ארה"ב התלוננה בפני ישראל על יחס מפלה כלפי חברות תעופה אמריקניות, לאחר סגירתו הכמעט מוחלטת של נמל התעופה בן גוריון. כך דיווחה רשת CNN מפי גורם ישראלי הבקיא בפרטים.
לפי הדיווח, משרד התחבורה האמריקני התלונן על כך שחברת אל על עדיין מורשת להפעיל טיסות נוסעים באופן מוגבל - טיסות חילוץ של ישראלים - אולם הדבר נאסר על חברות אמריקניות דוגמת יונייטד איירליינס ודלתא איירליינס, שהורשו להמשיך ולהפעיל אך ורק טיסות מטען בקו ישראל-ארה"ב.
1 צפייה בגלריה
חברת התעופה יונייטד קרגו שתביא את החיסונים הראשונים לישראל
חברת התעופה יונייטד קרגו שתביא את החיסונים הראשונים לישראל
מטוס של "יונייטד איירליינס" בנתב"ג. רק טיסות מטען
(צילום: יונייטד איירליינס)
הגורם הישראלי אמר ל-CNN כי ההחלטה לאסור טיסות נוסעים על חברות אמריקניות לא נועדה לפגוע באותן חברות, אלא רק לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. הוא ציין כי מתקיימים כעת מגעים בין פקידים במשרדי החבורה של שתי המדינות, אך לדבריו הסוגיה תסתיים כאשר ישראל תפתח מחדש את נתב"ג.
ב-CNN ציינו כי מה שתואר בתלונה כ"יחס לא הוגן" עלול להיות גם הפרה של אמנת השמיים הפתוחים מ-2010, הקובעת כי "כל צד יאפשר תחרות והזדמנות שווה לחברות התעופה של הצדדים".
השבוע: "טיסה הומניטרית" יוצאת מנתב"ג לניו יורק
(צילום: שמוליק דודפור, אייל שבירו)

התלונה האמריקנית הוגשה במסגרת נוהל רשמי במשרד התחבורה בוושינגטון, שנועד להתמודד עם "פרקטיקות מנוגדות לתחרות", ומופעל לאחר שהמשרד קבע כי הממשלה הזרה "נקטה פעולה שמשבשת, מגבילה או דוחה את זכויות הפעילות של חברת תעופה אמריקנית".
ההליך הזה יכול לפי הדיווח להתפתח בהמשך גם לצעד ענישתי שבמסגרתו ניתן להגביל את פעילות חברת התעופה הזרה, אולם ב-CNN הדגישו כי לרוב ההליך מסתיים בפשרה ולא מגיע לצעדי ענישה כאלו, שדורשים את אישור הנשיא.
פורסם לראשונה: 22:22, 12.02.21