האם התורמים תומכים במטרות שלנו". היא הוסיפה: "אני אחראית על תקציב הפעילות. הארגון שלנו קם לקדם את מדינת ישראל ושגשוגה וקידום מגילת העצמאות, הבטחת הדמוקרטיה וקידום העם היהודי. רוב מי שעובד כאן היה לוחם".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
יאיר נתניהו לצד אביו ראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: רויטרס)
עו"ד שר שאל את נתניהו הבן: "החשבון שלך נקרא אז 'יאיר הון' והייתה כתבה של העיתונאי איתמר אייכנר מ-ynet מ-1 באוגוסט". נתניהו השיב: "אני מזהה, זאת לא אותה כתבה של אחד האירועים המכוננים בחיי בליי-נט. נכתבו עליי אלפי מאמרים, לא זוכר". עו"ד שר הקריא: "אתה כותב ככה, 'הי 61, לא אתייחס לכל השקרים וההשמצות. מה עם איזה תחקיר על מקורות המימון שמפעילים את הדף הבזוי הזה' (תחקיר על בניו של ראשי ממשלה קודמים)?". נתניהו: "כל מילה בסלע, האימוג'ים הם בדיוק מה שמגיע להם".
נתניהו הוסיף: "השופטת, לתאר לך את האימוג'י? זה חשוב לך? לתקשורת? אצבע משולשת וקקי מחייך. הנה, יש לכם את זה שאמרתי את המילים. 'איך יאיר מדבר? איך אומר קקי מחייך'?. גבירתי, זה קרקס, כל המטרה כאן זה קרקס של התקשורת". עורך דינו כהן העיר למישהו מארגון מולד שפרץ בצחוק: "צחקתי ממצבו הנפשי הרעוע של העד". עו"ד כהן השיב: "מגעיל".
האיש שפרץ בצחוק הוצא מהאולם, השופטת זעמה, ונתניהו כינה אותו: "בוגד". אחר כך אמר נתניהו לשופטת: "מצטער שקיללתי". עו"ד שר המשיך לשאול: "בוא נדבר על מעורבות בהליכים משפטיים. האם זה נכון שיש נגדך שבע תביעות?". נתניהו: "אתם בשמאל מוכנים להשתיק כל אנשי ימין כמו דיסטל ובראשי. יש פה תעשייה שמגלגלת המון כסף. אין בעיה לנסות להשתיק אותנו, לא תצליחו. אתם בזויים ומנוולים".
עו"ד שר: "אתה נוהג להשתלח במערכת אכיפת החוק, בפרקליטות, במשטרה, בבג"ץ ובמערכת המשפט. נכון". עו"ד כהן התערב: "אני מתנגד לשאלה". עו"ד שר המשיך: "האם נכון שיש בפרסומים הרבים שלך שוב ושוב הסתות נגד בתי משפט ושופטים?". נתניהו: "זאת לא הסתה, זאת עובדה. אני לא מסית נגד אף אחד. מולד מתירים את דמו של אבי, אם אבא שלי יירצח אז זה עליכם". מנכ"לית מולד שלזינגר הגיבה: "אל תצעק עליי, תשתה מים". נתניהו: "מעולם לא הסתתי נגד אף אחד".

השתלשלות התביעות ההדדיות

מכון מולד הגיש באוגוסט 2018 תביעת לשון הרע בסך 140 אלף שקל נגד בנו של ראש הממשלה בעקבות פרסומים בפייסבוק. בכתב התביעה צוין כי "נתניהו ביצע עוולה כלפי התובעת באופן מתועב, ציני, שפל, מרושע וחסר עכבות, מתוך מטרתו לנסות לבייש את התובעת, 'לשפוך את דמה', לפגוע בתדמיתה ובשמה הטוב, לחבל בפעילותה ולהלבין את פניה ברבים באמצעות פרסום כזבים מכוערים שאין בהם שמץ של אמת".
עורכי הדין של מכון מולד ציינו כי נתניהו פועל באופן אובססיבי לפגוע בו ולרמוס את שמו בפומבי מתוך "זדון ורשעות לשמה, כאשר בין היתר ביצע הנתבע שימוש ציני ואכזרי במעמדו הציבורי הרם כבנו של ראש ממשלת ישראל במטרה להסית את הציבור נגד התובעת ולבזותה".
לאחר מכן, הגיש נתניהו הבן תביעת לשון הרע נגדית בסכום דומה בטענה לדיבה, פגיעה בפרטיות ונזיקין בגין פרסומים מכפישים לטענתו.
לטענת עו"ד כהן, מכון מולד פרסם דברי כזב על בנו של ראש הממשלה תחת הכותרת "חמיש דברים שלא ידעתם על יאיר נתניהו". בפוסט שפרסמו בעמוד הפייסבוק "61" נכתב כי נתניהו הבן אינו עובד לפרנסתו וחי בבית הוריו על חשבון משלם המסים, מאובטח במשך שבעה ימים בשבוע ולאורך כל שעות היממה, וכי השפעתו על אביו ניכרת בעיקר בתחום המדיה.
כמו כן נטען כי תמונה של יאיר נתניהו בבגדי ליצן וכתר על ראשו היא בגדר פרסום לשון הרע. עוד צוין כי הפוסט היה ממומן כדי להגדיל את חשיפתו בקרב גולשים בפייסבוק.