באופן חריג צה"ל התיר לכלוא במתקן צבאי לעשן קנאביס: הצבא התיר לחייל שהורשע בסחר בסמים קשים, בהם קוקאין, לצרוך קנאביס בעישון בכלא 4 במהלך ריצוי עונשו. זאת, לאחר שהתלונן על כאבים בגופו בעקבות תאונת דרכים שעבר. על הדלקת הג'וינט ומסירתו לכלוא אחראי גורם בבית הכלא הצבאי. החייל רשאי לעשן פעם ביום, תחת פיקוח, בשטח פתוח בין כותלי המתקן ובידיעת מאות הכלואים האחרים.
3 צפייה בגלריה
חיילים בכלא 4 הצבאי. אילוסטרציה
חיילים בכלא 4 הצבאי. אילוסטרציה
חיילים בכלא 4 הצבאי. אילוסטרציה
(צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות")
3 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
חממת קנאביס רפואי. אילוסטרציה
(צילום: EPA)
ככל הידוע, מדובר במקרה יוצא דופן שבו הותר לצעיר שנמצא במסגרת הצבאית לצרוך קנאביס באישור. בניגוד לאזרחות, בצה"ל מחמירים ביתר שאת עם צרכני קנאביס שנתפסים בשורותיו, ומרשיעים באישומים פליליים על כמה עבירות של שימוש עצמי.
הכלוא, סמל ז', שירת כתומך לחימה באוגדת איו"ש וזכה שם לשבחי מפקדיו, עד שהורשע בסחר בסמים ונשלח לשנה וחודשיים מאסר בפועל. כמו כן, נדרש לשלם קנס של 15 אלף שקלים ורישיונות הנהיגה שלו נשללו לשנה. כשהיה כבר חייל ותיק, הוא נתפס על ידי סוכן של מצ"ח כשהציע למכור לו קנאביס, אקסטזי, קריסטל וקוקאין.
עורך דינו של החייל, עידן דביר, טען כי "אפשר להתרשם מהשיקום שעבר החייל ולכן ראוי להתחשב בעונשו". כמו כן, אמר כי "אין להפלות אותו ביחס לצעירים אחרים בנסיבות דומות באזרחות שזוכים להקלה אם עברו בהצלחה הליכי שיקום".
3 צפייה בגלריה
(צילום: יואב זיתון)
התביעה התנגדה להקלה בעונש וביקשה מבית הדין הצבאי לערעורים שבקריה להשיב את ז' לכלא הצבאי, לאחר שאת חלקו הארי של העונש כבר ריצה בתקופה שלאחר מעצרו. לטענת התביעה, "אין להקל עליו מעבר להתחשבות שלה זכה. תסקיר העונש שהוצג על ידי ההגנה אינו אלא בגדר המלצה".
הרכב בית הדין דחה את ערעורו של ז' וקבע שעליו לחזור לכלא ולהשלים את יתרת עונשו, ללא כל הקלה, לאור "שיקול ההרתעה וההלימה בהתחשב בנסיבות עסקאות הסחר, טיבן והיקפן". אחד השופטים בהרכב תמך בקיצור עונשו ואמר כי "מטעמים של שיקום ועל מנת לעודד את ז' לשוב בתום תקופת המאסר לדרך הנורמטיבית שבה נהג, יש להפחית מעונשו".
בסופו של דבר החייל הוחזר לכלא הצבאי, אך שם זכה להקלה בתחום הנוגע לבריאותו וקיבל אישור לעשן קנאביס בשל תאונת הדרכים שעבר.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל ובסיסי הכליאה הצבאיים מעניקים לחיילים ולכלואים את כלל הזכויות המגיעות להם ובהן כלל הזכויות הרפואיות. כל צורך וטיפול רפואי ייענה בהתאם". גורמים צבאים הוסיפו כי "מדובר בפרקטיקת טיפול המאושרת במדינת ישראל ואושרה גם על ידי גורמי הרפואה בצה"ל".