נשיאה החדש של ארה"ב ג'ו ביידן הבטיח לחלק ב-100 הימים הראשונים שלו בתפקיד 100 מיליון מנות חיסון נגד הנגיף. אולם היעד הזה, שאולי היה שאפתני כשהכריז עליו בחודש שעבר, כבר לא נראה כך. בימים האחרונים גוברת הביקורת על התעקשותו של ביידן להמשיך לנקוב ביעד, למרות שלמעשה ממשלו הקודם של דונלד טראמפ הגיע לקצב הנדרש כדי להגשים אותו.
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן בבית הלבן. התעצבן כשנשאל על היעד: "תעשו לי טובה"
(צילום: EPA)
ביידן מבקש מהאמריקנים לעטות מסכות: נוכל להציל 50 אלף בני אדם
(צילום: רויטרס)

ארה"ב החלה לחלק יותר ממיליון חיסונים בכל יום בסוף השבוע האחרון, וזאת עוד לפני שניתן לזקוף זאת באמת לזכותו של הממשל החדש. לפי הנתונים המעודכנים של המרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), עד אתמול קיבלו את המנה הראשונה של החיסון 21.8 מיליון אמריקנים, כ-6% מהאוכלוסייה. את המנה השנייה קיבלו 3.2 מיליון אמריקנים.
ממשל טראמפ, נזכיר, ספג ביקורת חריפה על הקצב שבו התנהל מבצע החיסונים בשלביו הראשונים, אולם פרשנים בארה"ב מעריכים כי טראמפ טמן לעצמו מלכודת, בכך שהכריז מראש על יעד שאפתני למדי של 20 מיליון חיסונים עד סוף דצמבר. במשך שבועות ארוכים התקשתה ארה"ב להגיע לקצב הנדרש, בעיקר בשל הקושי של הרשויות המקומיות למצוא דרכים אפקטיביות לחלק את החיסונים שקיבלו מהממשל הפדרלי, וכאשר ביידן הכריז על היעד שלו ב-8 בדצמבר הוא אכן תואר בתקשורת האמריקנית כשאפתני.
אולם בשבועות האחרונים לכהונת טראמפ, ממשלו הצליח להאיץ משמעותית את קצב החיסונים, וכאשר ביידן נכנס לתפקידו ביום רביעי האחרון הממוצע היומי עמד על כ-900 אלף בכל יום. כעת סבורים המומחים שהוא נדרש לקבוע יעד של לפחות 2 מיליון חיסונים בכל יום, ואולי אף יותר מכך. בקצב הנוכחי של מיליון חיסונים ביום, הם מזהירים, הגעה ל"חסינות עדר" תגיע רק בחודשי הסתיו ואולי אף מעבר לכך, בשנה הבאה. חשש נוסף שהם מעלים הוא כי קצב איטי מדי של חיסונים יעניק זמן רב יותר לנגיף לפתח מוטציות חדשות, שחלקן – במיוחד הזן הבריטי שמתפשט ברחבי ארה"ב – גרמו כבר להאצת התחלואה.
9 צפייה בגלריה
קורונה חיסון מבצע חיסונים מיאמי פלורידה ארה"ב
קורונה חיסון מבצע חיסונים מיאמי פלורידה ארה"ב
מחסנים במיאמי, פלורידה. הקצב עלה בהתמדה
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
קורונה חיסון מבצע חיסונים בית אבות וושינגטון ארה"ב
קורונה חיסון מבצע חיסונים בית אבות וושינגטון ארה"ב
מכינים את המזרק בבית אבות בוושינגטון. פייזר ומודרנה מבטיחות 200 מיליון מנות עד סוף מרץ
(צילום: AFP)
ההערכה היא שכדי להגיע לחסינות עדר, ועמה חזרה ל"דרגה מסוימת של שגרה" כפי שהצהיר ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הראשי של הממשל למחלות מידבקות, יהיה צורך לחסן בין 70% עד 80% מהאוכלוסייה, כלומר בסביבות 245 מיליון בני אדם. ב"וושינגטון פוסט" דיווחו כי לפי מודל שערך צוות המעבר של ביידן לפני חילופי השלטון, המשמעות של 100 מיליון זריקות היא חיסון מלא בשתי מנות לבערך 33 מיליון אמריקנים, ו-67 מיליון שיקבלו לכל הפחות הגנה חלקית עם מנה אחת בלבד.

