היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע הערב (יום ה') כי החליט שהמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) והמשטרה יחקרו את האסון במירון יחד - וגם לחוד. היועמ"ש גיבש "חקירת ענק" לאסון שבו נהרגו 45 בני אדם ועוד עשרות נפצעו. הערכה היא שהיועמ"ש המתין כמה ימים כדי לראות אם הממשלה ממנה ועדת חקירה בעצמה, ואולם בשל החשש לשיבוש מהלכי חקירה, תיאום עדויות וחומרת האסון הוא החליט להתחיל בחקירה רחבה.
שאלת המחדלים של אסון מירון: החקירה של מח"ש והעמותות שפעלו ללא אישור
(צילום: אבי חי)

"שני צוותי החקירה יעבדו באופן משתף ומתואם לצורך חקירת האירוע, תוך הקפדה על גדרות וסייגים לעבודה המשתפת, במספר היבטים, על מנת לשמור על עצמאות החקירה של כל גוף, ויכולתו להגיע לבירור האמת בצורה מיטבית", מסר היועמ"ש.
מנדלבליט הוסיף כי המשנה לפרקליט המדינה יפקח על צוות החקירה המשתף. "כל שאלה שתתעורר לגבי הפעילות המשותפת תובא להכרעת גורמי מקצוע בכירים בפרקליטות המדינה", ציין היועץ. בין הסייגים שנקבעו לעבודת הצוות המשתף: רק חוקרי מח"ש יגבו הודעה משוטרים, והצוות המשטרתי לא ייחשף לשאלת חקירת שוטר כחשוד ולא יהיה מעורב בכך כלל.
3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט
ועידת המשפט
"קשה להלום חקירה שאינה משתפת, מתואמת ומתכללת את כל האירוע". מנדלבליט
(צילום: מוטי קמחי)
"קשה להפריז בחומרת האסון שאירע בהר מירון, ועל כן יש לעשות כל שניתן כדי לחתור לגילוי האמת באמצעות חקירה אפקטיבית ויעילה", מסר היועץ בהודעתו. "הטלת מלאכת החקירה של האירוע על משטרת ישראל או על מח"ש, כל גוף לעצמו, וכן חקירת האירוע על ידי שני הגופים בנפרד, מקשה על מיצוי החקירה, ואף עשויה להביא לתקלות שיפגעו בחקר האמת.
"נוכח המאפיינים הייחודיים של חקירה זו, והעוצמה בה הדברים שלובים זה בזה, קשה להלום חקירה שאינה משתפת, מתואמת ומתכללת את כל האירוע על מנת לקבל את התמונה המלאה, ועל כן יש מקום לבצעה בדרך של צוות חקירה משתף המורכב משני צוותי חקירה", הוסיף היועמ"ש. "דרך חקירה משתפת ומותאמת זו מקובלת ונהוגה בפרקטיקה באותן נסיבות ייחודיות שיש הצדקה לכך. וזהו אכן מקרה מובהק בו מתקיימת הצדקה לכך".
3 צפייה בגלריה
חוקרי מח"ש מגיעים להר מירון
חוקרי מח"ש מגיעים להר מירון
חוקרי מח"ש במירון, השבוע
ביום שני פנה מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי למנדלבליט, ועדכן אותו כי בכוונתו לומר בפומבי כי הוא דורש ועדת בדיקה ממלכתית. מנדלבליט, שמחזיק בדעה דומה, חיזק את ידיו ואמר כי מבחינתו אין כל בעיה להקים את הוועדה גם בתקופה של ממשלת מעבר. אלא ששבתאי חזר בו, ולא יצא בהצהרה.
אמש דווח כי מח"ש נערכת להעלות את ההילוך בחקירת האסון במירון עד סוף השבוע, ואף לזמן עדים וחשודים לחקירות באזהרה. ל-ynet נודע כי ההחלטה התקבלה אתמול, לאחר שהתברר כי ההיתכנות להקמת ועדת חקירה ממלכתית קלושה, ובמח"ש יפעלו כצעד ראשון להגיע לכל מצלמות האבטחה והתיעוד המבצעי של המשטרה כדי לקבל תמונת מצב מהשניות הראשונות של האסון.
מח"ש הייתה במעין המתנה ולא התקדמה בחקירה, בין היתר מתוך רצון שלא לפגוע בעבודת הוועדה ממלכתית, שהיא מקיפה ובודקת יותר גורמים ולא רק את המשטרה. בשל השיהוי, קיבלו במח"ש אור ירוק מהיועמ"ש לפעול במהירות כבר בימים הקרובים, ויזמנו קצינים לחקירה.

במשטרה ביקרו את מידור מחוז הצפון: "אבסורד"

גורמים בכירים במשטרה אמרו בשיחה עם ynet כי כלל לא ברור פשר ההחלטה לקחת את כל חומרי החקירה למשרדי היחידה הכלכלית בלהב 433. בהנחייה שנתן שבתאי, הגיעו בלשי היחידה הכלכלית לאזור הר מירון, אספו מצלמות שהיו בשטח ולקחו את המצלמות שנאספו על ידי חוקרי המחוז הצפוני.
יתרה מזאת, גם כל המסכים והפרוטוקולים הנוגעים לישיבות שהתקיימו לפני אישור התוכניות – הועברו כולם לידי היחידה הכלכלית מבלי שנשאר במחוז הצפוני העתק.
3 צפייה בגלריה
קוהי שבתאי שמעון לביא
קוהי שבתאי שמעון לביא
מחוז הצפון מודר. ביקורת על סביבת המפכ"ל
(צילום: דוברות המשטרה, טל שחר)
גורמים שונים במשטרה אמרו כי העובדה שכל החומרים מרוכזים ביחידה הכלכלית מאפשרים לסביבת המפכ"ל להיות בשליטה על החומרים, לווסת מה יוצא החוצה ומה לא – ובעיקר להשאיר את המחוז הצפוני מבודד מהחומרים.
"זה אבסורד שבמחוז הצפוני לא יכולים לעשות תחקיר של האירוע, לא יכולים לבדוק מה קרה – כשכל החומר נמצא ביחידה אחרת של המשטרה", אמר קצין בכיר המעורה בפרטים.