הדיון בוועדה לביקורת המדינה
(צילום: ערוץ הכנסת)

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת התכנסה היום (רביעי) ברקע הפרסומים ב-ynet על העומסים הכבדים בתחבורה הציבורית, שבה מוצאים את עצמם אנשים מצטופפים חרף מגפת הקורונה. מלבד מחדל העומסים, בדיון עלתה גם סוגיית רכבת ישראל, שהפסיקה בגלל הקורונה את הנסיעות בסופי השבוע ובלילות - והודיעה שלכיוון צפון הן לא יחודשו עד שנת 2024-2023.
4 צפייה בגלריה
עומס ברכבת הקלה בירושלים
עומס ברכבת הקלה בירושלים
משרד התחבורה תגבר 30 אלף נוסעים מתוך 2 מיליון. עומסים ברכבת הקלה בירושלים
(צילום: 15 דקות)
4 צפייה בגלריה
הוועדה לביקורת המדינה
הוועדה לביקורת המדינה
"הזנחה פושעת של התחבורה הציבורית". ח"כ שלח
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
ברקע הפרסומים על העומסים בתחבורה הציבורית, נציגת משרד התחבורה בדיון, נעה אבירם, אמרה כי המשרד מתגבר את האוטובוסים בקווים הבינעירוניים באמצעות חברות היסעים פרטיות - אך הוסיפה שהתגבור מסתכם בכ-30 אלף נוסעים בלבד, מתוך שני מיליון שנוסעים מדי יום בתחבורה הציבורית.
חבר הכנסת שלח העיר לנציגת משרד התחבורה שמדובר ב"פרומיל מתוך סך הנסיעות". אגב, העומסים נרשמים למרות ש-2 מיליון נוסעים בתחבורה ציבורית ביום הם 70% מכמות הנסיעות לפני תקופת הקורונה.
נציגת המשרד אבירם ציינה כי האוטובוסים של חברות ההיסעים הפרטיות לא מונגשים לאנשים עם מוגבלות, בעוד שהשירות העירוני מחויב בהנגשה - ולכן נעשה מאמץ להחריג את החובה הזו בתקנות לתקופת הקורונה כדי לאפשר תגבור בשירות העירוני. מנגד, היא הודתה שהניסיון לעשות זאת נמשך כבר שלושה חודשים שבהם, כפי שדיווחנו, נוסעים נדחסים באוטובוסים בתקופת מגפה.
העומסים בתחבורה הציבורית ברחבי ישראל
(צילום: משה מזרחי, שחר גולדשטיין, מוטי קמחי, עמית הובר, שמיר אלבז, בראל אפרים, אסף זגריזק)

מהדיון עלה גם כי היקף התגבורים עומד על 5,000 נסיעות ביום ב-400 קווים, אך אבירם ציינה כי "זה לא יספיק. ככל שחוזרים ללימודים ופותחים קניונים, אנחנו מתגברים עד קצה גבול היכולת, שנובע גם ממחסור באוטובוסים וגם מתשתיות. יש גבול כמה אוטובוסים פיזית יכולים להיכנס לתחנות מרכזיות בכל זמן נתון".
איתי פלייסינג, נציג חברת קווים, שיקף בדיון את העומסים בתחבורה הציבורית. לדבריו במודיעין עילית, ביתר עילית ואלעד הביקוש בתחבורה הציבורית גדל כבר ל-95% מאשר בשגרה שלפני הקורונה. "אנחנו בתגבור של מאות נסיעות מדי יום כדי לענות על הפער, אבל לא יכולים לענות על כולו במשאבים הקיימים", אמר.
4 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו
איתמר גרוטו
"ההדבקה באוטובוסים נמוכה יותר כי אנשים מקפידים על מסכות". פרופ' גרוטו
(צילום: שלו שלום)
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו טען בדיון כי "אנחנו לא רואים סדרי גודל בולטים של הדבקות בתחבורה הציבורית, בניגוד למה שהיה בהתחלה, כי היום אנשים מקפידים על מסכות. יש התלבטות בין 50 אחוז תפוסה ל-75 אחוז תפוסה, אולי אפשר להמשיך עם 75% והמסר הכללי שיהיה ריווח ויהיה מרחק בין אנשים". למרות דבריו, המשמעות של תפוסה של 75% באוטובוס עירוני הם 49 נוסעים - כך שלא ברור כיצד אמור להישמר אותו ריווח נדרש.

רכבות בסופ"ש לצפון - לא בקרוב

סוגיה נוספת שעלתה בדיון היא כוונתה של רכבת ישראל להשעות את הנסיעות בסופי השבוע. מאז הסגר השני הרכבת הפסיקה לפעול בסופי השבוע ובלילות, ובתחילה הסבירו זאת בהחלטת משרד התחבורה שנובעת מהרצון לצמצם את תחלואת הקורונה ומכך שהזמן הפנוי מנוצל להאצת עבודות חשמול המסילות.
אולם, ראש אגף הרכבות במשרד התחבורה, אליאס מטר, אמר בדיון כי השירות מופסק במקרים רבים בשעה 20:30 ובסופי שבוע כדי לקדם את עבודות התשתית - מבלי שיש לדבר קשר לתקופת הקורונה. הוא ציין כי הביקושים גם כך נמוכים בסופי השבוע. לדבריו, סגירת המסילה בסוף השבוע סוכמה מראש לשלוש וחצי שנים - אך לציבור לא ניתן מידע בנושא והחלופות שמוצעות לו לא מספקות.
4 צפייה בגלריה
תחנת רכבת נתניה
תחנת רכבת נתניה
"הפסקתם שירות בגלל הקורונה - ושלוש וחצי שנים הוא לא יחזור?". תחנת הרכבת בנתניה
(צילום: עידו ארז)
מטר הוסיף כי בחודש ינואר תנועת הרכבות שהופסקה בכפר סבא תשוב, וחלק מהנסיעות דרומה יחודשו בסופי השבוע - אך מהרצליה לזיכרון יעקב מבוצעות עבודות חשמול, ולכן "במשך שלוש וחצי שנים לא יינתן שירות רכבת בסופי שבוע ובלילות".
יו"ר הוועדה, חבר הכנסת עפר שלח, פנה למטר ואמר כי "הפסקתם שירות בגלל הקורונה, ועכשיו שלוש וחצי שנים הוא לא יחזור?", ומטר השיב ש"כך נבנה הפרויקט הזה מראש". לדברי שלח, "אלה השפעות ההזנחה הפושעת של התחבורה הציבורית לאורך עשרות שנים".
שלח סיכם: "רואים למה מבקר המדינה היה צריך לכתוב דו"ח על המשבר בתחבורה הציבורית עוד לפני הקורונה. רוב הדברים שמדברים עליהם קורים בשנים האחרונות, וזה מעיד על ההשפעות של ההזנחה הפושעת של התחבורה הציבורית לאורך עשרות שנים. נקודת האור היא רק עשיית עבודות תשתית, שנדרשו מזמן".
בתגובה לדיון אמרו בארגון 15 דקות ובלובי 99 כי "משבר הקורונה וההגבלות שהגיעו בעקבותיו, גרמו להידרדרות משמעותית בשירות התחבורה הציבורית. עשרה חודשים לאחר פרוץ המשבר, לא נמצאו פתרונות לבעיות היסוד. נוסעי התחבורה הציבורית, שרבים מהם הם בבחינת לקוחות שבויים, נאלצים לסבול משירות ירוד ומתחושת חוסר ביטחון בשל החשש מהדבקה בנגיף הקורונה בנסיעות בצפיפות באוטובוסים".