לג'ו ביידן יש סיכויים די טובים להיבחר לנשיא ארצות הברית, אבל אין ספק שאם המפלגה הדמוקרטית ציפתה ל"גל כחול" – כצבעה – שיבוא וישטוף את אמריקה בליל הבחירות, זה לא קרה: הנשיא דונלד טראמפ שמר נכון לעכשיו כמעט על כל המדינות המתנדנדות שבהן קיווה ביידן להפתיע, ובכמה מדינות שבהן חזו הסוקרים לביידן יתרון מבטיח נראה כעת שגם אם הוא ינצח בהן הוא יעשה זאת בפער קטן בלבד.
ארה"ב בוחרת 2020 – לעמוד המיוחד של ynet
4 צפייה בגלריה
בית הנבחרים הסנאט סנאט בניין הקפיטול קפיטול ארה"ב דיון על הדחת טראמפ הדחה
בית הנבחרים הסנאט סנאט בניין הקפיטול קפיטול ארה"ב דיון על הדחת טראמפ הדחה
בלי שליטה על כל מוקדי הכוח. הקפיטול בוושינגטון
(צילום: AP)
לכל אלה אפשר לצרף את מה שהולך ומסתמן ככישלון של הדמוקרטים להחזיר לידיהם את הרוב בסנאט. מאמציהם ספגו אמש (ד') מכה אנושה, כשהסנאטורית הרפובליקנית המכהנת סוזן קולינס ממדינת מיין הצליחה לרשום ניצחון מפתיע על המועמדת הדמוקרטית סוזן גידון שהתחרתה על המושב שלה.
ההפסד של גידון מצטרף לשורה של הפסדים מאכזבים במרוצים אחרים שעליהם פיזרו הדמוקרטים סכומי עתק בתקווה שיצליחו, לראשונה מאז 2010, לשלוט בכל שלוש הזרועות החשובות ביותר של הממשל הפדרלי: הסנאט, בית הנבחרים והנשיאות. בבית הנבחרים הדמוקרטים אמנם שמרו על הרוב שלהם, אך בניגוד לתחזיות הם הפסידו לפחות שבעה מושבים לרפובליקנים, ולפי שעה לא זכו במושבים חדשים. כעת ההערכה היא שהרוב שלהם יצטמק.
בלי שליטה בכל שלוש הזרועות הללו, הם יתקשו מאוד לקדם ביעילות רבה את משנתם. משמעות הדבר שאפילו אם ביידן ינצח בסופו של דבר ויושבע לנשיא, הוא ייחשב לברווז צולע בוושינגטון, שייאלץ לשאת ולתת ללא הרף עם הרפובליקנים בסנאט.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
אם ייבחר, יתקשה לקדם ביעילות את משנתו בלי הסנאט
(צילום: AFP)
הנשיא לשעבר ברק אובמה, לדוגמה, העביר את הרפורמה החשובה ביותר שלו, "אובמה קר", בחצי הראשון של כהונתו הראשונה, אז הייתה לדמוקרטים שליטה על כל מוקדי הכוח בוושינגטון. מאז 2010, אחרי שהרפובליקנים השתלטו על בית הנבחרים, אובמה התקשה מאוד להעביר חוקים חדשים – וניצל יותר ויותר את סמכותו הביצועית, אם כי זו מוגבלת יותר והנשיא הבא יכול בקלות לבטלה.
הסנאט, נזכיר, הוא הבית העליון של הקונגרס. בין השאר הוא זה שמאשר מינויים שעושה הנשיא – משרים ועד שגרירים ושופטים – ובידיו מסור גם הכוח להדיחו. לכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב מוקצים בסנאט שני מושבים בלי קשר לגודלה, וכל סנאטור – כלומר חבר בסנאט – מכהן שש שנים. הכהונה הארוכה יחסית אמורה לאפשר לסנאטורים להימנע מפעילות פוליטית המוּנעת על-ידי שיקולי בחירות תמידיים, בניגוד ל-435 חברי בית הנבחרים, הבית התחתון של הקונגרס, העומדים כולם לבחירה מדי שנתיים.
בסנאט הנוכחי נהנים הרפובליקנים מרוב: יש להם 53 מושבים ואילו לדמוקרטים 47. אלא שבכל שנתיים עומדים לבחירה מחדש כשליש מחברי הסנאט, ובסבב הבחירות הנוכחי 23 מ-35 המושבים שעמדו לבחירה היו רפובליקניים, ורק 12 דמוקרטיים. פירוש הדבר הוא שהרפובליקנים נדרשו "להגן" על מושבים רבים יותר. הדמוקרטים קיוו לגרוף בסבב הזה 4 מושבים יותר מהם, כדי להשיג רוב מוחלט.