מלכודת ציפיות

"אני אוהב את זה שהוא קבע יעד, אבל מיליון חיסונים ביום?", אמר ל"ניו יורק טיימס" ד"ר פול אופיט, מנהל המרכז החינוכי לחיסונים בבית החולים לילדים בפילדלפיה. "אני חושב שאנחנו יכולים לעשות יותר", הוסיף. "נהיה חייבים לעשות יותר אם אנחנו רוצים להשתלט על הנגיף הזה עד הקיץ".
בכלי התקשורת האמריקניים מדגישים אמנם את האפשרות שתקלה כלשהי בהמשך הדרך תביא להאטה בקצב החיסונים, אולם מציינים במקביל את העובדה שכרגע לפחות, היעד של ביידן לא מנצל את כל החיסונים שפייזר ומודרנה מבטיחות לספק עד סוף מרץ, כ-200 מיליון בסך הכל. בשבועות הקרובים צפוי לקבל אישור גם החיסון של חברה שלישית, Johnson & Johnson, שדורש מנה אחת בלבד, ואם הוא יינתן היא תוכל לספק גם היא מיליוני מנות עד תחילת אפריל.
9 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן מנת חיסון שנייה נגד נגיף קורונה ניוארק דלאוור
ג'ו ביידן מנת חיסון שנייה נגד נגיף קורונה ניוארק דלאוור
ביידן מקבל את החיסון השני, לפני שבועיים. להנמיך ציפיות
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ. טמן לעצמו מלכודת ברף שאפתני מדי
(צילום: AP)
למעשה, הקצב הנוכחי של מיליון מנות ביום הושג עוד לפני שמדינות ארה"ב ניצלו עד תום את כל המנות שהממשל הפדרלי כבר סיפק להן, יותר מ-40 מיליון. ממשל ביידן הכריז על כוונתו להרחיב את מבצע החיסונים בעזרת 100 מרכזים פדרליים שיסייעו לחלק את החיסונים באזורים שמתקשים לעשות זאת, כמו גם להרחיב את שיתוף הפעולה עם רשתות הפארם שיחלקו אותם במרכזים משלהן.
למרות זאת, ביידן מתעקש לפי שעה להמשיך לנקוב ביעד של 100 מיליון חיסונים בתוך 100 ימים, ופרשנים פוליטיים סבורים שאולי הסיבה לכך היא רצון להימנע מאותה מלכודת ציפיות שטמן לעצמו ממשל טראמפ. "הצוות של ביידן רוצה לעשות את ההפך הגמור ממה שעשה טראמפ", כתב הפרשן הפוליטי של CNN הארי אנטן. "הם לא רוצים לקבוע רף שדי בקלות אפשר להוכיח שהוא בלתי ניתן להשגה. הם רוצים רף שאפשר להשיג אותו ואולי אף לחצות אותו".

יותר חיסונים, יותר מחסנים, יותר מרכזים

כך או כך, כשנשאל ביום חמישי על ידי כתב בבית הלבן אם היעד שלו אינו שאפתני מספיק, נשמע ביידן נרגז מעט על עצם השאלה. "כשהכרזתי על זה, כולכם טענתם שזה לא אפשרי. תעשה לי טובה, בן אדם. זו התחלה טובה". ב-CNN, אגב, ציינו כי הטענה הזו של ביידן שגויה. אמנם היו כאלו שאמרו כי מדובר ביעד שאפתני, אך ברשת החדשות האמריקנית הדגישו כי כבר בימים שלאחר ההכרזה על היעד הדגישו מומחים ופרשנים שהיעד הזה הוא בר מימוש.
9 צפייה בגלריה
ראש הסגל בבית הלבן רון קליין
ראש הסגל בבית הלבן רון קליין
ראש הסגל בבית הלבן רון קליין. "טראמפ השאיר בסיס, לא תוכנית"
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
אנתוני פאוצ'י
אנתוני פאוצ'י
"יעד מאתגר, אבל סביר". ד"ר אנתוני פאוצ'י
(צילום: AFP)
למרות שבממשל ביידן ממשיכים לכנות את היעד "שאפתני", אתמול כבר השתדלו בכירים בו להדגיש כי מדובר רק ביעד התחלתי, שאותו הממשל מתכוון לא רק לממש, אלא גם לחצות. ראש הסגל בבית הלבן, רון קליין, אמר אתמול בראיון ל-NBC: "מאה מיליון זריקות זה יעד שאפתני ונועז, אבל אנחנו נצטרך להמשיך אחרי זה. זה היעד הראשון שלנו, זה לא היעד האחרון, זו לא נקודת הסיום, זה רק מדד שהעם האמריקני יוכל למדוד באמצעותו איך אנחנו מתקדמים".
קליין הודה אמנם כי ממשל טראמפ הותיר אחריו בסיס שעליו יכול ביידן "לבנות", אך טען כי תוכנית להפצה נרחבת של החיסון "לא הייתה קיימת באמת" כשביידן נכנס לבית הלבן בשבוע שעבר. "אנחנו צריכים יותר חיסונים, אנחנו צריכים יותר מחסנים, אנחנו צריכים יותר מרכזי חיסון. ובממשל ביידן, אנחנו מתכוונים לטפל בכל השלושה".
ד"ר פאוצ'י, שביידן מינה אותו לכהן כיועץ הרפואי הראשי שלו, אמר אתמול כי היעד של 100 מיליון חיסונים ב-100 ימים הוא מאתגר – אך "סביר". בראיון ל-CBS הוסיף פאוצ'י: "אתה תמיד רוצה לעשות יותר מהיעד שהצבת. זה הולך להיות הרצפה, לא התקרה". פאוצ'י ציין כי בשלביו הראשונים של מבצע החיסונים קל יותר להגיע לכמות גבוהה יותר של מחוסנים, כיוון שהשלבים הללו מתמקדים בבתי אבות ובתי חולים. בשלבים מתקדמים יותר, הוא ציין, יהיה צורך להגיע לאוכלוסיות פחות נגישות. "לא יהיה קל לעשות זאת", אמר. "אנחנו מחסנים כמה שיותר אנשים במהירות האפשרית".
9 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב החדר הסגלגל הבית הלבן
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב החדר הסגלגל הבית הלבן
ביידן בחדר הסגלגל. שיחות על פשרה עם הרפובליקנים בקונגרס
(צילום: רויטרס)
כדי להרחיב את מבצע הבדיקות ביידן כלל בחבילת הסיוע הענקית שהציע 20 מיליארד דולר להקמת מרכזי חיסונים נוספים. חבילת הסיוע, בהיקף של 1.9 מיליארד דולר, כוללת גם מימון להעסקתם של עוד 100,000 עובדי בריאות שבין היתר יפעלו להזים את החשש שקיים בקרב אמריקנים רבים מפני החיסונים.
חלק מרכזי מחבילת הסיוע, שביידן מכנה אותה "תוכנית ההצלה האמריקנית", מוקדש לטיפול בהשלכות של המשבר הכלכלי שנלווה למגפה, ובין היתר קורא שם ביידן למענקים של 1,400 דולר לכל אמריקני. הלילה דווח כי ממשל ביידן החל בדיונים עם מחוקקים רפובליקנים ודמוקרטים במטרה להגיע לפשרה שתאפשר את אישור החבילה בתמיכת שתי המפלגות. אולם כמה וכמה רפובליקנים הביעו תמיכה רק בהקצאת כספים נוספים למבצע החיסונים, והתנגדו לחבילת סיוע רחבה נוספת, במיוחד לאור העובדה שרק בסוף החודש שעבר הם אישרו חבילת סיוע בהיקף של 900 מיליארד דולר.

