3 צפייה בגלריה
אימון בחטיבת הצנחנים. למצולמים אין כל קשר לכתבה
אימון בחטיבת הצנחנים. למצולמים אין כל קשר לכתבה
אימון בחטיבת הצנחנים. למצולמים אין כל קשר לכתבה
(צילום: גור דותן)
בשעות אלה היו אמורים מאות מלוחמי הצנחנים בגדוד 890 להיות בשיאו של תרגיל גדודי המכין אותם לתמרון קרקעי בלבנון, בשטחי האש של צפון בקעת הירדן, אך התחלואה הגבוהה בגדוד מנעה את האימון. בתום הערכת מצב שהתקיימה ביום שבת הוחלט לדחות את התרגיל, כמו גם תרגילים דומים של יתר גדודי חטיבת הצנחנים.
ערב קודם, מסתבר, היה מי שהפגין מעט שאננות מול הנגיף. לפי עדויות שהגיעו ל-ynet, אחד ממפקדי הפלוגות בגדוד, קצין בדרגת רב סרן, הרגיע עשרות מלוחמיו בשיחה שקיים עימם בערב שבת ואמר להם: "הקורונה היא לא סרטן. אתם צעירים וחזקים. לכל היותר תקבלו צינון כבד. אשיג את האישורים הנדרשים לביצוע התרגיל".
הלוחמים היו מודאגים. התרגיל הגדודי מתנהל אמנם בשטח פתוח והררי, אך מסגרות שונות עלולות להתערבב אחת בשנייה, והקפסולות יכולות 'להישבר' במהלך הסתערות וחילוץ פצועים.
חלק מהחיליים לא הופתעו מדחיית האימון: "אנחנו הולכים בשגרה עם מסכה על הסנטר כבר שבועות ארוכים, גם חלק מהסגל", סיפרו. "קצין אחר בגדוד, שמפקד על לוחמים, הודה שסבל מתסמיני קורונה מובהקים דוגמת היעדר חודש ריח בזמן הקו בגבול עזה לפני מספר חודשים, כשהוא נוסע איתנו בג'יפ הסיור שוב ושוב - ולא נבדק גם כשבמשפחתו התגלו חולים מאומתים. הוא חזר מבידוד ולא נבדק. יש אווירה של זלזול והכחשת מגפה. תחושה של מדיניות מניעת בדיקות שמגיעה מגבוה כדי לא לגלות עוד מקרים ולשבש את פעילות הגדוד".
במקרה אחר בגדוד, מסתבר, אחד הלוחמים נדבק בקורונה, ולאחר שהחלים לפי גורמי הרפואה ושב ליחידה להילחם לצד - גילה שוב תסמינים. "הוא ישן בלי הפסקה בבסיס וסבל מכאבי שרירים", סיפר אב לאחד הלוחמים. "החיילים חששו להיות בקרבתו".
3 צפייה בגלריה
הקפסולות עלולות להתערבב. ארכיון
הקפסולות עלולות להתערבב. ארכיון
הקפסולות עלולות להתערבב. ארכיון
(צילום: גור דותן)
כיום, היקף התחלואה בגדוד מסתכם בשבעה חולים מאומתים, לצד עשרות חיילים שנשלחו לבידוד. גם המצב בגדוד המקביל בחטיבה, 202, לא מזהיר, ואמש הוא נכנס לרשימת היחידות האדומות בצה"ל. כחלופה לתרגילים הגדודיים שנדחו, החיילים עסוקים בעיקר בשיעורי חינוך בשטח הפתוח ובאימוני כושר גופני.
"אנחנו מקדישים את רוב הזמן שלנו לסוגיית הקורונה, ועוסקים בכך המון", סיפר ל-ynet קצין בכיר בחטיבה. "הערנו למפקד הפלוגה שהתבטא בנושא ההשוואה למחלה קשה יותר, אבל הוא התכוון לכך שיש דברים גרועים יותר מקורונה. באשר לקצין, הוא חזר לאחר בדיקת גורמי הרפואה השונים וללא תסמינים. אנו מעודדים את חיילנו להיבדק תמיד".
בעניין הלוחם שנדבק, החלים וחזר ליחידה הסביר הקצין כי הוא שוב שוחרר לבידוד ומנוחה בביתו: "החיילים אצלנו הולכים עם מסכות על הפנים ואם קרה אחרת – זה לא אמור להיות. אנו רואים שגם ברחבי הארץ לפעמים מסירים מסכה, אבל אצלנו מקפידים לאכוף זאת בהסברה ושילוט. אין שום מדיניות של מסכה על סנטר. כמו כן, ירדנו מפעילות בקפסולה פלוגתית לקפסולה צוותית של 18-16 לוחמים".
בתוך כך, ל-ynet הגיעו עדויות נוספות על הפרת הנחיות הקורונה בבה"ד 1 בשבועות שקדמו להתפרצות הנרחבת בחודש שעבר. לפי עדויות חדשות שהגיעו בעקבות חשיפת המחדל, אנשי קבע בבסיס הפרו הנחיות כשגרת עבודה יומית, ולפחות שניים מהם נצפו מבלים בחודש אוגוסט במועדון סגור בדרום, בזמן חופשה ובניגוד להנחיות.
3 צפייה בגלריה
בה"ד 1 תחקיר צה"ל קורונה
בה"ד 1 תחקיר צה"ל קורונה
המחדל בבה"ד 1
( צילום: דובר צה"ל)
איש קבע שלישי, שהתברר בסוף כנשא של הנגיף, עבד כרגיל בבסיס גם לאחר שאשתו נדבקה בנגיף. לצד אלו, בימים האחרונים חלה התאוששות בהיקפי התחלואה בבסיס ומקרוב ל-200 חולים מאומתים ביחידה, הנתון ירד ל-0. אמש דורג הבסיס הסמוך למצפה רמון ברשימת היחידות הירוקות בצה"ל.
באשר לגדוד 890, דובר צה"ל מסר בתגובה כי "למפקדים בגדוד הודגשה האחריות שמוטלת עליהם באכיפת ההנחיות תוך קיום שיח ערכי עם החיילים בנושא. באשר להתבטאות של מפקד הפלוגה, מפקדיו הבהירו כי שיח מסוג זה אינו מקובל.
"באשר לטענה כי מפקד צוות בגדוד הונחה על ידי מפקדיו לא לעבור בדיקת קורונה, למרות קיומם של תסמינים - נציין כי המקרה אינו נכון. לפני מספר חודשים נכנס המפקד לבידוד בעקבות מגע עם חולה מאומת. נדגיש כי המפקד לא חש בזמנו בתסמינים כלל, ולאחר שהשלים את תקופת הבידוד במלואה - חזר לגדוד. באשר לטענה על החייל שהחלים מקורונה, אך עדיין לא חש בטוב - החייל שוחרר לביתו כאמצעי החמרה על אף שעל פי ההנחיות הרפואיות, החייל נמצא כשיר לחזרה לגדוד. בגדוד "אפעה" של חטיבת הצנחנים נעשות פעולות רבות לרבות תדריכים, מסדרים ובדיקות, זאת במטרה לשמור על בריאות המשרתים ובני משפחותיהם, בהתאם להנחיות צה"ל ומשרד הבריאות".