הפגנת תלמידים בקניון
(צילום: אלי מנדלבאום)

מרד הערים הגדולות שתומכות בפתיחת כיתות ז' עד י' כבר השבוע, בניגוד לעמדת הממשלה, התקבל אמש (ראשון) בתמיכה בקרב חלק מהמנהלים והמורים - בעיקר בשל תחושת הייאוש והתסכול בקרב שכבות הגיל שתמיד היו אחרונות לחזור ללמידה פרונטלית. עם זאת, דווקא בקרב הרשויות - גם אלה שנכללות בפורום "15 הערים העצמאיות" - לא ממהרים להתחייב שהמתווה שפרסמו בעצמן ייצא לפועל.
בגבעתיים ישנה היענות מצד מנהלי בתי הספר, והעירייה מאמינה כי ניתן יהיה להוציא את המתווה לפועל כבר ברביעי. מהשכנה תל אביב-יפו נמסר אמש כי "מחר תיעשה בדיקה מקיפה עם בתי הספר, אך נכון להערב התכנון הוא אכן לפתוח ביום רביעי בהתאם למתווה של הפורום". ראש העיר רון חולדאי כתב בחשבון הטוויטר שלו: "לא מוכנים להמתין יותר לממשלה! הודעתי למנהלים כי אגבה כל אחת ואחד מהם שיחליט להחזיר את תלמידי כיתות ז'-י' כבר ביום רביעי. אנו מרגישים חובה לשים סוף לקבלת ההחלטות ההרסנית של הממשלה".
7 צפייה בגלריה
נוחזרה ללימודים בחולון
נוחזרה ללימודים בחולון
תלמידי כיתות ז'-י' יחזרו על אף התנגדות הממשלה?
(צילום: עיריית חולון)
7 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
"לא נמתין יותר לממשלה". חולדאי
(צילום: הדר יואביאן)
ראש העיר ראשון לציון, רז קינסטליך, סירב להתחייב כי פתיחה כפי שהוצעה במתווה תצא לפועל. קינסטליך מסר כי הוא "מגבה את מנהלות ומנהלי בתי הספר בבחירה אם לפתוח ביום רביעי את הלימודים או לא". ראש העיר ציין כי שלח לכל צוותי בתי הספר בעיר מכתב בנושא.
גם בשרון לא כל הרשויות מעוניינות להתחייב להפעיל את המתווה כבר השבוע, או בכלל. בחדרה למשל ידעו רק ביממה הקרובה אם המנהלים מסכימים למתווה, כך גם ברעננה שם מעוניינים לדון על הנושא עם צוותי ההוראה. ברמת השרון הושגה הסכמה על פתיחה כפי שהוצגה במתווה. מעיריית כפר סבא נמסר כי "מאז שבוע שעבר התקיימו כמה שיחות עם מנהלות ומנהלי בתי הספר, התומכים במטרה, כדי לאפשר את המתווה".
7 צפייה בגלריה
בית ספר גבריאלי בתל אביב
בית ספר גבריאלי בתל אביב
בתל אביב "מתכננים לפתוח" בהתאם למתווה
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
רז קינסטליך במעונות היום בראשון לציון
רז קינסטליך במעונות היום בראשון לציון
"מגבה את בחירת המנהלות והמנהלים". ראש העיר ראשל"צ קינסטליך
(צילום: עיריית ראשון לציון )
בעיריית פתח תקווה, שנכללת בין החברות בפורום, הבהירו כי למרות שהם חתומים על המתווה ותומכים בו, הם לא מתכוונים להשיב את תלמידי ז'-י' לכותלי בית הספר מבלי שהממשלה תאשר זאת קודם. בעירייה הדגישו: "חשוב לציין שנכון לעכשיו אין אישור למתווה המוצע. מבחינתנו, מדובר בהצהרת כוונות שמותנית בהסכמת משרד החינוך ובעיקר הסתדרות המורים. ראש העיר כמובן תומך במהלך, אבל אנחנו ממתינים לאישור הממשלה בנושא".
בהודעה מטעם הפורום אמש נכתב כי "לאור ההיעדרות הממושכת של תלמידים אלה מבתי הספר, וההשפעה הפדגוגית, החברתית והנפשית הקשה עליהם, התכנסו היום ראשי הערים חברי 'פורום ה-15' להתייעצות חירום בנושא, ובסופה הוחלט כי החל מיום ד' הקרוב יאפשרו עיריות הפורום למנהלי בתי הספר להחזיר את תלמידי כיתות ז' עד י' לפעילות בית ספרית".
התלמידים מוחים והלכו ללמוד בקניון: ריאיון באולפן ynet
(צילום: אלי מנדלבאום, משי בן עמי)

לפי עיקרי המתווה שהציגו ראשי הערים, התלמידים יגיעו לבית הספר לכל הפחות פעמיים בשבוע, ארבע שעות בכל אחד מהימים, או שלוש פעמים בשבוע לשלוש שעות בכל יום. במתווה שפורסם נכתב כי "אין הכרח ללמד את כלל מקצועות הלימוד בזמן השהייה בבית הספר. חלק מן המקצועות ימשיכו להילמד מרחוק".
הפורום הבהיר כי "אופן חידוש הלימודים בבית הספר ייעשה לפי שיקול דעת המנהל/ת ובהתייעצות עם העירייה, ותוך התייחסות להיקף המתחסנים בקרב צוותי ההוראה, היקף ההתחסנות הכללי בשכונות מהן מגיעים התלמידים, גודל בית הספר ומספר התלמידים". עוד צוין כי "ניתן יהיה ללמד במשמרות. ניתן יהיה לשלב בין למידה בכיתה לבין למידה במרחבים חיצוניים".
ראשי הערים הדגישו כי לא יחייבו או יכפו על צוותי ההוראה להפעיל מתווה זה. "'פורום ה-15' וראשיו מודעים, מכירים ומוקירים את דאגתם וכאבם של המנהלים וצוותי ההוראה למערכת החינוך, ולכך שלדעת רבים אינה זוכה לעמוד בראש סדר העדיפויות, כפי שראוי היה", נכתב.