הדמוקרטים היו יכולים להשיג בסנאט רוב גם במצב של תיקו, במקרה שבו ביידן הוא הנשיא. במצב של תיקו, 50-50, קולו של סגן הנשיא מכריע, וניצחון של ביידן פירושו שקמלה האריס הדמוקרטית היא שתכהן כסגנית הנשיא. הרפובליקנים שולטים בסנאט ברצף מאז 2014, ואובדן הרוב בו יהיה מכה עבורם לא פחות מאובדן הנשיאות.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס לינדזי גרהאם דרום קרוליינה עם דונלד טראמפ
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס לינדזי גרהאם דרום קרוליינה עם דונלד טראמפ
"איזה בזבוב כסף". גרהאם ניצח את היריב הדמוקרטי שקיבל 100 מיליון דולר
(צילום: AFP)
לפי "ניו יורק טיימס", מניין הסנאטורים הבטוחים של הדמוקרטים בסנאט הבא, שיושבע בתחילת ינואר, עומד כעת על 47, בעוד מניין הסנאטורים הבטוחים של הרפובליקנים עומד 48. קרבות על חמישה מושבים נוספים טרם הוכרעו סופית.
הדמוקרטים הצליחו עד כה לנצח בשני מושבים חדשים: בקולורדו ובאריזונה, שם האסטרונאוט לשעבר מארק קלי ניצח את הסנאטורית הרפובליקנית המכהנת מרתה מקסאלי. אבל הם איבדו מושב אחד באלבמה, שם מאמן הפוטבול לשעבר טומי טברוויל ניצח את הסנאטור המכהן דאג ג'ונס.
אולי בצל הצלחתו של טראמפ לגרוף הישגים משמעותיים הרבה יותר מאשר חזו לו הסקרים, הרפובליקנים הצליחו לשמור על כמה וכמה מושבים אחרים בסנאט, שהקרב עליהם נחשב לצמוד למדי. אחד מהם שראוי לציון הוא זה שנערך על המושב של הסנאטור מדרום קרוליינה לינדזי גרהאם, מבעלי בריתו החשובים ביותר של טראמפ בסנאט.
4 צפייה בגלריה
אוסוף בן ה-33. יעלה לסיבוב שני?
אוסוף בן ה-33. יעלה לסיבוב שני?
אוסוף בן ה-33. יעלה לסיבוב שני?
(צילום: AP)
גרהאם ניצח במה שהיה כנראה הקרב הקשה ביותר בקריירה הפוליטית ארוכת השנים שלו, והביס את המתחרה הדמוקרטי ג'יימי האריסון – שעל הקמפיין שלו שפכו הדמוקרטים סכום חסר תקדים של 100 מיליון דולר. "בזבזתם הרבה כסף", אמר גרהאם לאחר שרשתות הטלוויזיה האמריקניות הכריזו שהוא צפוי לזכות בכהונה נוספת בסנאט. "זו התשואה הפוליטית הגרועה ביותר בתולדות ארה"ב", הוסיף בזלזול.
גרהאם ניצח למרות הביקורת החריפה שספג אחרי שהחליט לתמוך במינוי המועמדת של טראמפ לשופטת בבית המשפט העליון, איימי קוני בארט, אף שקידום מועמדותה נעשה בסמוך מאוד למועד הבחירות. נגד גרהאם נשלף סרטון מ-2016 שבו הוא נשמע מביע התנגדות נחרצת למינוי שופט עליון על-ידי אובמה בשנת בחירות, ומבטיח להתנגד גם למינוי שופט עליון על-ידי נשיא רפובליקני בעיתוי דומה. בסרטון הוא אף מבקש: "אם ייווצר מצב כזה, השתמשו במילותיי נגדי".
בין הניצחונות הנוספים שרשמו הרפובליקנים בסנאט: הסנאטור ג'ון קורנין שמר על הכיסא שלו בקרב מול טייסת המסוקים לשעבר מ.ג' הייגר והסנאטורית ג'וני ארנסט הביסה את המתחרה הדמוקרטית תרזה גרינפילד, מתכננת עירונית ואשת נדל"ן. גרינפילד האשימה את ארנסט לאורך הקמפיין כי היא התנהלה כחותמת גומי של טראמפ ולא התייחסה ברצינות מספקת למגפת הקורונה.
הדמוקרטים קיוו גם להשתלט על שני המושבים של ג'ורג'יה בסנאט, ואולי יש להם עדיין סיכוי לעשות זאת. באחד הקרבות כבר נשלחו שני המועמדים לסיבוב שני בינואר, אחרי שאיש מהם לא גרף יותר מ-50% מהקולות. בקרב על המושב השני המועמד הדמוקרטי היהודי ג'ון אוסוף, בן 33, לא הצליח לגבור על הסנאטור המכהן דייוויד פרדו, איש עסקים עשיר ובעל בריתו של טראמפ. גם המרוץ הזה טרם הוכרע, וייתכן שגם הוא ימשיך לסיבוב שני.