ההערכה: חצי מיליון מתים בחודש הבא

אם לא יצליח להגיע לפשרה, ביידן עדיין יוכל לאשר חלקים מסוימים מתוכניתו בעזרת הליך מיוחד בסנאט שמאפשר, בעזרת חקיקה הנוגעת לתקציב, לעקוף את הכלל הדורש רוב מיוחס של 60 סנאטורים על מנת למנוע פיליבסטר. הרפובליקנים השתמשו באותה שיטה על מנת להעביר ב-2017 את קיצוצי המס של טראמפ. בסנאט, נזכיר, קיים כעת תיקו 50-50 בין הדמוקרטים לרפובליקנים, וקולה של סגנית הנשיא קמלה האריס שובר שוויון. הסנאטור ברני סנדרס, שצפוי לכהן כיו"ר ועדת התקציב בסנאט, הביע תמיכה במהלך שכזה. "אנחנו לא יכולים לחכות שבועות על גבי שבועות וחודשים על גבי חודשים כדי להתקדם", הוא אמר אתמול. "אנחנו חייבים לפעול עכשיו. זה מה שהעם האמריקני רוצה".
9 צפייה בגלריה
נוסעים עם לבוש מגן בנמל התעופה JFK בניו יורק
נוסעים עם לבוש מגן בנמל התעופה JFK בניו יורק
בנמל התעופה JFK בניו יורק. הקלות התנועה של טראמפ יבוטלו
(צילום: AFP)
בתוך כך, הלילה דווח כי ביידן צפוי כבר היום לבטל את אחת מהוראותיו האחרונות של טראמפ בתפקידו, שבמסגרתה הסיר הנשיא לשעבר את ההגבלה על כניסת זרים מבריטניה, מרוב אירופה ומברזיל. צוותו של ביידן הודיע שבכוונתו להחזיר את הגבלות התנועה הללו מיד לאחר שממשל טראמפ הכריז על הכוונה להסירן. לפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית, ביידן צפוי גם לאסור על כניסה של זרים מדרום אפריקה, בצל החשש מהזן החדש של הנגיף שהתגלה שם. בשבוע שעבר הכריז ביידן גם על חובת בידוד לכל מי שנכנס לארה"ב.
בינתיים הנגיף ממשיך להתפשט במהירות ברחבי ארה"ב, כשאתמול חצה מניין הנדבקים המאומתים בה את רף ה-25 מיליון. בימים האחרונים מדווחות רשויות הבריאות על ירידה מסוימת בקצב ההדבקה, כאשר מספרי הנדבקים החדשים בכל יום ירדו אל מתחת ל-200,000, אם כי עדיין מדובר במספרים עצומים.
בארה"ב מתו עד כה יותר מ-417,000 חולי קורונה, וההערכה היא כי המספר העגום הזה יחצה את ה-500,000 כבר בחודש הבא. רק ב-25 הימים האחרונים מתו בארה"ב 70,000 בני אדם מסיבוכי הנגיף. מספר המאושפזים ירד אמנם בימים האחרונים, ועומד כעת על פחות מ-120 אלף (לראשונה מאז סוף דצמבר), אך המומחים חוששים מזינוק מחודש לאור התפשטות הזנים החדשים של הקורונה.