בהסתדרות מתנגדים: "משרד החינוך מחליט"

הסתדרות המורים מיהרה להגיב זמן קצר לאחר הצגת המתווה של הפורום והביעה התנגדות אליו. "יש מעסיק אחד לעובדי ההוראה בישראל והוא משרד החינוך ורק לו נתונה הסמכות להחליט על פתיחה או סגירת מוסדות חינוך", נמסר.
גם השלטון המקומי יצא נגד היוזמה, ומסר כי "מרכז השלטון המקומי פועל יחד עם משרד הבריאות ומשרד החינוך להחזרתה המלאה של כל מערכת החינוך בישראל. אנחנו אנשי חוק ונפעל רק על פי חוק ובשיתוף פעולה עם הממשלה לטובת כלל תלמידי ישראל".
7 צפייה בגלריה
אלה ספיר גונן מנהלת תיכון שמעון בן צבי בגבעתיים
אלה ספיר גונן מנהלת תיכון שמעון בן צבי בגבעתיים
"ככל שהם יישארו בבית כך הם ייפגעו". ספיר גונן מנהלת תיכון בגבעתיים
מנגד, חלק מאנשי המקצוע וצוותי ההוראה דווקא תומכים בפתיחה - וכמה שיותר מהר. אלה ספיר גונן, מנהלת תיכון שמעון בן צבי בגבעתיים שתומכת בעמדת ראשי הרשויות, מסבירה: "אני יותר משמחה שתלמידים מכל השכבות יחזרו כבר לבית הספר, למפגש עם המורים והחברים וללימודים פרונטליים". לדבריה, ייקח הרבה זמן להחזיר את התלמידים למסלול. "שנה שלמה שהתלמידים נמצאים מחוץ למסגרת, שנה של ניתוק שהיא קשה ביותר מבחינה רגשית, חברתית ולימודית. ככל שהם יישארו יותר בבית, כך יהיו יותר תלמידים שיפגעו מזה", ציינה.
הרב ניצן ברגר, ראש ישיבת אמית כפר גנים בפתח תקווה, תומך גם הוא בהשבת התלמידים אל ספסלי הלימוד. "תלמידי השכבות האלה חשים כבר זמן רב 'שכחו אותי בבית', במיוחד לאור העובדה שנדמה שהכול נפתח ושב לפעילות למעט הלימודים בשכבות אלו", אמר הרב ברגר. הוא הוסיף כי "מדובר בתלמידים שמתחילת השנה חוו מעט ימי לימוד מקרוב והחסכים החינוכיים הם עצומים עבורם - בפן הנפשי, הרגשי והחברתי. אני סבור שבמציאות הנוכחית נכון לאפשר גם לתלמידים הללו ליהנות לפחות כמה ימים בשבוע מכל הטוב שהנוכחות הפיזית בבתי הספר מציעה".
7 צפייה בגלריה
זוהר לבקוביץ' מנכ"ל L1ght
זוהר לבקוביץ' מנכ"ל L1ght
גם הוא הציע "מרד" בממשלה. זוהר לבקוביץ'
(צילום: עומר הכהן)
7 צפייה בגלריה
הרב ניצן ברגר ראש ישיבת אמית כפר גנים בפתח תקווה
הרב ניצן ברגר ראש ישיבת אמית כפר גנים בפתח תקווה
"במציאות הנוכחית נכון לאפשר לתלמידים להגיע". הרב ברגר
מי שמיהרה לתמוך במתווה שהציע "פורום 15" היא הנהלת התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים. יושב הראש מנשה לוי אמר כי "יש לאפשר לרשויות המקומיות ולמנהלות ומנהלי בתי הספר לנהל את החזרת התלמידים. אנו משוכנעים שניתן להחזיר ללימודים חלקיים את תלמידי ז'-י' בלי לפגוע בבריאותם ובלי להעלות את רמת התחלואה בקורונה".
ארגון "מנהיגים", המייצג מנהלים ומורים, בירך גם הוא על החלטת הפורום - ובעיקר בעקבות הדגש על האמון והגיבוי למנהלי בתי הספר כמקבלי ההחלטות בשטח.
יוזמה אחרת ל"מרד" בממשלה הציע המשקיע והיזם זוהר לבקוביץ', שכתב בפייסבוק: "סגרתי מקום בקניון רמת אביב לעד 30 ילדים, ואני מתחייב להם להם כל יום שיעור על יזמות ומדעי המחשב". הוא הציע לאחרים להצטרף אליו וללמד, אך בהמשך כתב: "קיבלתי יותר מ-2,000 הודעות, הטירוף הזה גדול עלי. אבל בואו נשתולל ונרחיב את זה גאוגרפית". הוא הציע להתחיל בפרויקט מקיף וביקש מאנשים להתנדב כדי לסייע במהלך.
פורסם לראשונה: 23:52, 21.02.21